x0xb0x afregelen. Hoe moet dat?

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.019
Locatie
Barendrecht
Hoi allemaal,

Dankzij Boemtsjak heb ik een perfect werkende x0xbox.
Hij is alleen nogal vals, omdat ik hem nog niet heb afgeregeld.
Ik heb het forum doorgespit en daar wel iets over gevonden, maar ik snap nog steeds niet wat ik nu moet doen.
Ook de x0xb0x site zelf verschaft mij geen duidelijkheid.

Ik heb de spanning op exact 5.333V af geregeld.
Wat nu?

Volgens de x0xb0x zite moet ik ergens 2.0V op zetten. Moet ik dus nog een spanningsbron hebben? Ik heb alleen de spanning van van de x0xb0x zelf.

Wie kan me een idiot proof beschrijving geven over het afregelen van de x0xb0x en me vertellen wat ik nu allemaal nodig heb om dit te doen.
Het enige wat ik nu heb is die spanning van de x0xb0x (5.333V) en een multimeter met frequentie detectie.
De x0x0x zit verder al helemaal in elkaar, dus alle kabels zijn al aangesloten.

Groeten,

Rene

ps. Zelfs als ie vals is klinkt ie al fantastisch !!
 
Laatst gewijzigd:
om hem te stemmen is het vrij simpel. ik gebruik daar een simpel stemapparaat voor. ik weet niet of je er een hebt, er schijnen software stemapparaatjes te zijn...freeware.

voor het stemmen heb je 2 kleine potjes op je PCB zitten.
zet de tune knop en TM4 + TM5 (aan de binnenkant) precies in het midden.

-speel nu een lage C en kijk welke noot en eventuele afwijking het stemapparaat geeft. speel nu een hoge C en kijk of het stemapparaat ongeveer het zelfde aangeeft, dit kan je uiteraard ook horen. klopt dit niet, draai dan langzaam aan TM5 (octave width).

-speel afwisselend een hoge en een lage C en draai langzaam aan TM5 tot het stemapparaat mij beide noten precies het zelfde aangeeft. dit hoeft geen C te zijn ! als dit in orde is speel je weer een C en draai aan TM4 totdat de tuner "C" aangeeft.

herhaal nu eventueel deze laatste twee punten totdat het volgens de tuner precies klopt. controleer wel of de tune knop op het frontpanel nog steeds in het midden staat.

als het goed is is je x0xb0x nu helemaal correct gestemd.

het lijkt lastig, maar in principe moet dit echt binnen 10 minuten klaar zijn :)
 
Bedankt voor je zeer heldere antwoord. Ik weet nu in ieder geval wat ik moet doen.
Ben gisteren een hele tijd bezig geweest om het voor elkaar te krijgen, maar vind het resultaat nog niet goed.
Ik heb ook geen stemapparaat, dus het moet op het gehoor.
Het probleem is dat TM4 en TM5 elkaar beinvloeden. Dus als ik TM5 goed heb, klopt TM4 weer niet en andersom.
Ik heb nu een redelijk afgestelde x0xb0x, maar merk toch dat C1 en C2 niet precies een octaaf verschillen. Klinkt gewoon nog steeds een beetje vals.

't Is misschien wat veel gevraagd, maar misschien kan iemand op het forum hem een keertje voor me afregelen?

Verder gewoon een heel gaaf ding, waar ik zeker veel lol aan beleef. 't Is wel even wennen als je rebirth gewend bent.
Dit klinkt wat vetter, maar rebirth heeft effecten die de boel aardig kunnen opleuken.
 
je moet wel echt eerst TM5 goed afstellen. het maakt niet uit welke noot hij aangeeft, als en hoge en een lage C (op het toetsenbord dan) maar precies een octaaf verschillen, dan pas TM4 goedzetten, C dus.

zo nodig nog een paar keer herhalen totdat alles goed staat :)
 
Het was even lastig, maar uiteindelijk heb ik dan toch een redelijk goed gestemde x0xb0x.
Die tien minuten werden er 120, maar het resultaat mag er zijn.

Op zich klinkt mijn x0xb0x goed, maar ik kon het toch niet laten hem te vergelijken met een software TB303, de audiorealism baseline.
De conclusie: Of mijn x0xb0x zit niet goed in elkaar, om die audiorealism baseline VST zit er wel erg ver naast.
Beide klinken ze best goed, maar totaal anders.

Met alleen de cutoff in het midden en de rest op nul, klinken ze pratisch identiek, maar zodra ik de de reso, decay etc ga gebruiken klinkt met name de zaag van de VST veel en veel scherper en puchier. Ik weet niet precies waar dit in zit.
Diep in mijn hart denk ik dat ik die VST mooier vind.

Nou is er ook nog een TM3 pot in de x0xb0x. Waar is die precies voor? Ik heb daar niks mee gedaan, en misschien kan die mijn zaagje watr scherper maken.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik gewoon een fout heb gemaakt in de x0xb0x.

Wie kan me het verschil uitleggen en tussen de software en de hardware en in geval van een fout, wie kan mij de goede richting opsturen met troubleshooten.
 
TM3 is voor het afregelen van het filter. Er bestaat wel een vaste procedure voor, maar meestal stel je deze trimpot op je eigen smaak af. Misschien dat ie na het afstellen ook beter klinkt t.o.v. die VST plugin.
 
Ik vind het altijd wat eng om zomaar aan pots te draaien, maar nu ik weet wat die TM3 doet ben ik er eens aan gaan draaien en klinkt m'n x0xb0x nu praktisch identiek aan die VST (waarvan gezegd wordt dat ie praktisch identiek is aan een 303). De x0xb0x klinkt zelf iets beter nu.

Ben nu super tevreden met de x0xb0x. Alleen die control softwara werkt erg slecht.
M'n USB verbinding werkt perfect en ik heb de driver geladen.
Ik kan echter in 9 van de 10 gevallen kan de control software de x0xb0x pas vinden na een reboot van de pc en de x0xb0x. In het x0xb0x forum lees ik dat heel veel mensen dat probleem hebben.
Hopelijk komt er betere software, want het is toch wel heel makkelijk om via de pc patterns te programmeren.

In ieder geval bedankt allemaal voor de hulp. Hij werkt perfect nu.
En dan nu verder met m'n andere project: De midibox sid !!
 
Origineel geplaatst door renepela
Ik kan echter in 9 van de 10 gevallen kan de control software de x0xb0x pas vinden na een reboot van de pc en de x0xb0x. In het x0xb0x forum lees ik dat heel veel mensen dat probleem hebben.
Hopelijk komt er betere software, want het is toch wel heel makkelijk om via de pc patterns te programmeren.

Heb je je x0xbox al geflashed met het laatste OS? Een oud OS in je x0xbox zou namelijk voor zulke problemen kunnen zorgen.
 
de control software werkt op mijn pc ook niet helemaal lekker.
ik heb nu ook een nieuwe mac, maar er is geen mac versie van de software terwijl die lang geleden aangekondigd is.
 
Mijn x0xb0x werd volgens mij geleverd met firmware 1.04, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Hoe check ik eigenlijk welke firmware versie ik heb?

En hoe kan ik zonder werkende control software de firmware flashen?
 
Back
Top