Roland U-20 keyboard

MadDonna

Juventus nieuwste fan
Lid sinds
8 juni 2006
Berichten
1.029
Locatie
Alkmaar
Hoi,

Ik heb van MindBleep een totaal in de war zijnde Roland U-20 overgenomen. Het patch gedeelte is nu weer in orde, geen rare tekentjes meer op het lcd scherm en de aansturing vanuit een externe bron verloopt goed.
Ik wil hem echter weer helemaal goed hebben en nu is het klavier aan de beurt. Bij mijn vorige aanschaf een Roland E-15 ging het om een enkele toets, nu is het hele toetsenbord zo dood als een pier. Wat kan hier aan de hand zijn. Iemand enig idee?? Een suggestie van Mindbleep zou zijn dat de batterij op zou zijn, echter dan zouden de geluiden in het "vluchtbare geheugen" ook weg moeten zijn en dat is niet zo. Iemand een idee? Kan het inderdaad de batterij alsnog zijn?
 
Wat je zou kunnen doen is het beestje openschroeven. Meestal is het zo dat het klavier middels een flatcable verbonden is aan het moederbord, misschien is deze flatcable los of is de flatcable aan vervanging toe?
 
Ah, nee, niet die flatcable loshalen!!!

(Ik heb uit betrouwbare bron mogen vernemen dat vroeger dat automatisch de garantie "voide" en de Roland service engineer gelijk alles verving t.a.v. klavier waar maar electronen doorheenliepen.)

Wat er hoogstwaarschijnlijk aan de hand is dat de rubbertjes van het klavier versleten zijn. Deze kun je voor een luttele 25 euri wel bij je muziekzaak bestellen. Vervangen van de AT-strip is iets duurder: ca. 37 euro. Verder zou je de pads op de flexibele PCB ook nog even (voorzichting!) kunnen schoonmaken en wat beter geleidend maken met wat grafiet.

Het kan zijn dat het inderdaad toch die flatcable is en dan is het waarschijnlijk de verbinding tussen flatcable en de flexibele PCB. Dit is bij mijn U-20 ook het probleem en heb dat nog steeds niet gefixd (maar ben er dan ook al een jaar niet meer mee bezig). Ik ben wel zover gekomen om de nogal plastic constructie te vervangen door eentje met bouten en moeren en toen ging het al een stuk beter, maar nog steeds niet 80% betrouwbaar.

Weet je hoe je de toetsen eruit moet halen?
 
Origineel geplaatst door Meinte37

Weet je hoe je de toetsen eruit moet halen?

Nee, in tegenstelling tot de E-15 en de E-20 (die waren gewoon vrijwel leeg en vanaf boven te benaderen) zit dit geval iets anders in elkaar. Er is ook niks gestandaardiseerd in dit masjientje. Het lijkt wel of Roland een willekeurige hoeveelheid aansluitmethodes heeft aangekocht en tegen hun engineer's hebben gezegd, zorg dat ze er allemaal in komen.

Kun je de toetsen eruit krijgen zonder hem open te maken?
 
Origineel geplaatst door MadDonna
Nee, in tegenstelling tot de E-15 en de E-20 (die waren gewoon vrijwel leeg en vanaf boven te benaderen) zit dit geval iets anders in elkaar. Er is ook niks gestandaardiseerd in dit masjientje. Het lijkt wel of Roland een willekeurige hoeveelheid aansluitmethodes heeft aangekocht en tegen hun engineer's hebben gezegd, zorg dat ze er allemaal in komen.

Kun je de toetsen eruit krijgen zonder hem open te maken?
Nope, je zult hem helemaal uit elkaar moeten halen (tip: pak een digicam en maak foto's van alle tussenstappen) en dan pas kun je bij het klavier. De stalen behuizing voor de toetsen zit nl. tegen de bovenkant aan geschroefd en alle PCB's zitten ook op de bovenkant geschroefd en dan natuurlijk over de klavierbehuizing heen.

Overigens hoeven de toetsen er niet per se uit om bij die flatcable (en de aansluiting) te kunnen, maar al die andere PCB's moeten er wel uit.
 
Kan ik alle verbindingen gewoon los halen? Sommige verbindingen ken ik namelijk niet, is het handig om een tangetje met van die lange dunne platte bekjes te gebruiken?
 
De meeste verbindingen kun je zo loshalen, volgens mij; ik heb geen extra tangetje nodig gehad. Overigens heb ik het meeste aan elkaar gelaten: wel zo makkelijk en veilig. De enige verbinding die je dus liefst helemaal niet losmaakt, is die verbinding van flatcable naar/aan de flexibele PCB onder de klaviertoetsen.
 
Heb jij een aantal afbeeldingen van de bovenkant van het klavier? waar de flat cable aan vast zit?
 
Ok het toetsenbord ligt eruit. Ik heb een aantal van die strips + de bovenliggende toetsen eraf gehaald en schoongemaakt.

Is er een mogelijkheid om te testen of hij nu iets doet zonder hem weer te moeten monteren? Ik neem aan dat er een bepaalde spanning op de strips staan die door verbinding de soundchip triggeren, of zo iets? Is dat testbaar zonder montage?
 
Als je met "strips" de rubberen contacten bedoelt, dan kun je die testen door te kijken welke het eerst ingedrukt wordt door de toets en die..euhmm...in te drukken, terwijl de U-20 aan staat. Hij zou dan al iets moeten laten horen. De andere kant is wat moeilijker te testen want de verstreken tijd tussen het indrukken van de 1e en de 2e levert normaalgesproken de velocity op.
 
helemaal niets. Geen geluid. Aan marktplaats te zien, is het geen onbekend probleem.

Ik bedoelde eigenlijk iets anders met dat testen, maar ik heb de apparatuur niet om te kunnen meten of er iets door de flexibele pcb gaat op het moment dat je zo'n rubberen contact naar beneden doet.

Die tweede strip die aan de voorkant zit, waar is die eigenlijk voor? De strip die is dubbel gevouwen. Die los zit van de flexibele pcb, aan de andere kant van die metalen steuntjes.
 
Origineel geplaatst door MadDonna
helemaal niets. Geen geluid. Aan marktplaats te zien, is het geen onbekend probleem.

Ik bedoelde eigenlijk iets anders met dat testen, maar ik heb de apparatuur niet om te kunnen meten of er iets door de flexibele pcb gaat op het moment dat je zo'n rubberen contact naar beneden doet.

Die tweede strip die aan de voorkant zit, waar is die eigenlijk voor? De strip die is dubbel gevouwen. Die los zit van de flexibele pcb, aan de andere kant van die metalen steuntjes.
Die 2e strip is de AT-sensor, die trouwens hoogstwaarschijnlijk minstens zo kaduuk is als de rest -nog bekender probleem, zeg maar.

Had je nou die flat cable die de flexibele PCB en de andere "echte" PCB met elkaar verbindt, losgetrokken?
 
Origineel geplaatst door Meinte37
Die 2e strip is de AT-sensor, die trouwens hoogstwaarschijnlijk minstens zo kaduuk is als de rest -nog bekender probleem, zeg maar.

Had je nou die flat cable die de flexibele PCB en de andere "echte" PCB met elkaar verbindt, losgetrokken?

Jah, die heb ik los gehaald, is dat een probleem? Synth uitgezet. Stekker eruit, schuifjes naar voren en losgehaald. Contactvlakjes schoongemaakt.etc. Die AT-sensor die was al los geweest zag ik, waar het in bevestigd moet zijn, die was zelf ook al losgeweest.

Waar is die AT-sensor voor eigenlijk?
 
Origineel geplaatst door MadDonna
Jah, die heb ik los gehaald, is dat een probleem?

Ah, zie mijn 1e post! :( Eerst om raad vragen, reactie vervolgens negeren/niet lezen en dan na calamiteit weer om raad vragen, vind ik niet echt netjes, trouwens.

Origineel geplaatst door MadDonna
Waar is die AT-sensor voor eigenlijk?
Voor de AT = aftertouch.
 
Hoe moet dat dan als hij vervangen moet worden? Dan moet hij ook los.

Ik neem aan dat ze de flexibele pcb niet in één keer gaan vervangen met de daaraanvastzittende pcb, het lijkt mij dan logisch om daar een ondeelbare eenheid van te maken.

Bovendien heb ik het vermoeden dat hj al eens los is geweest. Het kabeltje van de AT hing al min of meer los van de kast. En de flatcable ging ook nog eens min of meer per ongeluk los zonder daar enige moeite voor te hoeven doen.
 
Origineel geplaatst door Meinte37
Ah, zie mijn 1e post! :( Eerst om raad vragen, reactie vervolgens negeren/niet lezen en dan na calamiteit weer om raad vragen, vind ik niet echt netjes, trouwens.

Dat is een ander woord voor lesgeld.
 
Origineel geplaatst door MadDonna
Dat is een ander woord voor lesgeld.
OK, dat is dan 2 euro 50 a.j.b.; ik heb mijn rekeningnummer e.d. net naar je ge-PB'd ;)

Het is juist wel zo dat de flatcable + flexibele PCB als 1 geheel ge-ship'd werd (en wordt): als reserve-onderdeel zijn ze ook niet los verkrijgbaar, naar het schijnt. En verder schijnt het zo te zijn dat ze toch losmaken automatisch de garantie ophief -toen die er nog daadwerkelijk opzat...

Als de flatcable makkelijk loskomt, dan is dat ongetwijfeld het probleem. Die verbinding tussen flatcable en flex-PCB luistert letterlijk nogal nauw: ze moeten echt goed (en recht) contact maken. Dat is bij mijn eigen U-20 ook nog steeds het probleem. Ik had de plastic dopjes al 'ns vervangen door stevige bouten en moeren, maar zelfs dat was niet genoeg. Ik ga het binnenkort 'ns proberen met wigjes tussen de verbinding en de plastic "drukbalk".
 
Origineel geplaatst door Meinte37

Het is juist wel zo dat de flatcable + flexibele PCB als 1 geheel ge-ship'd werd (en wordt): als reserve-onderdeel zijn ze ook niet los verkrijgbaar, naar het schijnt. En verder schijnt het zo te zijn dat ze toch losmaken automatisch de garantie ophief -toen die er nog daadwerkelijk opzat...

Nee, dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest, daar ben ik niet aangekomen, ik heb dus inderdaad je verhaal niet goed gelezen. ik dacht dat de flatcable en de flex-pcb één geheel waren, ik heb de het gehele keyboard, dus inc flatcable + flex-pcb eruit gehaald om schoon te maken, de flatcable en de flex-pcb zitten nog aan elkaar. De flatcable en de pcb die gemonteerd zit op de kast zelf heb ik uit elkaar gehaald.
 
Origineel geplaatst door MadDonna
Nee, dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest, daar ben ik niet aangekomen, ik heb dus inderdaad je verhaal niet goed gelezen. ik dacht dat de flatcable en de flex-pcb één geheel waren, ik heb de het gehele keyboard, dus inc flatcable + flex-pcb eruit gehaald om schoon te maken, de flatcable en de flex-pcb zitten nog aan elkaar. De flatcable en de pcb die gemonteerd zit op de kast zelf heb ik uit elkaar gehaald.
OK, misverstandje...

Vooral ook aan elkaar laten zitten, dus. De volgende stap die je kunt zetten, is om de pinnetjes op de "harde" PCB waar de flatcable op uitkomt, te "kietelen". Als-ie daarop geen geluid geeft, dan is de PCB stuk, ben ik bang. Ik heb trouwens nog wel een kopie van een stuk service manual liggen, maar dat moet ik even opzoeken. Misschien heb je er wat aan?
 
Origineel geplaatst door Meinte37
OK, misverstandje...

Vooral ook aan elkaar laten zitten, dus. De volgende stap die je kunt zetten, is om de pinnetjes op de "harde" PCB waar de flatcable op uitkomt, te "kietelen". Als-ie daarop geen geluid geeft, dan is de PCB stuk, ben ik bang. Ik heb trouwens nog wel een kopie van een stuk service manual liggen, maar dat moet ik even opzoeken. Misschien heb je er wat aan?

Ja absoluut! En dat kietelen dat doe je door?
 
Back
Top