Hanz
Anonieme Analogist
Ik zit me even wat af te vragen: ik lees hier dat de CEM-3340 tegelijkertijd saw en pulse kan uitsturen.
Bij de een aantal synths, zoals de Oberheim OB-8 wordt hier gebruik van gemaakt, terwijl andere synths zoals de OB-Xa dit helemaal niet doen. Op hardware-niveau is er volgens mij niet echt een aanwijsbare reden voor. Zelfde componenten, immers!
Zou het nou (theoretisch) mogelijk zijn op de één of andere manier om bijv. een OB-Xa zo te modden, dat de beide waveforms tòch tegelijkertijd kunnen worden ingeschakeld?
Verder zag ik nog een interessante post over het verschil in geluid tussen de OB-Xa en de OB-8.
De OB-Xa zou meer 'balls' hebben... voornamelijk bezitters van de OB-8 hebben dit verschil in klank vaak afgedaan als onzin...![Knipoog ;) ;)](https://www.synthforum.nl/core/images/smilies/wink.gif)
De beroemde Jurgen Haible heeft dit ooit eens onderzocht, toch wat gevonden, en vervolgens zijn OB-8 gemod met de volgende aanpassingen:
Bij de een aantal synths, zoals de Oberheim OB-8 wordt hier gebruik van gemaakt, terwijl andere synths zoals de OB-Xa dit helemaal niet doen. Op hardware-niveau is er volgens mij niet echt een aanwijsbare reden voor. Zelfde componenten, immers!
Zou het nou (theoretisch) mogelijk zijn op de één of andere manier om bijv. een OB-Xa zo te modden, dat de beide waveforms tòch tegelijkertijd kunnen worden ingeschakeld?
Verder zag ik nog een interessante post over het verschil in geluid tussen de OB-Xa en de OB-8.
De OB-Xa zou meer 'balls' hebben... voornamelijk bezitters van de OB-8 hebben dit verschil in klank vaak afgedaan als onzin...
![Knipoog ;) ;)](https://www.synthforum.nl/core/images/smilies/wink.gif)
De beroemde Jurgen Haible heeft dit ooit eens onderzocht, toch wat gevonden, en vervolgens zijn OB-8 gemod met de volgende aanpassingen:
Hi!
As I posted before, the main difference in sound between the
OB-8 and the OB-Xa is a bass loss of the OB-8 due to a 22Hz
highpass in the signal path.
While 22Hz don't look that dramatic, remind You that the phase
is fucked up at much higher frequencies. You can see the saw
wave distorted to an exponential slope instead of a linear one
for the entire low octave. The pulse has extreme overshots
(differentiated), and the triangle is hard to describe, but not a
triangle at all anymore.
In my earlier posting I suggested increasing coupling capacitors,
but this affects the autotune routine which is optimized for speed
and will produce errors with the enlarged time constants.
Last night I tried an alternative method: Compensating the phase
shift of the voices in the output stage (after the autotune loop).
The "bad guy" actually is the coupling between the VCF and VCA:
it's a 75kOhm resistor in series with a 100nF capacitor.
To compensate for this, we have to put a similar network into the
feedback loop of an opamp.
To avoid additional stages, I decided to change the frequency
response of the opamp that converts the final VCA's output current
to a voltage.
Now here's the way to go:
(1) Replace the resistors R505 and R506 (100k) with 1M resistors
on both voice boards (4 resistors in total). If You stand in front
of Your open OB-8, these resistors are located near the right
edge of the board, next to a TL082 opamp. Cutting them out
is easier than desoldering them on the 2-sided pcb.
(2) Now build a small network of a 120k resistor and a 56nF cap
*in series* and connect the whole network *in parallel* to the
new 1M resistors (solder it right on top).
That's all. If You want to do an A-B crosscheck, modify one voice
board first and cycle thru the voices. You will hear the difference,
and You will also see it at a scope.
If You find the original OB-8's sound more pleasant, just short the
four 56n capacitors. Or solder 4p1t switch across the caps to have
immediate access to both sounds.
For my part, I have the change hardwired, without a switch. If I want
less bass, I can do this with the mixing console ...
DISCLAIMER:
Though this works fine on my OB-8 (and I don't know any reason why
it shouldn't ob Yours as well), I guarantee for nothing.
JH.