CEM 3340 voor memorymoog

wouw

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
979
Niet dat ik er een nodig heb, maar ik zag, tot mijn grote verbazing, op de synthtech website dat een standaard 3340 niet funktioneert in een memorymoog:

CEM3340 for MemoryMoogs. The normal CEM3340s will not work in a MemoryMoog

De betreffende 3340 kost dan 60 dollar ipv 40 dollar. Heeft iemand ervaring met het vervangen van 3340's in een memorymoog ? Bestaan er verschillende revisies, net zoals bij de CEM3372 (prophet T8) ?
 
Ik heb inderdaad wel eens iets gezien met "white dot" 3340's (voor de MKS-80 geloof ik) die ook tegen andere prijzen gingen dan normale 3340's.
 
Volgens mij is een cem3340 een cem3340 en net zo met een cem3372.
Je heb wel van die cem's in de matrixen die je in widebody en normale versie heb.
 
Dat widebody is de CEM 3396 voor de Matrix-6(r)... de Matrix-1000 CEM33-96 is inderdaad een andere formfactor.
 
> > Does anyone know if the 3340 has any known failure modes? I have two
> > 'dead' ones from my systems. One has no temp compensation and has lost
> > its triangle output at high frequencies. The other is randomly playing
> > higher notes, but stays roughly tracking the 1V/oct. It is the CEMs; all
> > other circuitry has been cleared of misbehaviour.
> >
> According to my Memorymoog service manual (March 1983 edition), there were
a run of CEM3340s with datecode 8226 which will not hold the oscillators in
tune. Remedy is to replace the 3340 with another datecode and re-calibrate.
That's all the details it provides.
>

The story on this particular date code is that they drift when running with
a +15V supply, as the MM uses. Other
synths that use +12V to +9V supplies do *not* have this isue and the part is
fine.

Paul S.
 
Er schijnen inderdaad twee revisies CEM3340 chips in omloop te zijn. De betere revisie is meer geschikt voor het genereren van hele lage frequenties en ze zijn over een groter bereik lineair te tunen. Ik weet niet of dit vanuit de Curtis fabriek al gedaan werd, maar in ieder geval hebben deze betere CEM3340's bij Roland een witte stip en de minder goede een rode of geen stip.

Waarschijnlijk werken alleen die betere CEM3340's in de Memorymoog, omdat de auto-tune routine de normale CEM3340's niet goed gestemd krijgt. Als dit zo is, dan zal het ook wel ergens in de service manual van de Memorymoog terug te vinden zijn.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Volgens mij is een cem3340 een cem3340 en net zo met een cem3372.
Je heb wel van die cem's in de matrixen die je in widebody en normale versie heb.

Er gaan diverse berichten de ronde dat na het vervangen van een 3372 de filter-tuning niet meer onder controle te brengen was. Wine Country verkoopt bv 3372's welke goed bevonden zijn voor de T8.
Maar, het gaat nu om de 3340 ;)
 
Maar dan werken toch bijna al die slechte 3340's niet in synthesizers?
Want volgens mij draait bijna iedere bak op standaard +15 en -15 volt.
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
dan zal het ook wel ergens in de service manual van de Memorymoog terug te vinden zijn.

Ik kan het in mijn manual (1982) niet vinden, maar blijkbaar staat er wel iets in de manual dd 1983...
 
Hoe subtiel zijn die witte stippen eigenlijk? Is onderstaande een witte stip of gewoon een vlekje van 't bedrukken?
 

Attachments

  • cem3340.jpg
    cem3340.jpg
    41,1 KB · Bekeken: 69
Origineel geplaatst door etaoin
Hoe subtiel zijn die witte stippen eigenlijk? Is onderstaande een witte stip of gewoon een vlekje van 't bedrukken?

Da's een goeie vraag. :) Eerlijk gezegd, ben ik nog niet eerder CEM3340 met witte stip tegengekomen. Ik heb hier een SH-101 openliggen met een CEM3340 met een datecode later dan 8226 en er is nergens een stip in welke kleur dan ook te bekennen. :confused:
 
Zover ik het las gingen de white-dot CEM's *juist* in de SH-101.
 
Later 3340 chips were marked by Roland in either red or white. The white
ones had to be used on the SH101, JP6 and MKS80, whilst the red ones
could be used on the JP6 and MKS80 only.

The deciding factor appears to be in the SH101's (white marked) case was
lowest operating frequency since a mod was needed if it didn't go low
enough... and the red one was probably due to V/oct scaling range.

I had a considerable number of 'unmarked' CEM3340s and never had a
problem with fitting them into SH101s. Run out now though...

Regards,

Tony Allgood www.oakleysound.co.uk

Oakley Modular Synthesisers Penrith, Cumbria, England
 
Wat stom zeg.
Die met die witte stip heeft een juist serie nummer.
In de 101 zou je zeggen dat die slechtere types zouden moeten vanwege het lagere voltage.
 
Het komt anders wel overeen met het verhaal dat ik ooit hoorde, dat bij Roland de beste oscillator chips in de SH-101 werden gestopt, en de rest in de MKS-80.

Op zich is dat wel een beetje te verklaren: een out-of-spec oscillator valt misschien een beetje weg als je 'm combineert in een dual osc-voice en dan ook nog polyfoon gebruikt.
 
Back
Top