Toetsen wegen

Sanne_M1

Nieuwkomer
Lid sinds
19 mei 2006
Berichten
10
Locatie
Hellevoetsluis
Hallo allemaal!

Weet iemand misschien waar ik de toetsen van mijn synthesizer kan laten wegen en wat dat kost?:P

Bedankt alvast voor jullie reactie!:)


Groetjes,

Sanne :doei:
 
Gewogen maken lukt met gewone synths met holle toetsen niet meer - semi-gewogen wel. Wat dat inhoudt is dat je een stel metalen plaatjes onder in de holtes vastklemt of vastlijmt. Dit kan bijvoorbeeld met een lijmpistool gedaan worden. Dit zou je in principe zelf kunnen doen als je niet bang bent het klavier los te schroeven. Ik weet alleen niet waar je die plaatjes kunt kopen.

Mag ik vragen waarom je 't wil laten doen?
 
Nou, ik heb een vrij oude Korg M1, maar ik merk dat de toetsen niet meer goed in verhouding staan met elkaar. Sommige zijn stukken zwaarder dan andere en 2 toetsen doen het alleen nog maar als ik er heel hard op druk. Dat is best vervelend, want sommige snelle loopjes lukken niet meer zo goed... Vandaar dus.

Dat semi-wegen zou inderdaad ook wel moeten lukken, alleen ik denk niet dat ik daarmee die 2 slechte toetsen kan maken. Maar ik zal het in ieder geval overwegen voor de overige toetsen! Dus bedankt voor de tip!
 
werkt die M1 niet met veertjes? Kan zijn dat de veertjes wat slapper zijn geworden en dat zo je toetsen soms wat zwaarder aanvoelen dan de andere.
Echter, nieuwe toetsen of veertjes lijken me een betere oplossing?

Merk overigens bij mijn ENsoniq VFX dat sommige (veelgebruikte noten) toetsen ook wat lichter zijn geworden over de tijd...

Maar zowieso, de M1 h eeft toch gewoon plastic toetsen zonder enige vorm van weerstand of zwaarte? Net als bijvoorbeeld Roland en Yamaha ook hebben (is dus fatar toetsenbord)
 
Geen idee eigenlijk of het met veertjes vast zit. Volgens mij niet hoor, maar ik zal het voor de zekerheid navragen. Ik weet wel dat het gewogen toetsen zijn, maar ik weet niet of toetsen met veertjes ook gewogen worden.

Toetsen worden inderdaad na een aantal jaar lichter, maar ik denk dat er tijdens het vervangen van de interne batterij wat fout is gegaan. Die heb ik laten vervangen in een of andere fabriek, maar waarschijnlijk hebben ze daar iets fout gedaan...
 
Uhm, het ontgaat meeen beetje waar dit over gaat... De toetsen worden toch niet lichter of zwaarder mettertijd? Ze spelen lichter of zwaarder. Da's een kwestie van een verouderd mechaniek, waarschijnlijk (dat het OS langzamerhand verandert is vrijwel onmogelijk...). Ongeveer zoals Slipperman zegt: nieuw spul erin of laten nakijken (daar zijn goede adressen voor te vinden op het forum - of zelf doen als je dat vertrouwt). Toetsen wegen e.d. kan ook, maar daarmee krijg je je oude klavier, zoals het bij aankoop was, niet terug. Wel een ander klavier. En als je dat redelijk willekeurig doet (bijvoorbeeld bij de toetsen die momenteel het minst prettig spelen), dan lijkt het me bijzonder onwaarschijnlijk dat je uiteindelijk weer een mooi regelmatig klavier krijgt om op te spelen...
 
Origineel geplaatst door Sanne_M1
Toetsen worden inderdaad na een aantal jaar lichter, maar ik denk dat er tijdens het vervangen van de interne batterij wat fout is gegaan.

zelfde woonplaats als monopoly hè, het zullen wel aardstralen zijn.
 
maar serieus: eerst s openmaken en het klavier uit elkaar en schoonmaken.
dat kan je zelf wel, of anders iemand in de buurt.
 
ja zullen de aardstralen wel zijn hahah ;)
Maar schoonmaken heb ik inderdaad al geprobeerd. Niet zoveel gehoplen dus, maar ja :P
 
mensen die klaagden over het feit dat de toetsen van hun triton te licht werden mettertijd, kregen de tip om alle plaatjes onder de toetsen om te draaien: het effect is een toetsenbord dat weer als nieuw speelt!

Ik had vroeger een yamaha psr210 waarvan de rubbertjes onder de toetsen af en toe ingevet moesten worden want anders werd 'ie stroef (raar systeem)
 
ja is ook wel zo, maar de verhouding blijft dan niet briljant. Maar sommige toetsen voelen juist zwaarder aan dan normaal. En ook die 2 wat slechtere toetsen zullen er niet op vooruit gaan. Vandaar dat ik echt wegen overwoog. Beetje balen dus dat ze dat niet meer doen..
 
Back
Top