Roland R8 volume

Eraser127

Ouwe rot
Lid sinds
28 augustus 2005
Berichten
3.565
Locatie
Nijkerk
Heb nu een Roland R8 drumcomputer. Het probleem is het volgende:

Ik gebruik een stereo kabel aan de R8. Sommige geluiden onder de pads klinken zacht en andere gewoon normaal. Als ik nu een stekker eruit trek, dus mono stuur is het volume wel goed van die geluiden. Het gebeurt zowel op de L(mono) als op de R uitgang.

Is dit iets wat ik van binnen zelf kan oplossen?
 
Origineel geplaatst door KAOSKAOS
uhhh de panning misschien
zit ff te kijken maar snap het niet helemaal. De geluiden die zacht klinken zijn "center" gepanned en de rest links1/2/3 of rechts1/2/3. Waarom klinkt "center" dan zachter dan link1/2/3 of rechts1/2/3?
 
Let even op of je de juiste pluggen gebruikt. Géén stereo pluggen (2 zwarte ringen) op een mono uitgang.
 
Origineel geplaatst door Rollie
Let even op of je de juiste pluggen gebruikt. Géén stereo pluggen (2 zwarte ringen) op een mono uitgang.
Nee, gebruik gewoon een insert kabel = 2*mono-->1*stereo
 
Origineel geplaatst door Eraser127
zit ff te kijken maar snap het niet helemaal. De geluiden die zacht klinken zijn "center" gepanned en de rest links1/2/3 of rechts1/2/3. Waarom klinkt "center" dan zachter dan link1/2/3 of rechts1/2/3?

Zal waarschijnlijk op dezelfde manier werken als op mijn R70.
Gewoon handboekje lezen man ;)

Links 1/2/3 en rechts 1/2/3 staat voor panning in het STEREO Veld.
Oftewel een 'gecentered' geluid zal harder klinken dan één Rechts 3 geluid, doordat deze laatste bijna volledig naar rechts is gepanned.
Je kunt twee dingen doen:

-De geluiden allemaal centeren.
-Of alles zo laten zoals het is en de individual (mono) outs gebruiken.

De reden dat sommige geluiden L1/2/3 of R1/2/3 zijn is om een drumkit in stereo te simuleren.
Op een echte drumkit zitten de hihats bijvoorbeeld niet in "Center".

Ik kan het nog preciezer uitleggen maar daar heb ik geen tijd voor :)
Hoop dat je mijn warboel begrijpt.
:biertje:
 
Laatst gewijzigd:
Of het aan R8 ligt, kan je nagaan door zijn kabels voor een ander instrument te gebruiken. Blijft het probleem, dan moet je elders gaan zoeken. Het gebruik van een s/r insertkabel klinkt toch wat vreemd... Waarop en op welke ingang heb je hem aangesloten?
 
Origineel geplaatst door Eclectus
Of het aan R8 ligt, kan je nagaan door zijn kabels voor een ander instrument te gebruiken. Blijft het probleem, dan moet je elders gaan zoeken. Het gebruik van een s/r insertkabel klinkt toch wat vreemd... Waarop en op welke ingang heb je hem aangesloten?
Ik heb een 2*mono --> 1*stereo op de R8 stereouitgang (L (mono) + R) en op m´n mixer op een line ingang. Het rare is dat als ik dus op de R8 een van de stekkers (L of R) los maak het geluid weer harder ( normaal) wordt.
 
Back
Top