korg ms10 valt uit elkaar?!!

ch9527

Ouwe rot
Lid sinds
10 november 2005
Berichten
802
Mijn ms10 had ineens een loszittend onderdeel. soort van rammel in de kast. Open geschroefd en er kwam een grote blauwe (ik denk) condensator uit gevallen. Heel vreemd want volgens mij zijn alle functies nog intact. Hij/zij werkt nog helemaal naar behoren (ben er erg blij mee).
Dus ik vraag me af of iemand een idee kan geven waar het voor dient en of ik 't snel weer moet laten repareren?
 
heb jij m misschien van pierre kartner overgenomen?

condensators zitten toch bij de voeding, om wat stroom op te slaan en gelijkmatig weer af te staan? dan heeft ie in ieder geval een functie. kan je niet zien of er meer in zitten en waar deze heeft gezeten? anders even door een dokter naar laten kijken, afhankelik van je woonplaats st eric, boemtsjak, die jongen in het noorden... mmm naam vergeten
 
er zitten er meer in. op het paneel achter de draaiknoppen/pots. Ik vind het zo wonderlijk dat ik er niks aan ontdek. Dat ding is volledig analoog maar heb no nooit aan de tune knop hoeven zitten en ik neem hem toch vaak genoeg mee op het podium...
 
dat kan heel goed
maar toch is er iets niet in orde

ted bundy had ook jarenlang normaal gefunctioneerd

kan je niet ontdekken, gelet op de plek van de andere, waar hij gezeten moet hebben? er zouden toch 2 of 3 lege contactpuntjes moeten zitten, die corresponderen met pennetjes of zo op de condensator?
 
Origineel geplaatst door Leo
heb jij m misschien van pierre kartner overgenomen?

condensators zitten toch bij de voeding, om wat stroom op te slaan en gelijkmatig weer af te staan? dan heeft ie in ieder geval een functie. kan je niet zien of er meer in zitten en waar deze heeft gezeten? anders even door een dokter naar laten kijken, afhankelik van je woonplaats st eric, boemtsjak, die jongen in het noorden... mmm naam vergeten

Mike Philco ?

Overigens, er blijft na een operatie wel eens wat achter in de patient !
 
Origineel geplaatst door vinnieq


Overigens, er blijft na een operatie wel eens wat achter in de patient !

Zo vond een vriend van me eens een soldeerbout in een versterker...:D
Ik heb zelf al meerdere malen pennen in synths gevonden..
Verder een condensator hoef je niet meteen te merken maar ik zou er maar vanuit gaan dat er niets voor niets in een synth wordt gemonteerd..
 
wellicht heeft 't iets met de lfo te maken. Die heb ik nog niet op alle goilfvormen geprobeerd.
 
welnee, het kan zijn dat je pas iets merkt als je hem uit het stopcontact hebt gehaald en later weer aansluit, of zoiets. maar ik begin me een beetje op te winden hier!! heb je nou al iets in die ms20 gevonden waar dat blauwe ding misschien op zou kunnen passen?? of zit je ons alleen maar gek te maken en al het denkwerk te laten doen???!!!

:(
:) :) :) :) ;)
 
hee, bedankt voor de info.
Ik heb hem al open geschroefd en toen kwam ie eruit rollen. de ms10 heef een paneel waar die andere opzit, die heb ik niet losgeschroefd omdat hij verder gewoon werkt naar behoren. zodra ik iets meer tijd heb ga ik hem helemaal openmaken en wellicht kan ikzelf een kleine soldeeractie ondernemen. Lijk me namelijk niet zo'n heel groot probleem.
 
Wellicht heeft hij nog nooit naar behoren gewerkt... en gaat er een wereld voor je open als je de (je dacht) condensator weet te monteren... ;)

Heb je er een fotootje van?
 
daar ben ik niet bang voor. Heb al wat meer synths versleten en weet wel een beetje wat dit beestje in zijn mars heeft! Geen foto. wel kan ik zeggen dat ie redelijk groot is (het onderdeel) en lichtblauw met de tekst 2200 uF. Made in Japan natuurlijk!
 
da's idd een condensator...

Mocht je zelf gaan solderen... Het is bij de meeste condensatoren noodzakelijk om goed op te letten op de + en -
( - (min) staat duidelijk op de condensator aangegeven).
 
waarschijnlijk is het een condensator uit de voeding, anders zou hij niet zo groot zijn.
de spanning uit de voeding is alleen wat minder stabiel nu, misschien dat het slecht is voor het verdere circuit dus ik zou heb wel terug (laten) zetten.
De condensator overbrugt de twee polen bij de voedings uitgang, dus het onderbreekt eigenlijk niets.
 
Vooral uit laten staan nu, want 'n grote condensator is waarschijnlijk bedoel de overgebleven kant van de wisselspanning netjes recht te maken (op zich niet heel erg als dat niet gebeurt, maar sommige componenten, vooral IC's, zijn nogal kieskeurig), en anders misschien om piekspanningen tegen te gaan. Die wil je niet in je circuit hebben, toch?
 
...

...

ik heb trouwens even in de schemas gekeken,er zit helemaal geen 2200uf standaard in de ms 10..
:D
 
natuurlijk niet geluisterd naar jullie en ben er gewoon lekker de buhne mee opgegaan. Geen enkel probleem tot dusver. Is natuurlijk niet slim misschien maar doe 't tochmaar.

Vreemd dat in de schema's niet zo'n condensator staat vermeld. Ik ga het ook even checken. Wellicht is er toch een modificatie gedaan oid.
 
Origineel geplaatst door ch9527
natuurlijk niet geluisterd naar jullie en ben er gewoon lekker de buhne mee opgegaan. Geen enkel probleem tot dusver. Is natuurlijk niet slim misschien maar doe 't tochmaar.

Vreemd dat in de schema's niet zo'n condensator staat vermeld. Ik ga het ook even checken. Wellicht is er toch een modificatie gedaan oid.

probeer anders toch eens Leo's tip?
 
Back
Top