De demagnetisatie van mijn RE-201

RiSC

Stamgast
Lid sinds
16 januari 2004
Berichten
411
Locatie
Breda
Voor 25 euro heb ik op eBay een demagnetizer gekocht, je weet wel zo'n ding in de vorm van een sexspeeltje:
wand_demag.jpg


Ik heb de koppen van mijn Roland RE-201 gedemagnetiseerd en mp3's gemaakt van ervoor en erna, voor degenen die dat interessant vinden en dat misschien ook willen doen. Het demagnetiseren is niet helemaal zo gegaan als hier ( http://www.arcticcorsair.f9.co.uk/audio/kit/wanddemagnetizer.html ) beschreven, dus misschien dat ik het niet goed heb gedaan. Oordeel zelf

Hier zijn de mp3's Ervoor en Erna (als er tikjes inzitten komt dat omdat mijn word clock instelling tijdens de opname niet klopte)
 
toevallig heb ik een paar dagen terug ook zo'n ding besteld, voor 12 euro ergens...

over de mp3's: je hoort niet veel verschil, maar de 2e klinkt wel een klein stukkie beter maar over de crappy speakertjes hier is het eigenlijk niet echt goed te horen.
 
Je kan met een demagnetisator, als je het niet goed doet, meer schade aanrichten als oplossen.

Ik heb geleerd dat je cirkels moet draaien.

Dus eerst flink afstand nemen van de bandrecorder/tape-echo.

Dan demagnetisator aan.

En met draaiende bewegingen langzaam naar de kop toe bewegen.

Vervolgens weer al draaiende weer flink afstand nemen van de kop.

Belangrijkste is dat je blijft draaien.
Je moet er namelijk voor zorgen dat de magneet deeltjes in de tape kop allemaal een andere kant opstaan.
Stop je met draaien dan staan de magneet deeltjes weer dezelfde kant op en heb je de demagnetisatie verkloot.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Je kan met een demagnetisator, als je het niet goed doet, meer schade aanrichten als oplossen.

Ik heb geleerd dat je cirkels moet draaien.

Dus eerst flink afstand nemen van de bandrecorder/tape-echo.

Dan demagnetisator aan.

En met draaiende bewegingen langzaam naar de kop toe bewegen.

Vervolgens weer al draaiende weer flink afstand nemen van de kop.

Belangrijkste is dat je blijft draaien.
Je moet er namelijk voor zorgen dat de magneet deeltjes in de tape kop allemaal een andere kant opstaan.
Stop je met draaien dan staan de magneet deeltjes weer dezelfde kant op en heb je de demagnetisatie verkloot.

Dat vind ik dus wat verwarrend, omdat die tape-echo meerdere koppen heeft. Die draaiende beweging, moet ik dan naar de middelste kop toemaken? Ik neem aan dat ik die demagnetisatie heb verkloot, dus ik zal het van de week nog een keer proberen.
 
Waarom ga je in godsnaam die koppen demagnetiseren? Je moet wel weten wat je doet, bij verkeerd gebruik ga je de boel, ook de andere metalen delen in je RE juist magnetiseren!
 
waarom ? dat lijkt me toch wel enigzins duidelijk ?
en de topicstarter heeft de manual erbij gehad... dus ik neem aan dat hij / zij niet onvoorbereid te werk is gegaan.

maar toch, zet je de demagnetiseur plotseling uit terwijl je hem vlak bij de koppen houdt dan heb je een hele grote kans dat je ze weg kan gooien...
 
Demagnetiseren kan je doen bij enkel kop spul als tapedecks en cassettedecks enz. Ook daar zet ik vraagtekens bij de zin/risico. Je brengt je videorecorder of DAT recorder toch ook niet elke week weg om te laten demagnetiseren?
Bij zo'n tape-echo bestaat de kans dat je bij het demagnetiseren van de ene kop, de andere weer magnetiseer. Als het lukt, denk dan niet dat je frequentiebereik verdubbelt of zo, het verschil is nauwelijks hoorbaar!
 
Je brengt je videorecorder of DAT recorder toch ook niet elke week weg om te laten demagnetiseren?

beetje overdreven vergelijking eigenlijk... want dat soort dingen zijn zeker niet elke week nodig.
1 keer in de maand demagnetiseren is echt meer dan genoeg, en alleen bij zeer regelmatig gebruik.

veel modernere recorders hebben een automatische demagnetiseer functie waar je niets van merkt, maar vaak is het ook wel nodig bij de hier boven genoemde apparatuur.
zelf heb ik een aardige cassetterecorder, maar heel langzaam aan begonnen de tapes die ik er op afspeelde steeds doffer te klinken. wat bleek nou: door het magnetisch veld werden mijn bandjes langzaam aan gewist !
na het demagnetiseren had ik er geen last meer van, maar mijn oude tapes zijn nu wel enigzins verpest:9


en over de klank: dat zou niet heel veel verschil moeten geven, of je koppen moeten echt heel magnetisch zijn.
demagnetiseren is hoofdzakelijk om te voorkomen dat het bij de koppen en bandgeleiders aanwezige tape (gedeeltelijk)
gewist wordt.
 
Ongeveer 1,5 meter afstand
Grote kringen maken die steeds kleiner worden naarmate je dichter bij de kop komt
Doe dit niet langer als 1 seconde en draai dan weer kringen terug totdat je weer op 1 of 1,5 afstand bent. Bij het verlaten van de kop draai je de andere kant op. Begint met kleine cirkels die steeds groter worden wanneer je er vanaf loopt.

Succes
 
Origineel geplaatst door Roel
kun je op een of andere manier meten of vaststellen dat je koppen gedemagnetiseerd moeten worden?

Ik weet van vroeger dat ik altijd wel iets hoorde wanneer ik dolby C gebruikte. Dat de hoge tonen niet meer zo helder waren en een soort langzaam pompend geluid. Zegmaar van heldere tonen naar doffe tonen en weer terug. Als een soort golvende beweging. Ik ging er altijd vanuit dat dit met magnetisatie te maken had. Weet niet of dit wel zo is. Ik deed demagnetiseren niet zo vaak. Ik deed dit veelal in combinatie met koppen stellen. Een bandje opgenomen op een goed werkend cassettedeck. Via die cassette stelde ik het andere deck af.
 
Cirkels draaien is niet nodig hoor, dat ding veroorzaakt zelf al een wisselend magnetisch veld dat de magnetische deeltjes 'scrambled'. Je dacht toch niet dat je door ronddraaien dat zelf voor elkaar kan krijgen?

Ik heb ook zo'n ding, op de doos staat een handleiding in het engels, en daarin wordt idd beschreven dat je hem eerst op afstand aan moet zetten, langzaam naar de kop toe bewegen (niet aanraken!) even bij de kop bewegen zodat je de hele kop goed hebt gehad en dan langzaam weg bewegen of naar de volgende kop bewegen.

Is niet moeilijk en je kunt er ook niet snel wat mee verkloten. Dat doe je pas als je zelf aan de uitlijning van de koppen gaat lopen draaien. Mijn RE201 is er erg van opgeknapt, die demagnetisatie, samen met een goede tape :)
 
Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
Cirkels draaien is niet nodig hoor, dat ding veroorzaakt zelf al een wisselend magnetisch veld dat de magnetische deeltjes 'scrambled'. Je dacht toch niet dat je door ronddraaien dat zelf voor elkaar kan krijgen?

Ik heb ook zo'n ding, op de doos staat een handleiding in het engels, en daarin wordt idd beschreven dat je hem eerst op afstand aan moet zetten, langzaam naar de kop toe bewegen (niet aanraken!) even bij de kop bewegen zodat je de hele kop goed hebt gehad en dan langzaam weg bewegen of naar de volgende kop bewegen.

Is niet moeilijk en je kunt er ook niet snel wat mee verkloten. Dat doe je pas als je zelf aan de uitlijning van de koppen gaat lopen draaien. Mijn RE201 is er erg van opgeknapt, die demagnetisatie, samen met een goede tape :)

Tja deze persoon beweert dat er niet gedraaid hoeft te worden.
Ik heb er 1 van TEAC gehad en diegene van de topicstarter. Bij allebei stond dat je moest draaien. Dus niet anders doen tenzij het tegendeel bewezen is. Het is echt secondenwerk.

MIjn oom had ooit een zwarte vlek op zijn oude TV. Die kreeg hij weg door een draaiende beweging van het apparaat af m.b.v. een luidspreker
 
Back
Top