Reparatie / nakijken oude versterkers

pal

Mannelijk lid
Lid sinds
29 augustus 2003
Berichten
1.880
Locatie
amsterdam
Beste forumleden,

Ik heb hier twee leuke maar oude versterkers die niet helemaal meer in orde zijn, maar wel de moeite waard.

een Dynaco Stereo 120
en een Sansui AU-555

De Dynaco ging op een gegeven moment erg kraaken en het geluid werd steeds zachter, nu komt er niks meer uit
De sansui, heeft dit probleem ook af en toe, maar doet het nog wel.... maar het lijkt erop dat dit hetzelfde probleem
als bij de Dynaco gaat worden.

Weet iemand iets?
 
Re: Reparatie / nakijken oude versterkers

Origineel geplaatst door pal
Beste forumleden,

Ik heb hier twee leuke maar oude versterkers die niet helemaal meer in orde zijn, maar wel de moeite waard.

een Dynaco Stereo 120
en een Sansui AU-555

De Dynaco ging op een gegeven moment erg kraaken en het geluid werd steeds zachter, nu komt er niks meer uit
De sansui, heeft dit probleem ook af en toe, maar doet het nog wel.... maar het lijkt erop dat dit hetzelfde probleem
als bij de Dynaco gaat worden.

Weet iemand iets?

Klinkt als versleten loper van de volume potmeter, en/of de kool-laag (de weerstand-baan in de potmeter).

Probeer de draden/aansluitingen van de volume potmeter uit het circuit te halen, via de-solderen of door de connector te ontkoppelen. Meet daarna de weerstands-waarde tussen loper en buitenste aansluiting links, draai langzaam aan de as, en kijk of de waarde plots zeer hoog wordt, en dan weer lager en zo, is dat zo, dan lijkt het mij niet lekker.
Contact spray kun je doen, maar dat stelt het probleem uit; het komt dan geheid terug, dus potmeter vervangen is beter.
 
Pas op voor evt. storingen in de eindtrap(Sansui), als dit echt in de stress raakt kan er 40V op de luidsprekerklemmen terecht komen. Erg vervelend voor je pas aangeschafte studiomonitoren! (=kaput)
 
Back
Top