E-mu command station encoder fix

UserTronix

Ouwe rot
Lid sinds
4 november 2002
Berichten
547
Locatie
Amsterdam
Een tip voor een ieder die met een E-mu XL/MP/PX-7 werkt en last heeft van het probleem waarbij de encoder bij snel draaien willekeurig van waarde verspringt;

Ik kreeg de tip van E-mu support om een factory reset te doen. Met de twee cursor toetsen ingedrukt de Command station opstarten, en dan naar menuoptie #16 ('Initialize User Data') gaan, en opnieuw opstarten.

Wel eerst al je patches en sequences saven d.m.v. een sysex dump.

Werkt perfect!
 
Normaal werkt een factory reset niet bij een slecht werkende encoder, omdat deze laatste versleten is. Deze moet dan vervangen worden.

Verbaast me sterk dat een factory reset de werking van de encoder kan beïnvloeden, zoals je zegt. In feite zou dit geen ene moer moeten uitmaken. Maar als je ermee geholpen bent is het mooi natuurlijk.
 
Ik kon het zelf ook niet geloven, ik had betreffende tip al ruim een jaar terug van E-mu support gehad.

Zelf stond ik net op het punt de encoder door een nieuwe te vervangen, opdat ik dacht dat dit slecht een hardwarematig probleem zou kunnen zijn. Echter, Voordat ik een nieuwe encoder in de XL ging solderen heb ik toch een factory reset gedaan. De XL-7 staat momenteel dagelijks aan, en de encoder werkt nu al weer ruim een week volledig naar behoren.

Wellicht dat het bij anderen ook zal helpen, het is in ieder geval het proberen waard.
 
Factory reset is zeker handig in dit geval. Ik merk bij m`n MP7 dat als ik veel user patterns en patches heb het apparaat gewoon een stuk meer tijd nodig heeft om na te denken. Ik ben dan sneller met de rotary dan de MP eigenlijk kan verwerken. Dit genereert dus eigenlijk een "syntax error"...

Hoeveel procent van het geheugen had je in gebruikk? Bij mij gaat de MP licht irritant zijn bij pak hem beet 60% vrij geheugen (dus 40% in use)...
 
Dat is wel een verklaring. Alhoewel mijn XL-7 geheugen nog voor 77% vrij was, ik vrijwel geen nieuwe tracks en songs geprogrammeerd heb de laatste maanden, maar wel bestaande tracks en songs drastisch gewijzigd, en vooral enorm veel patches gemaakt en aangepast.

Het is dus blijkbaar een enorm goed idee om alles middels sysex eens in de zoveel tijd op te slaan en de Command station te resetten, om vervolgens alle sysex data terug te zetten.
 
Origineel geplaatst door M0n0L0g1C
...... Dit genereert dus eigenlijk een "syntax error"...

Hmmm.. ja.. wááát?.. ow wacht, laat maar 8)

Ik heb helemaal een appart probleem, zou iemand kunnen kijken met een MP/XL-7 of hun dit ook hebben?

Als ik het volume knopje herhaaldelijk heen en weer draai tussen vol volume en geen volume, word de "uit knop" als het ware ge-activeerd.

Dus als je draait, vrij snel, zegt ie ineens "Shutting down..." als ik dan nog een paar keer draai word dit weer ge-cancelled.

Ik heb het printje er al uit gehaald en zie wel dat de baantjes van de aan uit knop akelig dicht langs de pootjes lopen van de volume pot, echt heel krap, ik kan niet zien of deze op een of andere manier verbinding maken maar het lijkt er wel op.

Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn bak constant in een syntax (t)error zit, geef hem eens ongelijk:)

Iemand anders ook zoiets bij hun bakkie?
 
Trouwens, de ASR-X encoders springen bijvoorbeeld ook alle kanten op. dit is opgelost (heb ik ergens in de wandelgangen der internet gehoord) met het laatste OS.

Je moet maar zo denken, een encoder geeft pulsjes als je draait, als de aftast frequentie van het OS niet optimaal is, kan hij verkeerde waarde interpreteren. Dus in een... ow wacht, een reset veranderd niks aan het OS opzich, dus toch vreemd.. laat maar...:confused:
 
Mijn XL-7 heeft er geen last van, maar dat probleem met de volume potmeter die bij snel draaien de shutdown-functie activeerd is inderdaad bekend.

Ik heb dit al van verschillende mensen op andere fora vernomen. Ik meen me te herinneren dat hier wel een fix voor is waarbij echter wel een soldeerbout nodig is.
 
Origineel geplaatst door UserTronix
Mijn XL-7 heeft er geen last van, maar dat probleem met de volume potmeter die bij snel draaien de shutdown-functie activeerd is inderdaad bekend.

Ik heb dit al van verschillende mensen op andere fora vernomen. Ik meen me te herinneren dat hier wel een fix voor is waarbij echter wel een soldeerbout nodig is.

Hmm, op de Yahoo group heb ik niets gevonden, google is ook niet veel hulp. Ik vraag niet van je omwijs te gaan lopen spitten maar heb je misschien nog een idee welk forum dit was? Zoek ik daar wel verder! Zo niet, dan kan ik me wel eenigzins voorstellen wat de fix zou zijn.

Die baantjes lopen zo dicht langs elkaar, dat het misschien verholpen is door de baantjes door te snijden en een paar draadjes van soldeer punt naar soldeer punt te solderen.

Zou het probleem graag verhelpen, ook al heb je er bij normaal gebruik (volume pot op bijna vol en niet meer aanzitten) geen last van.
 
Back
Top