Miniatuur Mastering Studio!

pal

Mannelijk lid
Lid sinds
29 augustus 2003
Berichten
1.880
Locatie
amsterdam
Ok mensen, ik heb waarschijnlijk veel te veel vrije tijd op dit moment, maar ik heb een idee.

Iedereen wil natuurlijk een mooie opname studio, maar stel nou dat je een soort hangende gesloten kist maakt. Met daaronder een gat waar je hoofd doorheen kan. In die hangende kist kun je alles akoestiek verandwoord laten ontwerpen maar dan miniatuur!

Speakers inbouwen (ook klein natuurlijk)

Kortom je zou een ruimte kunnen nabootsen (club, concerzaal) enz. enz.

Ik heb zin om dit te bouwen!! heb er alleen niet zoveel verstand van.
Wie ziet wat in dit project!

of slaat het nergens op?
 
maak het gat wel groot genoeg,zodat je drumstel er in past...
 
Ik weet zeker dat er hierover al een thread staat ergens op dit forum. Waar het op neer kwam was dat je alles wel kunt verkleinen maar dat je dan ook de golfvormen moet verkleinen, om de juiste relatie tussen ruimte en staande golven e.d. te hebben. Dus alles tien keer zo klein, alle frequenties tien keer zo hoog. En er zijn geen speakers en microfoons die dat aankunnen.

Oja, en de geluidssnelheid moet natuurlijk met een factuur tien naar beneden, anders zijn je reflecties allemaal veel te vroeg...

Een ander punt was dat van poreus materiaal (glasvezel, gasbeton, etc.) de gaatjes ook meeverkleind moeten worden. Je kunt er niet zomaar een klein stukje glaswol in gebruiken, maar je moet glaswol gebruiken dat gemaakt is van draadjes die tien maal dunner zijn. Enzovoort...
 
geluidssnelheid moet natuurlijk met een factuur tien naar beneden

als je nu een soort dikke gelei in de kist doet? :biertje:

met je hoofd in een kist met gelei! geniaal. doet me denken aan die aflevering van menno buch met de bruine bonen :luv:
 
Ben net afgestudeerd aan de kunstacademie dus.... het is verantwoord!
 
Origineel geplaatst door Stage73
als je nu een soort dikke gelei in de kist doet? :biertje:

met je hoofd in een kist met gelei! geniaal. doet me denken aan die aflevering van menno buch met de bruine bonen :luv:


Menno Buch? Bruine bonen? ken ik niet, waar kijk jij naar?
 
Origineel geplaatst door etaoin
Waar het op neer kwam was dat je alles wel kunt verkleinen maar dat je dan ook de golfvormen moet verkleinen, om de juiste relatie tussen ruimte en staande golven e.d. te hebben. Dus alles tien keer zo klein, alle frequenties tien keer zo hoog. En er zijn geen speakers en microfoons die dat aankunnen.

Oja, en de geluidssnelheid moet natuurlijk met een factuur tien naar beneden, anders zijn je reflecties allemaal veel te vroeg...

In ieder geval is zijn hersenpan toch al 10x kleiner dan normaal... ;)
 
Origineel geplaatst door Stage73
als je nu een soort dikke gelei in de kist doet? :biertje:

met je hoofd in een kist met gelei! geniaal. doet me denken aan die aflevering van menno buch met de bruine bonen :luv:

Zit je haar meteen helemaal strak als je klaar bent!
 
MET JE hoofd IN EEN doos!?!?!

DAAR IS DE VROUWELIJKE ANATOMIE HEEL NIET OP VOORBEREID VIESPEUK!
 
als je nu een soort dikke gelei in de kist doet?
Nou, volgens Wikipedia:

In general, the speed of sound c is given by

4ff5693c00111ac2db0b7284dd2aa53f.png


where
C is a coefficient of stiffness
ρ is the density
Je kunt dus beter iets hebben met een hele lage stijfheid en een hoge dichtheid... Kwik ofzo :P
 
Origineel geplaatst door B.S.E.
MET JE hoofd IN EEN doos!?!?!

DAAR IS DE VROUWELIJKE ANATOMIE HEEL NIET OP VOORBEREID VIESPEUK!

En hoe ben jij dan geboren? :confused:
 
Re: Miniatuur Mastering Studio!

Origineel geplaatst door pal
Ok mensen, ik heb waarschijnlijk veel te veel vrije tijd op dit moment, maar ik heb een idee.

Iedereen wil natuurlijk een mooie opname studio, maar stel nou dat je een soort hangende gesloten kist maakt. Met daaronder een gat waar je hoofd doorheen kan. In die hangende kist kun je alles akoestiek verandwoord laten ontwerpen maar dan miniatuur!

Speakers inbouwen (ook klein natuurlijk)

Kortom je zou een ruimte kunnen nabootsen (club, concerzaal) enz. enz.

Ik heb zin om dit te bouwen!! heb er alleen niet zoveel verstand van.
Wie ziet wat in dit project!

of slaat het nergens op?

Kamers waarvan de verhoudingen hetzelfde zijn, maar andere maten hebben.
Zullen toch anders klinken, ook als je absorbtie en reflextie van de frequentie's hetzelfde laat zijn.

Er is namelijk zoiets als "ripple" (Ik weet eigenlijk niet de goede term)
Ik zal het proberen uit te leggen:
Stel dat de laagste staande golf in een ruimte 50Hz is en de volgende 60, de volgende daarna 70Hz, enz...
Dan krijg je zelfs met een perfecte luidspreker een "ripple" in de frequentie curve.
De ruimte geeft 50Hz iets harder weer als 55Hz en er is weer een dipje bij 65Hz enz...
Elke 10Hz een dip/piek.

Maak je alle kamerafmetingen 2x zo klein, dan is de laagste staande golf 100Hz de volgende zit op 120Hz, die daarna op 140Hz.
Nu heb je op elke 20Hz een piek/dip.
Deze ripple is storender dan de vorige.

Daarom klinken grote ruimtes beter dan kleine ruimtes met dezelfde verhoudingen.


In de PA zie je wel eens dat gitaar boxen in een kast met mic word geplaatst. Om overspraak te elimineren.
 
Re: Re: Miniatuur Mastering Studio!

Re: Re: Miniatuur Mastering Studio!

Origineel geplaatst door Patat Met
Daarom klinken grote ruimtes beter dan kleine ruimtes met dezelfde verhoudingen.

nee hoor .. als je weer te groot gaat dan werkt het weer tegen je ..

voor de rest kan je wel een soort wandloze omgeving nabootsen door inplaats van de wanden glijbanen te maken .. maar das ook omdat ik teveel gebruik ! hahahaha .. al zit er wel wat in .. zonder reflecties is het geluid zo puur mogelijk !

wat je ook eventueel kan doen is de hoeken eruit zagen .. daardoor krijg je ook minder reflecties .. en zo kan je nog uren doorgaan !
 
Origineel geplaatst door r.5
En hoe ben jij dan geboren? :confused:



met mijn hoofd UIT een doos ;)
 
Re: Re: Re: Re: Miniatuur Mastering Studio!

Re: Re: Re: Re: Miniatuur Mastering Studio!

Origineel geplaatst door Patat Met
Dat snap ik niet.

Kan je dat uitleggen?

heel simpel .. grote ruimtes kunnen hol klinken en verschrikkelijke echo's en reflecties opleveren terwijl een kleinere ruimte met dezelfde verhoudingen die niet hebben

hoe langer de afstanden zijn die het geluid moet afleggen hoe groter de verschillen zijn tussen hoge tonen en lage tonen omdat ze allebei met verschillende snelheid bewegen .. hoe groter de afstanden hoe meer het opgaat vallen
 
Back
Top