Oberheim modificaties

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Ik zit me even wat af te vragen: ik lees hier dat de CEM-3340 tegelijkertijd saw en pulse kan uitsturen.
Bij de een aantal synths, zoals de Oberheim OB-8 wordt hier gebruik van gemaakt, terwijl andere synths zoals de OB-Xa dit helemaal niet doen. Op hardware-niveau is er volgens mij niet echt een aanwijsbare reden voor. Zelfde componenten, immers!

Zou het nou (theoretisch) mogelijk zijn op de één of andere manier om bijv. een OB-Xa zo te modden, dat de beide waveforms tòch tegelijkertijd kunnen worden ingeschakeld?

Verder zag ik nog een interessante post over het verschil in geluid tussen de OB-Xa en de OB-8.
De OB-Xa zou meer 'balls' hebben... voornamelijk bezitters van de OB-8 hebben dit verschil in klank vaak afgedaan als onzin... ;)

De beroemde Jurgen Haible heeft dit ooit eens onderzocht, toch wat gevonden, en vervolgens zijn OB-8 gemod met de volgende aanpassingen:

Hi!

As I posted before, the main difference in sound between the
OB-8 and the OB-Xa is a bass loss of the OB-8 due to a 22Hz
highpass in the signal path.
While 22Hz don't look that dramatic, remind You that the phase
is fucked up at much higher frequencies. You can see the saw
wave distorted to an exponential slope instead of a linear one
for the entire low octave. The pulse has extreme overshots
(differentiated), and the triangle is hard to describe, but not a
triangle at all anymore.
In my earlier posting I suggested increasing coupling capacitors,
but this affects the autotune routine which is optimized for speed
and will produce errors with the enlarged time constants.
Last night I tried an alternative method: Compensating the phase
shift of the voices in the output stage (after the autotune loop).
The "bad guy" actually is the coupling between the VCF and VCA:
it's a 75kOhm resistor in series with a 100nF capacitor.
To compensate for this, we have to put a similar network into the
feedback loop of an opamp.
To avoid additional stages, I decided to change the frequency
response of the opamp that converts the final VCA's output current
to a voltage.
Now here's the way to go:

(1) Replace the resistors R505 and R506 (100k) with 1M resistors
on both voice boards (4 resistors in total). If You stand in front
of Your open OB-8, these resistors are located near the right
edge of the board, next to a TL082 opamp. Cutting them out
is easier than desoldering them on the 2-sided pcb.

(2) Now build a small network of a 120k resistor and a 56nF cap
*in series* and connect the whole network *in parallel* to the
new 1M resistors (solder it right on top).

That's all. If You want to do an A-B crosscheck, modify one voice
board first and cycle thru the voices. You will hear the difference,
and You will also see it at a scope.
If You find the original OB-8's sound more pleasant, just short the
four 56n capacitors. Or solder 4p1t switch across the caps to have
immediate access to both sounds.
For my part, I have the change hardwired, without a switch. If I want
less bass, I can do this with the mixing console ...

DISCLAIMER:
Though this works fine on my OB-8 (and I don't know any reason why
it shouldn't ob Yours as well), I guarantee for nothing.

JH.
 
Re: Oberheim modificaties

Origineel geplaatst door Hanz
Ik zit me even wat af te vragen: ik lees hier dat de CEM-3340 tegelijkertijd saw en pulse kan uitsturen.
Bij de een aantal synths, zoals de Oberheim OB-8 wordt hier gebruik van gemaakt, terwijl andere synths zoals de OB-Xa dit helemaal niet doen. Op hardware-niveau is er volgens mij niet echt een aanwijsbare reden voor. Zelfde componenten, immers!

Zou het nou (theoretisch) mogelijk zijn op de één of andere manier om bijv. een OB-Xa zo te modden, dat de beide waveforms tòch tegelijkertijd kunnen worden ingeschakeld?
Het zou wel 'in principe' kunnen. Alleen ik denk dat je rekening moet houden met hoe oud de OB-Xa is i.v.t. de OB-8. De processor die de opslag doet(en het uitlezen van opgeslagen preset data) kan misschien extra worden belast.
Ik weet niet hoe bij de OB-8 je amplitude-verhoudingen tussen de oscillatoren instelt en of dit zelfs mogelijk is. Dit zou dan de extra werk voor de processor kunnen opleveren, kwa hoeveelheid data(preset data heb ik het hierbij over); de hoeveelheid data zou wel eens kunnen verdubbelen. En in de tijd dat de OB-Xa gemaakt werd was geheugen een dure zaak.
 
Volgens mij (technisch leek) moet je ingrijpen in het OS van de OBXa. Het OS bepaalt volgens mij dat bij het indrukken van de saw het lampje (en de funktie) van de pulse uitgaat. Het mixen van de 2 outputs zal wel realiseerbaar zijn (geen idee hoe dat gaat overigens), het onafhankelijk aansturen lijkt me dus moeilijker...
 
Origineel geplaatst door wouw
Volgens mij (technisch leek) moet je ...

Nou Wouw....(dat rijmt)

Zo leek ben jij niet meer op technisch gebied hoor. Je weet er inmiddels behoorlijk wat van.
 
Ik denk dat je 2 dingen van elkaar moet scheiden:

1) Het aanzetten en mixen van de beide waveforms tegelijkertijd.
Volgens mij hoef je daar niet veel voor te doen... uit de 3340 komt een 'rauw' square- en/of een saw-signaal, dat vervolgens verder het signaalpad ingaat.
Ik denk dat het een aanzetten van beide waveforms tegelijk 'gehackt' kan worden door het sturen van een bepaald signaal naar (eigenlijk dus, het zetten van spanning op...) een van de pootjes van de 3340.
Eens kijken in de beschikbare documentatie dus.
Als dit inderdaad zo werkt, zou je theoretisch misscihen zelfs met een extern schakelaartje de saw/square/saw&square functie op de 3340 kunnen aanzetten, door stuurspanning op de juiste manier op de 3340 te zetten.

Normaliter wordt het zetten van zo'n stuurspanning bepaald door de microcontroller in de OBXa.
Het geen me brengt bij:

2) Het controleren van het aan/uitzetten via het frontpanel.
Je ziet dat Jurgen Haible precies zoiets doet bij de filtermod die Wouw heeft gepost... de noise-schakelaar wordt ontkoppeld van z'n huidige (inderdaad relatief nutteloze) taak, en vervolgens ingezet voor het controleren van een andere functie. Op deze manier verandert gewoon de functie van de noise on/off knop, en kan je dus zelfs de instelling opslaan in de patch (immers, de stand van een schakelaar wordt gescand en opgeslagen in memory).

Tot zover de hardware hacking manier.
Wouw noemt terecht dat je ook via het OS / de firmware het doel zou moeten kunnen bereiken.
Immers, de firmware bepaalt dat als je saw aanzet, square uitgaat - en andersom.
Als je dat zou kunnen 'herschrijven' ben je al een stuk verder - op zich is het niet zo dat de OB-Xa (die inderdaad een beetje processor-underpowered is) hiermee extra belast wordt.

Zit je dus wel met het punt dat je dan de firmware zou moeten reverse-engineeren.
Ik denk dat het hier voor mij al snel ophoudt. De tijd van machinetaal ligt al 15 jaar achter me, en je hebt ook niet echt iets van een debugger of emulator beschikbaar waar je het verloop van de OBXa firmware kan bekijken...
 
Origineel geplaatst door Hanz
Ik denk dat het een aanzetten van beide waveforms tegelijk 'gehackt' kan worden door het sturen van een bepaald signaal naar (eigenlijk dus, het zetten van spanning op...) een van de pootjes van de 3340.

Ik gok erop dat alle waveforms ALTIJD tegelijk beschikbaar zijn vanaf de 3340, maar dat bepaalde poortjes (ic) ze tegenhouden en voorkomen dat ze naar het filter geleid worden.

Het mixen van saw en pwm staat garant voor nog mooiere pads en strings, het domein van de OB-8. Ik begrijp je interesse dus, maar ik zou er geen andere funkties voor op willen geven. Mogelijk dat je met een extra schakelaar en een kleine schakeling de poortjes achter alle (!) 3340's kunt bedienen (maakt dan geen onderdeel uit van het geheugen). Mogelijk kun je dan meteen de triangel-waveform toegankelijk maken, die komt ook uit de CEM.

Eigenlijk lijkt deze mod me erg leuk voor de jp8. Stel dat de jp8 dat kan, én dat je de voices in unison kunt detunen (ook leuk voor de OBXa), dat zou super zijn.
:halleluja
 
Origineel geplaatst door wouw
Ik gok erop dat alle waveforms ALTIJD tegelijk beschikbaar zijn vanaf de 3340, maar dat bepaalde poortjes (ic) ze tegenhouden en voorkomen dat ze naar het filter geleid worden.

Dat klopt. :) De 3340 stuurt tegelijkertijd pulse, triangle en saw uit. Deze signalen worden vervolgens door CD4053 schakelaars geleid en de CPU bepaalt of deze schakelaars de waveforms doorgeven aan het filter of niet. Om gelijktijdig meerdere waveforms uit de OB-Xa te krijgen, kun je of de firmware aanpassen of je kunt de signaallijnen tussen CPU en de CD4053's gaan hacken door er bijvoorbeeld een met de hand te bedienen schakelaar tussen te zetten.
 
Je zou eens kunnen proberen het te simuleren:
zet de OBXa in double-mode. Maak één patch met osc1 op pwm en osc2 op saw, gelijke toonhoogte, gesynced. Dit simuleert één osc met 2 golfvormen, toch ?
Maak een andere patch met dezelfde instellingen en speel in double-mode, druk niet op autotune.
Je kunt dan maar 4-stemmig spelen natuurlijk.
 
Hmmm, ik heb net even in de schema's gekeken en het hacken van de stuursignalen naar de CD4053's gaat helaas niet lukken. Het schakelen van extra waveforms kan wel, maar je zult dan wel een aantal CD4053's toe moeten voegen, welke je vervolgens met een schakelaar gelijktijdig om kunt zetten.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top