Zekeringen "blowen" op Elka EM44 ;-)

purejunk

Stamgast
Lid sinds
3 januari 2005
Berichten
400
Hoi, ik heb net voor bijna niets een EM44 gekocht maar zodra ik het aan knopje druk -> LEDjes aan, dan meteen niets! Zekeringen ontploft. Nieuwe zekeringen erin, en weer hetzelfde LEDjes aan (fractie van seconde) en weer niets. Na een derde keer...
Wat kan er fout zijn op de Power Supply PCB? Waar moet ik op letten? Welke component moet gechecked worden? Ik zou dit graag zelf repararen (goedkoop dus) Weet iemand waar ik op moet letten. Ik hem een multimeter en weinig verstand van electronica...
Worst case, bestaat er nog een synth techneut in Brussel? Ik had vroeger een vriend maar die is naar het buitenland verhuisd...
Thanks all!
 
Ik ken de EM44 niet, maar probeer die powerpcb los te koppelen van de rest van je synth, als de zekeringen nog steeds ploffen zit het alleen in de powerbcp en heb je mazzel, want dat is makkelijk te fixen.
Ploffen ze niet meet dan de uitgangssapanning van de voedingen, dat zal wel ergens tussen de 9 en 20 volt zijn, is dat ok dan zit de voud echt in de synth en dat is kut, dat wordt dan zoeken.

suc6
 
Bedankt voor zo'n snel antwoord! Ik heb ondertussen the power pcb van de rest losgekoppeld, en de zekeringen ploffen nu niet. Dus nu moet ik de uitgangspanning meten... Maar hoe? Er zijneen stuk of 8 connectoren die naar de verschillende PCBs gaan vanaf de Power PCB... Hoe kan ik deze spanning meten?
Thanks!!!
 
Ik heb op de verschillende PCBs kunnen uitmaken dat de spanning 12v is... Ik heb dus met m'n multimeter's zwarte sonde op -12 van de voeding PCB en rode sonde op +12 van de voeding PCB geplaats (met power on en nieuwe zekeringen, ontkoppeld van synth) en deze leest nu 24.4v uit... Zou ik niet 12v moeten lezen?
 
Nee, dat ziet er wel goed uit, je heb een symetriese voeding, dus positief 12Volt en een negatief 12Volt, waarschijnelijk zal je ergens ook een nul tegenkomen, als je daar de min op zet van je meter, kan je ze afzonderlijk meten, +12 en -12 dus.
Dus waarschijnelijk zit het in de synth, als de synth meer dan 1 print heeft zou je deze 1 voor 1 kunnen aansluiten, kan je misschien de print vinden die het defect veroorzaakt.
 
Ik heb vooruitgang geboekt (denk ik). Van de vier bestaande PCBs heb ik degene kunnen vinden die de zekering doet ploffen. Ook is deze PCB weinig verkleurd onderaan. Ik heb een foto gemaakt... Zou het kunnen dat dit stuk gewoon vervangen moet worden? alleen ik weet niet wat voor stuk dit is - het is van aluminium en er staat alleen 8.000 en een "T" in een driehoek... weet iemand misschien wat voor stuk dit is en zo ja, zou dit stuk mijn probleem kunnen doen gebeuren? Zo ja, gewoon vervangen? Of is dat te makkelijk?
Thanks!!!!!
 

Attachments

  • img_2599.jpg
    img_2599.jpg
    119,5 KB · Bekeken: 51
Laatst gewijzigd:
Back
Top