Midi probleempje met de Kurzweil PC88

Luxman

Ancient Member Sr. (René)
Lid sinds
23 Maart 2004
Berichten
3.554
Locatie
Omgeving nowhere
Hoi,

Het MIDI gedeelte werkt na het indrukken van de PANIC knob maar een paar seconden, dan zakt het geluid voor 80 % weg. Dit geldt voor LOCAL (klanken van de PC88 zelf) + MIDI. Maar het gekke is dat mijn SY77 weer wel perfect aangestuurd wordt. Met de Yamaha is er dus geen probleem.

Wie weet wat dit zou kunnen zijn? Het euvel kwam ineens.
 
Je zou in je sequencer programma de data die de PC88 uitbraakt tijden een PANIC moeten opnemen en in een eventlist editor bekijken welke data er nou precies wordt verzonden. Maarruh... dit zojuist in Logic geprobeerd, en het enige wat er wordt opgenomen zijn Pitchbend messages voor alle 16 kanalen met de waarde 64 (is middenstand). Ik zie in een Monitor schermpje, ook in Logic, dat er wel terdege voor alle 16 kanalen voor alle toetsen de aanslagwaarde 0 wordt verzonden. Logic weigert dus waarschijnlijk ALLEEN Note Offs op te nemen als nooit een Note On in de eerste plaats is geweest. Ok dan, ik citeer uit de manual:

Panic

Pressing the Panic button is the fastest way to get all sound, both within the PC88 and in any MIDI devices that it is connected to, to stop. It immediately releases all notes in the PC88, plus it sends the MIDI messages All Notes Off and Reset All Controllers on all 16 MIDI channels to the MIDI Out jack. If you hold the button down for a few seconds, it additionally sends out pitchbend resets (pitchbend value of 64), and note-off commands for every note on all 16 channels (that's 2048 note-offs, in case you're counting). Panic is your friend. It can be used to reset your entire MIDI setup to a known state, if you ever need to do that (which can happen pretty often with a complex setup). If you find yourself stuck in MIDI Purgatory, and notes that you don't want are sounding from who knows where, the Panic button can even save your life (and your audience's ears).

Maar misschien is jouw PC88 van slag en kan een reset uitkomst bieden. Pas op, al je instellingen ben je dan kwijt. En van slag raken kan die. Heb in het verleden dit al enige keren moeten doen.
 
Bedankt voor je tip. Ik heb hem een paar keer ge-reset. Het gekke is gewoon dat het aansturen van de SY77 geen problemen oplevert, maar bij een andere module (en de interne local) weer wel.
 
Komt toch de vraag hoe je midi keten precies in mekaar zit. En wat als je een andere synth op de midikabel van de SY77 aanstuurt?

Het zou natuurlijk ook kunnen dat bepaalde syths die datastroom tgv een PANIC niet goed verwerken. Let wel, er wordt in raps tempo een heleboel note off's verzonden. Een "midi-verstopping" ergens? Hmm, begint me steeds waarschijnlijker te lijken...
 
Dit heeft wel geholpen> PC88 & PC88MX

Hold down the 1, 2, & 3 buttons while powering up the unit. Release the buttons within two seconds of turning on the unit. Press the << button under the display. Then turn the unit off and back on.

Het heeft te maken met de CC-nummer die voor de volumesterkte zorgt. De SY77 heeft geen CC's.
 
Back
Top