Poly800 defect

Kraan

Ouwe rot
Lid sinds
11 april 2004
Berichten
1.950
Locatie
Zwolle
Hallo,

Vorige week heb ik van een forumlid een Poly800 gekocht. Deze had als klein mankement dat een instelpot op de print veranderd was. Dit heb ik teruggezet en daarna werkte hij perfect. Tot ik hem gister aanzetten, toen deed hij namelijk niets meer. Nou ja, niets. Het rare is dat als ik de aan/uit schakelaar (die in de volumeknop geintegreerd is) op uit heb staan, de hoofdtelefoon een zachte bromtoon (lijkt haast op een 50hz toon) geeft. Zo vlug als ik de volumeknop aan draai en zelfs op het allerhardst zet hoor ik helemaal niets meer. De gewone uitgangen (lijken) dit niet te doen.
De poly800 heeft ook nog een mod waardoor het batterijcompartiment vervangen is door een knoopbatterij. Dit is zeer slecht uitgevoerd, maar hier lijkt het niet aan te liggen.

Stekkertjes aandrukken en een andere voeding uitproberen heb ik natuurlijk zelf al bedacht, het ding doormeten lijkt de volgende stap. Maar eerst wou ik even poolshoogte nemen of iemand een idee heeft waar ik het zoeken moet.

Alvast bedankt!
 
Hoi,

Waarschijnlijk zal er wel iets met de voeding (adapter) zijn. Of een geplofte elco in de 800 waardoor de spanning die de adapter moet leveren zo zwaar belast wordt dat deze in elkaar gestort is.

Als je in de buurt van Den Bosch woont, wil ik er wel even na kijken. Kan nooit veel zijn.

Groet,
 
Ik heb een andere voeding geprobeerd, daar doet hij ook niets mee. Ik heb zonet echter wel iets anders ontdekt.

Met een multimeter meet ik op de voeding die ik normaal gesproken voor de Poly800 gebruikte 18 volt in plaats van 9 volt. Als ik hem bijvoorbeeld op 4,5 volt zet is dit 9 volt. Het dubbele dus. Natuurlijk geeft een voeding als hij onbelast is een hogere spanning dan wanneer hij wel belast is (en een voltmeter heeft een bijna oneindig hoge weerstand en is dus niet een belasting), maar dit lijkt me overdreven. De andere voeding geeft iets van 9,5 volt aan in plaats van 9 volt.

Kan het dus zijn dat die eerste voeding mijn Poly800 beschadigd heeft? Kan het uberhaupt zijn dat een adapter op zo'n manier kapot gaat dat er een dubbele spanning uitkomt? Als de bruggelijkrichter kapot gaat lijkt het me toch dat het ding helemaal geen spanning meer geeft. (ja, doe voeding is wel een gelijksspanningstype).

Ik woon zelf in Zwolle, dus Den Bosch is niet echt dichtbij. In ieder geval bedankt voor je toffe aanbod, als ik er uiteindelijk hier toch niet uitkom zal ik de reis alsnog overwegen.
 
Nope, hoewel dat in theorie best zo had kunnen zijn.
Het is een 220 volts 13 watt (max. 700 mA) adapter. Het is een beetje een reservegeval. Ik heb er nog nooit eerder problemen mee gehad.
 
Hoi,

Zoals ik er nu tegenaan kijk is waarschijnlijk een elco'tje of een regulator gesneuveld door een te hoge spanning. Mischien eerder de regulator (discreet opgebouwd in de poly-800) omdat ie waarschijnlijk een tijdlang te veel vermogen heeft moeten staan dissiperen (P = (Uin - Uuit) ^2 * I)

Omdat er zoveel stroom loopt dat de adapter in elkaar dondert, zal er waarschijnlijk iets heet worden in de poly-800, en kun je het defecte component mischien op die manier traceren.

Groet.
 
De spanning van de adapter dondert juist niet in elkaar, er wordt blijkbaar helemaal geen stroom gevraagd dus.

Ik heb inmiddels wel iets anders ondekt. Het batterijcompartiment is afgekoppeld en er is een knoopcel op de print gesoldeerd. Maar als ik de 9 volt van de (goede) adapter op de oude bedrading van de batterijen zet functioneert de Poly800 wel normaal. Dit schiet geloof ik heel erg op. Ik denk dus dat het defect ergens in de stabilisatie van de voeding op de print van de poly800 zit. Voor zover ik kan zien bestaat dit uit een transistor, een diode en een condensator. Die tor kan ik echter niets over vinden, het is een NEC B731.

Ik heb hier een schema waarin linksonder het stabilisatiegedeelte te zien is. Het is echter allesbehalve duidelijk. Een of andere idioot heeft ook B744 over B731 geschreven, terwijl B731 juist is. En volgens mij zijn de sporen ook niet helemaal compleet.

En stel dat het probleem te veel moeite is om op te lossen (halve dag meten, of een moeilijke zoektoch naar bijvoorbeeld een nieuwe B371), zou het dan een oplossing zijn om een gestabiliseerde voeding te halen en deze gewoon over de aansluitingen van de batterijen te gebruiken?


Ik vraag veel, maar mijn dank is ook onmetelijk groot.

:biertje:
 
Hoi,

Ik denk dat we naar het zelfde, inderdaad onduidelijke schema zitten te kijken.

Ik zou ook zeggen dat Q1, (731 of 744) verdacht is. of check ook ff D2.

In ieder geval moet sectie 13 er voor zorgen dat een eventuele te hoge spanning op de DC adapter ingang afgezwakt wordt.

Belangrijke componenten zijn hier :

D2 -> polariteits diode, mocht er een adapter met een verkeerde polariteit gebruikt worden, sluit deze diode de spanning kort.

D4 -> zener diode als basis voor een referentie spanning voor Q1

Q1 -> de regulator transistor, hij zit een beetje vreemd, de spanning wordt in de negatieve lijn van de adapter gereguleerd i.p.v. de gebruikelijke + lijn.

C1 & C2 -> zijn 16 volts types, deze zouden mischien kortsluiting kunnen maken.


Ik hoop voor je dat je er wat aan hebt.

Groet..........
 
Origineel geplaatst door studioduif
Ik hoop voor je dat je er wat aan hebt.


Dat weet ik wel zeker, ik ga er zo vlug mogelijk mee aan de slag, en als ik meer weet post ik het.

Superbedankt voor de hulp! :okdan:
 
Origineel geplaatst door studioduif
Hoi,

Ik denk dat we naar het zelfde, inderdaad onduidelijke schema zitten te kijken.

Ik zou ook zeggen dat Q1, (731 of 744) verdacht is. of check ook ff D2.


Groet..........

in het verleden ook vaak gezien dat de 744 stuk gaat. vaak zie je dat meteen als je die pinnen meet.
ik weet alleen niet meer welke ja als vervanger kan gebruiken want het orgineel ben ik nooit meer tegen gekomen
 
Volgens mij komt dat allemaal niet zo nauw, moet wat vermogen kunnen dissperen en wat stroom kunnen leveren.

Als ik naar de datasheet van de 2SB731 kijk, is dit een PNP TO-126, 2A 10Watt type, Ik zelf zou er denk ik een BD236 in zetten, die is redelijk gelijk.

Geattached de datasheets van de 2SB731, en in de volgende post de BD236

Groet,
 

Attachments

  • 2sb731.pdf
    42,7 KB · Bekeken: 64
SYNTHFORUM ROCKS!!!

Studioduif, ik ben u mijn nederige dank verschuldigd!

Na het schema en jouw berichten nog eens aandachtig bekeken te hebben was ik tot de conclusie gekomen dat het de B371 wel moest zijn. En anders eventueel de condensatoren. Omdat de B371 moeilijk verkrijgbaar was ben ik voor het door jouw aangedragen alternatief gegaan, en voor de zekerheid 2 nieuwe condensatoren. Die laatste bleken echter helemaal niet nodig te zijn, want het na het vervangen van het torretje blubberde de poly800 er al weer op los!


Super!

:biertje: :okdan: :halleluja :dubbel:




"You have included too many images in your signature or in your previous post. Please go back and correct the problem and then continue again.", ow... iets te enthousiast....
 
Goed te horen....

Gefeliciteerd, hard op weg om proffesioneel reperateur te worden (altijd een tekort aan)

:halleluja
 
Back
Top