cv scalen

talkboxert

De man achter Exceeder
Lid sinds
9 augustus 2005
Berichten
679
Locatie
Amsterdam
Ik ben bezig mn eigen modulaire systeempje in elkaar te zetten, nou vroeg ik me af...

als ik bijvoorbeeld de lfo op t frontpanel van mn ms-10 uitstuur naar een andere synth (cv)... kan ik daar de intensiteit niet van regelen. ik vroeg me af of dat kan worden opgelost door er simpelweg een potmeter tussen te zetten?

Oftewel kun je cv met een potmeter scalen?

(Er mag gelachen worden want ik ben echt een electronica kneus....)
 
Re: cv scalen

Ja hoor, inderdaad kan dat. In de meeste (semi)modulaire systemen, waaronder bijvoorbeeld de Korg MS-20 en MS-50, zitten VCA-modules waarmee je een signaal naar keuze kunt versterken/verzwakken door een ander signaal naar keuze. Simpele schakelingen maar wel erg handig in een modulair systeem!

Ik neem overigens aan dat je met dit:

Origineel geplaatst door talkboxert
Ik ben bezig mn eigen modulaire systeempje in elkaar te zetten

bedoelt dat je een systeem aan het samenstellen bent? Ik dacht eerst aan zelfbouw, maar omdat je aangaf dat je niet zo handig bent in electronica vroeg ik het me even af.....
 
Re: Re: cv scalen

Re: Re: cv scalen

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ja hoor, inderdaad kan dat. In de meeste (semi)modulaire systemen, waaronder bijvoorbeeld de Korg MS-20 en MS-50, zitten VCA-modules waarmee je een signaal naar keuze kunt versterken/verzwakken door een ander signaal naar keuze. Simpele schakelingen maar wel erg handig in een modulair systeem!

Ik neem overigens aan dat je met dit:
bedoelt dat je een systeem aan het samenstellen bent? Ik dacht eerst aan zelfbouw, maar omdat je aangaf dat je niet zo handig bent in electronica vroeg ik het me even af.....

Volgens mij heeft de topicstarter uitsluitend passieve verzwakking nodig, dus niet per se via een VCA.

Dan is een potmeter toch voldoende, zoals richard2000 al zei ?

hier staat een voorbeeld
http://www.doepfer.de/DIY/a100_diy.htm

is evt ook als complete module te koop:
http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/concussor/att4.htm
 

Attachments

  • att4.jpg
    att4.jpg
    9,2 KB · Bekeken: 50
..

..

ook de processor van digisound is zo'n module schemas hier:linkje


Heeft ook 2 inverters en een lag proccesor dat is ook handig..:okdan:
 
Bedankt voor de tipz!

bedoelt dat je een systeem aan het samenstellen bent? Ik dacht eerst aan zelfbouw, maar omdat je aangaf dat je niet zo handig bent in electronica vroeg ik het me even af.....

Ja mijn systeem bestaat nu uit 2 ms-10's een korg x911 en een analogue systems filterbank. Ik ben nl. veel te onhandig om zelf dingen in elkaar te knutselen, verder hou ik me graag primair met de muziek bezig, en niet met solderen etc. Vandaar dat ik dus langzaam allemaal standalone bakken verzamel die ik dan op elkaar aansluit.

Maar aangezien ik ook niet echt rijke stinkerd ben dacht ik om zelf een simpel houten kastje in elkaar te solderen met een multiple en een paar van die scalers....

als je een ms-20 zou hebben (gehad) kon je het signaal eerst door het VCA (op patch paneel) sturen...
maar goed, je hebt geen ms-20...
ja wrijf t er maar in 6-track! ik wou dat ik t me kon veroorloven!



Een inverter zou eigenlijk inderdaad ook wel cool zijn aangezien die ms-10's aleen een geinverte envelope uitpoepen. Maar als ik die schemas zie krijg ik al paniekaanvallen (sorry).

Ik weet niet hoe uitgebreid een inverter precies is maar misschien moet ik me dr ook maar eens aan wagen.... Aleen die schema's van hierboven zijn me iets te ingewikkeld, ik denk meer aan een 1 in 1 uit voltage inverter die ik daarna weer in die scaler stop. dit om t allemaal wat simpel te houden. maar waarschijnlijk komen hier toch weerstanden etc bij kijken dus dat vink dan weer een beetje complex worden.

mijn ervaring met de soldeerbout houdt een beetje op bij zelf kabeltjes solderen vandaar dat ik die scaler en multiple nog wel aan denk te kunnen.
 
Back
Top