Wie kan mijn Roland D-70 fixen?

Musiquence

Midioot
Lid sinds
16 december 2002
Berichten
761
Locatie
Woerden
Hey guys... ik heb een tijdje terug voor een leuk prijsje een defecte Roland D-70 gekocht. Zelf denk ik dat het probleem in het toetsenbord zit.

De synth werkt wel, hij reageert via midi en maakt ook geluid als de interne demo wordt afgespeeld. Het toetsenbord is er echter beroerd aan toe, ik denk dat een vorige eigenaar er aan heeft zitten prutsen ofzo... :erm:
Als je er op speelt, hoor je niets, sommige toesten lijken 'vast' te zitten en als je onder de toetsen kijkt zitten er van die metalen plaatjes onder gelijmd. Misschien is het toetsenbord niet eens op de synth aangesloten ofzo? (roep ook maar wat...)

Ook moet het lcd worden gefixt, daar kan denk ik een nieuw folie ofzo achter? In ieder geval is het backlight is stuk.

Zelf weet ik prima hoe ik met die spullen om moet gaan, maar hoe dat technisch allemaal werkt... geen idee! :D

Wie kan en wil mijn D-70 repareren tegen een redelijke vergoeding? Als alternatief kan ik hem naar de lokale muziekwinkel brengen en hem daar of door Roland laten opknappen... maar ik ben bang dat het me dan allemaal wat te prijzig wordt.

Ben benieuwd! :)
 
Als er metalen plaatjes onder zijn gelijmd, is dat 'n poging geweest om de toetsen wat zwaarder te maken, zodat je meer 'n piano-aanslag zou krijgen. Vind ik persoonlijk grote onzin, het voelt toch nooit als 'n piano. De alpha 2 van 'n maat van me heeft dat ook: 't voelt nog steeds als plastic...
 
Als ik mij goed weet te herinneren heeft de D-70 geen contactboards onder de toetsen zitten maar twee plastic folies met wat dubbele diodes en contacten erop geëtst.
Dit is een bijzonder kwetsbaar systeem. Als iemand die geen verstand van zaken heeft, er aan heeft zitten prutsen ziet het er niet zo best uit.
In het ergste geval moeten dan de folies worden vervangen.
Ik ben bang dat die dingen niet meer leverbaar zijn bij Roland.
Dat was destijds ook al het geval met de U-20 die met hetzelfde systeem werkt.
Alleen heb ik van een U-20 nog een complete folie liggen.

Oh ja,...wat je ook nog zou kunnen proberen:
De folie die onder de toetsen zit is groen. Deze gaat over via een gammele constructie naar een andere folie.
Op die overgang gaat heel vaak wat mis. Vooral als dat ooit eens is logemaakt (Iets wat dus niet hoeft).
Is dit toch gebeurt dan zou je alleen via een soort drukverband de boel kunnen helen. Maar dat is lastig.

Misschien kan ik het fixen.

Greetz,

Mike
 
Ik heb zelf een D70 (al jaren naar volle tevredenheid). Misschien is het volgende bij jou aan de hand:

De D70 kan behalve als synth ook als MIDI masterkeyboard gebruikt worden. Wat dus mogelijk is met de D70 is dat de interne geluiden van de D70 aangestuurd worden door bv een sequencer (of een ander keyboard) via de MIDI-in. Om dit voor mekaar te krijgen moet het toetsenboard van de D70 "losgekoppeld" worden van de interne geluidsbron. Het toetsenboard kan dan gebruikt worden om via de MIDI-out een andere geluidsbron aan te spreken. Dus check even in het MIDI menu (ik dacht dat het daar zit) of je toetsenboard losgekoppeld is van de interne geluidsbron. Zet in het menu de koppeling aan tussen toetsenboard en interne geluidsbron en alles zou weer moeten werken.

grt, Roland
 
Origineel geplaatst door Rollie
Ik heb zelf een D70 (al jaren naar volle tevredenheid). Misschien is het volgende bij jou aan de hand:

De D70 kan behalve als synth ook als MIDI masterkeyboard gebruikt worden. Wat dus mogelijk is met de D70 is dat de interne geluiden van de D70 aangestuurd worden door bv een sequencer (of een ander keyboard) via de MIDI-in. Om dit voor mekaar te krijgen moet het toetsenboard van de D70 "losgekoppeld" worden van de interne geluidsbron. Het toetsenboard kan dan gebruikt worden om via de MIDI-out een andere geluidsbron aan te spreken. Dus check even in het MIDI menu (ik dacht dat het daar zit) of je toetsenboard losgekoppeld is van de interne geluidsbron. Zet in het menu de koppeling aan tussen toetsenboard en interne geluidsbron en alles zou weer moeten werken.

grt, Roland

Dat heet in Rolandtermen "LOCAL ON" of "LOCAL OFF"
 
Heey Roland,

Das een goeie.
Deze vergissing wordt inderdaad erg vaak begaan.
"Local off" betekend ahw dat het klavier los staat van de synth.
Dan is het net alsof je klavier het niet meer doet.
Maar dan zou de Midi-out gewoon moeten funtioneren !
Check dat ff met een moduletje of zo iets.
Als de midi-out het dan niet blijkt te doen is er wel degelijk iets aan de hand met het klavier.

Succes,

Mike
 
Re: Wie kan mijn Roland D-70 fixen?

Origineel geplaatst door Musiquence

Zelf weet ik prima hoe ik met die spullen om moet gaan, maar hoe dat technisch allemaal werkt... geen idee! :D

Iedereen alvast bedankt voor jullie reaktie!

Local On / Local Off is het niet... had ik inderdaad als een van de eerste dingen wel gecheckt, maar evengoed bedankt! :)

Voorlopig heb ik contact met BoemTsjak die er even naar wil kijken... ik ben er van overtuigd dat het echt een storing is en niet 'slechts' een instelling. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Ik ben ook een D70 bezitter, en mijn klavier is in de loop van de tijd helemaal gestorven helaas. er is nog 1 toets die het doet.
Een veel gehoord probleem bij de D70 door de slechte contacten onder het klavier inderdaad.

Dus voor 99% geen storing, maar gewoon een D70 probleem;)

Ik bespeel hem al jaren via midi, dus het maakt voor mij niet uit. Ben benieuwd of je hem aan de praat krijgt. Dan ga ik misschien ook nog een pb'tje doen naar iemand:D
 
Misschien dat ik even op deze threat mag aansluiten. Ook ik ben sinds kort de eigenaar van een Roland d-70. De vorige eigenaar meldde dat deze “in bijzonder goede staat”verkeerde. Op het eerste gezicht viel mij ook niets bijzonders op, maar later (een dag na de koop) bleek bij nadere inspectie toch wel het een en ander aan de hand.

Zo is er één toets ‘(Bb3) die slecht op aanslagen reageert. Ook verdenk ik andere toetsen ervan niet altijd even nauwkeurig op aanslagsnelheid te reageren.
Daarnaast blijkt de Performance knop het helemaal niet te doen en een aantal andere knoppen hebben soms wat meer dan normale contactdruk nodig.
De kraak in de volume schuifregelaar had ik bij de eerste inspectie al opgemerkt, maar daar is in de regel eenvoudig wat aan te doen.
Tenslotte heeft het LCD display geen backlight. Is dat normaal of is hier sprake van een defect?

Ik ben zelf elektronicus van huis uit, maar mij ontbreekt specifieke ervaring t.a.v. reparatie van synthesizers. Wie kan mij hierover wat bijpraten en/of heeft specifieke ervaring met dit merk/type?

Peter
 
@ complexharmony

De Backlight behoort het wel te doen, en hoogst waarschijnlijk is de electro luminsentie folie versleten. Het zou ook kunnen zijn dat de stepup unit (normaal wordt er met een hoge spanning +/- 200-400V op 400Hz gewerkt) defect is. Dit kun je nameten, als je de D70 openmaakt dan zul je buiten de bandkabel met de digitale data ook 2 dikkere losse draadjes zien zitten.


Baclight folies kunnen vervangen worden en zelfs op maat gemaakt bij b.v. http://www.midi-rakete.de/

Wat de toetsen betreft, die van mij was hetzelfde, gewoon het hele toetsenbord uit elkaar gehaald, rubbers eraf, schoonmaken met wattenstaafjes en alcahol en werken weer. Als dit niet voldoende is dan zul je waarschijnlijk een probleem hebben want ik weet niet of Roland dit nog op voorraad heeft.

Als het een beetje meezit zijn de de 'gewone'schakelaars van die typjes die je ook bij farnell kunt vinden (tenzij ze maar 2 pootjes hebben i.p.v de gebruikelijke 4) let ook even op de hoogte.

\\Greetz
 
@studioduif: Bedankt voor je info. Ik begrijp uit je verhaal dat ik niet echte valkuilen te verwachten heb als ik de boel openschroef. Ik was vooral benieuwd in welke mate de toetsen weer in goede staat zijn terug te brengen. Dat lijkt dus mee te vallen. Binnenkort maar eens aan de slag.

grtz,
Peter
 
Als je dit zorgvuldig doet, zou dit niet moeten gebeuren, zorg er in ieder geval niet voor dat je per ongeluk de backup batterij kortsluit (door de print perongeluk op een stuk chassis te leggen wat geaard is).

Je kunt natuurlijk ook altijd even een mididump maken.


groet,
 
Mmmm. Ik wil drie dingen bereiken, nl de toetscontacten inspecteren/repareren/schoonmaken, een aantal drukknoppen vervangen en het lcd backlight herstellen.

Ik heb de kast maar eens opengeschroefd. Nu weet ik uit ervaring dat een prima apparaat allerlei kuren gaat vertonen als je teveel aan de connectoren gaat zitten rommelen. Ik wil dus proberen e.e.a. met minimaal risico uit te bouwen. Daarom maar een vraag aan de experts op dit forum:

Als ik de boel goed bekijk, dan lijkt het erop dat je het keyboard er alleen uitkrijgt als je de bevestiging van het Main board en het analoge board losmaakt, samen met een aantal schroeven aan de zijkant van het toestframe. Klopt dat???

De drukknoppen en lcd lijken op één hele lange print te zitten waarvoor je zo ongeveer alles moet losmaken om erbij te komen. Klopt dat ook??? Of is er een manier om de bovenkant van de kast los te krijgen van het inwendige metalen frame en daarbij alle printen en bekabeling te laten zitten?

Peter
 
Origineel geplaatst door complexharmony
@studioduif: Bedankt voor je info. Ik begrijp uit je verhaal dat ik niet echte valkuilen te verwachten heb als ik de boel openschroef. Ik was vooral benieuwd in welke mate de toetsen weer in goede staat zijn terug te brengen. Dat lijkt dus mee te vallen. Binnenkort maar eens aan de slag.

grtz,
Peter

Pas op,...het klavier is één grote valkuil met zeer gevoelige contactboards.
Geen printmateriaal zoals gewoonlijk maar twee folies met opgedampte componenten.
Even niet opletten en het is gebeurt.
 
Hoi peter,

Mike Philco heeft me aan het twijfelen gebracht en ik heb mijn D70 toch maar even opengehaald, en blijkt inderdaad een ander systeem te hebben dan ik in mijn gedachten had (wat Roland doorgaans gebruikte, de rubbertjes).

Dus toch even goed opletten wat je doet
 
Sorry dat ik nog even doorvraag, maar wat is het beproefde schoonmaakrecept bij de uitvoering met folie? En klopt mijn observatie t.a.v. de demontage?

Peter
 
dat hoort zo

dat hoort zo

Origineel geplaatst door Meizo
Als er metalen plaatjes onder zijn gelijmd, is dat 'n poging geweest om de toetsen wat zwaarder te maken, zodat je meer 'n piano-aanslag zou krijgen. Vind ik persoonlijk grote onzin, het voelt toch nooit als 'n piano. De alpha 2 van 'n maat van me heeft dat ook: 't voelt nog steeds als plastic...

Die plaatjes horen onder de toetsen omdat de D-70 een semi-gewogen klavier heeft.
 
Back
Top