RM1x wisselt patterns niet strak

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
6.613
Locatie
Weesp
Al jaren gebruik ik met grote tevredenheid de RM1x als sequencer. Ik heb er al verschillende livesets mee gedaan, zonder noemenswaardige problemen. De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met het programmeren van een nieuwe liveset. En nu loop ik tegen een groot probleem aan: het verwisselen van style is niet altijd strak. Bij sommige styles hoor je een duidelijk 'hik' als de nieuwe style begint. Het wisselen van sections binnen een style gaat wel altijd goed. Het gekke is, dat dit alleen gebeurt bij nieuwe styles. Als ik een oude liveset probeer, wisselt ie wel weer strak. En zover ik weet is er niet veel veranderd in mijn manier van sequences programmeren.

voor de duidelijkheid:
- ik gebruik OS v1.13
- pattern quantize staat op 1 measure
- geen preset phrases gebruikt
- geen program changes aan het begin van een style

Heeft iemand een idee wat er verkeerd is gegaan?
 
bedoel je dat de audio niet strak loopt of de midi?
audio heeft bij mij nl nooit strak gelopen, midi wel...
 
De oorzaak heb ik, na grondig googlen, inmiddels gevonden. In de huidige liveset heb ik vaker dan anders geluiden gebruikt uit de RM1x zelf. Het inladen van deze geluiden kost blijkbaar enige tijd. Als ik by de utilities "Voice setup to TG" uit zet, dan wisselt ie wel strak van style. Maar ja, nu kloppen de geluiden niet meer, omdat die gewoon niet ingeladen worden. Hoe ga ik dat nou weer oplossen.... :(
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
De oorzaak heb ik, na grondig googlen, inmiddels gevonden. In de huidige liveset heb ik vaker dan anders geluiden gebruikt uit de RM1x zelf. Het inladen van deze geluiden kost blijkbaar enige tijd. Als ik by de utilities "Voice setup to TG" uit zet, dan wisselt ie wel strak van style. Maar ja, nu kloppen de geluiden niet meer, omdat die gewoon niet ingeladen worden. Hoe ga ik dat nou weer oplossen.... :(
Heb je ook veel MIDI data tegelijkertijd? Als dat zo is zou ik ze wat meer spreiden voor zover het kan, bijv de PCs voor interne spreiden over een aantal ppq.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Hoe ga ik dat nou weer oplossen.... :(
Je kunt natuurlijk de geluiden uit de RM1x in je sampler zetten. :eureka:
 
Je kan in een pattern program changes zetten zodat je toch de juiste patch hebt en eventueel de control changes er bij zetten voor de juiste settings van de patches.

Externe synths en samplers is idd handiger, maar dan moet je ook zelf je program changes er in zetten.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
De oorzaak heb ik, na grondig googlen, inmiddels gevonden. In de huidige liveset heb ik vaker dan anders geluiden gebruikt uit de RM1x zelf. Het inladen van deze geluiden kost blijkbaar enige tijd. Als ik by de utilities "Voice setup to TG" uit zet, dan wisselt ie wel strak van style. Maar ja, nu kloppen de geluiden niet meer, omdat die gewoon niet ingeladen worden. Hoe ga ik dat nou weer oplossen.... :(

Ik heb een RS7000, zelfde 'euvel'.. Ik gebruik er een tweede sequencer naast om te kunnen wisselen van sequence zonder al teveel gedoe. Ik ken zelfs iemand die gebruikt 2 RS7k's naast elkaar.. Ook om die reden..

R
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik heb een RS7000, zelfde 'euvel'.. Ik gebruik er een tweede sequencer naast om te kunnen wisselen van sequence zonder al teveel gedoe. Ik ken zelfs iemand die gebruikt 2 RS7k's naast elkaar.. Ook om die reden..

R

Daarom heb ik dus een rm1x en een rs7000 :D
 
Dit euvel was mij inderdaad ook al opgevallen op de RS7000... Mijn oplossing: ik heb gewoon op iedere 'style' (wat een achterlijk woord trouwens, zal wel jaren '90 hip zijn) alle TG kanalen gemute. Er lopen naast de RS toch een paar drumcomputers in sync mee dus een stilte valt er niet. Volgens mij is 't euvel inderdaad afwezig wanneer je alle TG kanalen gemute hebt, en alleen een midi kanaal unmute laat. Dus er valt wel omheen te werken. Gewoon netjes afbouwen voor je van style wisselt en een midi kanaal laten doorratelen in de volgende style bij wijze van continuiteit, of in een drum break op de externe drumcomputer van style wisselen ofzo...

Ik heb er nog niet live mee gespeeld. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Vast beter dan Ableton op een te oude laptop, die gewoon midi sync verloor en audio te traag laadde...
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Dit euvel was mij inderdaad ook al opgevallen op de RS7000... Mijn oplossing: ik heb gewoon op iedere 'style' (wat een achterlijk woord trouwens, zal wel jaren '90 hip zijn) alle TG kanalen gemute. Er lopen naast de RS toch een paar drumcomputers in sync mee dus een stilte valt er niet. Volgens mij is 't euvel inderdaad afwezig wanneer je alle TG kanalen gemute hebt, en alleen een midi kanaal unmute laat. Dus er valt wel omheen te werken. Gewoon netjes afbouwen voor je van style wisselt en een midi kanaal laten doorratelen in de volgende style bij wijze van continuiteit, of in een drum break op de externe drumcomputer van style wisselen ofzo...

Ik heb er nog niet live mee gespeeld... Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen... Vast beter dan Ableton op een te oude laptop, die gewoon midi sync verloor en audio te traag laadde...

Als je alleen de MIDI kanalen gebruikt is er totaal niets aan het handje. Die blijft strak doorlopen op de rm1x/RS..
Opzich is het maar een superkort moment dat je een kleine 'hik' hoort... MIDI heeft geen probleem, alleen de audio TG. Het is misschien maar .25 seconden schat ik, maar wel irritant.

R
 
Nee, ik verstuur niet te veel data tegelijk. PC's worden netjes om de beurt verstuurd, en dat gebeurt al voordat ik van style wissel. En, zoals ik al zei, het probleem doet zich niet voor als ik "Voice setup to TG" uit zet; het zit dus puur in die voice info.
Alle RM1x geluiden samplen heb ik ook aan gedacht, maar dat is geen optie. De sampler gaat namelijk door de Mic100 voor wat extra overdrive. En om nu een subtiele string in een ambient track te voorzien van overdrive, is ook niet echt de bedoeling.
Aleen PC's versturen naar de tone generator is ook niet voldoende. Veel geluiden heb ik behoorlijk verdraaid met EG's, filters, FX, enz.... Dat wordt een hell of a job om dat allemaal met CC's in te gaan voeren.
overigens: ik hoor de 'hik' ook in de MIDI data. In de RS7000 gaat dat dus toch net iets anders?


Waarschijnlijk moet ik iets creatiefs gaan verzinnen met de tone generator. Ik ga wel even lekker zitten pielen vandaag. Bedankt voor de tips iig.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
overigens: ik hoor de 'hik' ook in de MIDI data. In de RS7000 gaat dat dus toch net iets anders?
Waarschijnlijk moet ik iets creatiefs gaan verzinnen met de tone generator. Ik ga wel even lekker zitten pielen vandaag. Bedankt voor de tips iig.

Ik heb met MIDI totaal geen probleem. Ik hoor een vette hickup met de audio (heftige styles ofzo) maar de MIDI blijft katstrak lopen.. Als je daar ook problemen hoort, zou toch die CC's en program changes je de das om kunnen doen.. Ik heb eens een style gehad in de RS7k met extreem veel data, en ja dan gaat je midi een beetje tegen werken..
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik heb met MIDI totaal geen probleem. Ik hoor een vette hickup met de audio (heftige styles ofzo) maar de MIDI blijft katstrak lopen.. Als je daar ook problemen hoort, zou toch die CC's en program changes je de das om kunnen doen.. Ik heb eens een style gehad in de RS7k met extreem veel data, en ja dan gaat je midi een beetje tegen werken..
Tijdens het wisselen van style verstuur ik geen program changes of CC's. Da's allemaal al in de sections daarvoor gebeurd. Het zit puur in de "Voice setup to TG" info.
 
hickup bij wisselen van styles in RS7000 heeft te maken met inladen van de effectenblok, niet met Midi.
Dus als je de RS7000 enkel als sequencer voor externe modules gebruikt, zou ik denken dat je de hickup kan vermijden door de effecten af te zetten...zodat er geen effect moet 'ingeladen' worden (heb dit nog niet geprobeerd eigenlijk maar klinkt logisch)
maar 't ging over n RM1X zeker ;-)
 
Misschien dat het voor het geheugen scheelt als je alle ongebruikte Styles delete/leegt?
 
Origineel geplaatst door Sly Dog
Misschien dat het voor het geheugen scheelt als je alle ongebruikte Styles delete/leegt?
heb ik al geprobeerd.... maar helaas...
 
Mute eens een stuk of wat parts en zie of het minder wordt/ophoudt.. Kan je zien welke part de boosdoener is misschien...
 
Ik ben nog even aan 't rommelen geweest, maar echt super wordt het niet. Gisteren de hele set een paar keer doorgespeeld, en met een beetje creatief sequencen, mixen, en met reverb sauzen is het niet super opvallend. Ik laat het dus maar zo. En de oplossing voor een volgende keer heb ik ook al: geen RM1x geluiden meer gebruiken! :eureka:

Dit valt me wel behoorlijk tegen van een verder fantastisch apparaat....
 
ik had ze alle 3 .. rm1x, su700 en rs7000 ..de rm1x heb ik verkocht. jammer idd dat die problemen er zijn, zelf ook mee te maken gehad, maar met 3 machines en tracks handmatig mixen is er geen probleem. de polyfonie vind ik ook erg karig van de rm1x en rs7000 .. de midi delay bijvoorbeeld .. heb je een dikke groove , pak je wat meer sounds en percussie gaat ie ineens noten afkappen en stroef lopen..dat is wel jammer. nu heb ik een ms2000 en een nova ..die ga ik beide sequencen maar ik heb waarschijnlijk ooit nog een nieuwe sequencer nodig want er komt nog een jx8p bij.. ik kan bijvoorbeeld nog ableton mee laten lopen. ik kies er wel voor om echt met gear te gaan dus het wordt mssn nog een 2e rs7000 erbij als de belasting lief is :D
ze werken wel erg lekker als sequencer man.. en veel edit mogelijkheden.
 
Back
Top