ASR 10 staat onder stroom

Creative

Stamgast
Lid sinds
1 september 2004
Berichten
223
Locatie
Nederland
als ik langs de ASR 10 ga met mijn vinger voel ik dat er spanning op staat.. en dat is verder in al mijn apparatuur te merken.. Alles staat onder stroom.. Hoe valt dit op te lossen ?

Is het trouwens normaal als een transformator naast een beeldscherm staat dat het gaat flikkeren ?

Thanks..
 
Re: ASR 10 staat onder stroom

Origineel geplaatst door Creative
als ik langs de ASR 10 ga met mijn vinger voel ik dat er spanning op staat.. en dat is verder in al mijn apparatuur te merken.. Alles staat onder stroom.. Hoe valt dit op te lossen ?


Heb je je spullen op een ge-aard stopcontact aangesloten?
 
Re: ASR 10 staat onder stroom

als ik langs de ASR 10 ga met mijn vinger voel ik dat er spanning op staat.. en dat is verder in al mijn apparatuur te merken.. Alles staat onder stroom.. Hoe valt dit op te lossen ?

Klinkt alsof je apparatuur niet geaard is en er een spanningsverschil is tussen de kast en jou.

Is het trouwens normaal als een transformator naast een beeldscherm staat dat het gaat flikkeren ?

Ja. Een transformater geeft een magnetisch veld af waar de meeste monitoren niet gelukkig van worden.
Tenzij het TFT is, want dan is het niet normaal.
 
Als het niet boven de 40V is, is het toch niet dodelijk. En is nog goed voor je huid ook. ;)
 
hmm als ik de asr 10 uitzet staat alles nog steeds onder stroom... en andere aparaten ook..

stroom komt uit een NIET geaard stopcontact.. kan dat de oorzaak zijn ? Ik dacht dat het wel voor elkaar was omdat alles in geaarde verlengsnoeren zit maar dat blijkt niet zo te zijn ??

tja het is niet dodelijk maar erg lekker is het ook niet 8~
 
hmm als ik de asr 10 uitzet staat alles nog steeds onder stroom... en andere aparaten ook..

Dan is de ASR dus niet de oorzaak, maar trekt iets anders je aardepotentiaal omhoog.

stroom komt uit een NIET geaard stopcontact.. kan dat de oorzaak zijn ?

Dat IS de oorzaak

Ik dacht dat het wel voor elkaar was omdat alles in geaarde verlengsnoeren zit maar dat blijkt niet zo te zijn ??

Nee, dat veroorzaakt alleen maar dat al je kasten op hetzelfde potentiaal staan en verder niks.
 
Origineel geplaatst door Creative
hmm als ik de asr 10 uitzet staat alles nog steeds onder stroom... en andere aparaten ook..

stroom komt uit een NIET geaard stopcontact.. kan dat de oorzaak zijn ? Ik dacht dat het wel voor elkaar was omdat alles in geaarde verlengsnoeren zit maar dat blijkt niet zo te zijn ??

tja het is niet dodelijk maar erg lekker is het ook niet 8~

Als je apparatuur uitstaat en je voelt nog steeds dat je onder stroom staat, dan is het een combinatie van ongeaarde stopcontacten en netfilters in de betreffende apparaten. Deze netfilters werken alleen goed met een geaard stopcontact. Als je ze ongeaard aansluit, dan komt er via het netfilter zo'n 115 Volt op de behuizing van het apparaat te staan en dat is wat je voelt.
 
Ik wou graag even inhaken op dit probleem...

Ik heb namelijk ook dat ik "lichtelijk" onder stroom sta met mijn Preamp, maar die trekt stroom via een 9V adapter... Hoe zit het daarmee dan, want er zijn toch geen geaarde adapters? Heeft t eigenlijk invloed op de werking van een apparaat?
 
Weet je wat nu heel grappig is.
Dat heel veel van mijn spullen niet eens een randaarde stekker hebben.
Het zijn dan die platte stekkers en inderdaad vaak zijn het die losse adaptertjes ja

Maar terzake
Als je je apparaat aan de aarde vastmaakt. en op de behuizing komt spanning te staan om de een of andere reden, dan knalt gelijk de aardlekschakelaar eruit (mits je die hebt natuurlijk).
 
Origineel geplaatst door kareltje
Weet je wat nu heel grappig is.
Dat heel veel van mijn spullen niet eens een randaarde stekker hebben.


Die zijn dan waarschijnlijk dubbel geisoleerd (herkenbaar aan een logootje van twee vierkantjes in elkaar), wat zover ik weet ik zeggen dat de behuizing sowieso nergens met interne bedrading verbonden is.
 
Origineel geplaatst door kareltje
Maar terzake
Als je je apparaat aan de aarde vastmaakt. en op de behuizing komt spanning te staan om de een of andere reden, dan knalt gelijk de aardlekschakelaar eruit (mits je die hebt natuurlijk).

Volgens mij knalt de aardlekschakelaar er alleen maar uit als er stroom weglekt, en daar is in jouw voorbeeld geen sprake van. Dan moet je het apparaat in kwestie dus wel eerst aanraken zodat er via jou een stroom naar de aarde kan lopen.
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Volgens mij knalt de aardlekschakelaar er alleen maar uit als er stroom weglekt, en daar is in jouw voorbeeld geen sprake van. Dan moet je het apparaat in kwestie dus wel eerst aanraken zodat er via jou een stroom naar de aarde kan lopen.

Nee niet waar
Als het apparaat onder stroom staat, en het apparaat is met aarde verbonden, dat zit de aardlek dat er stroom vloeit naar aarde, en zal de aardlek aanspreken
 
Origineel geplaatst door kareltje
Nee niet waar
Als het apparaat onder stroom staat, en het apparaat is met aarde verbonden, dat zit de aardlek dat er stroom vloeit naar aarde, en zal de aardlek aanspreken

Ja maar dat is volgens mij wel afhankelijk van de stroomsterkte (ampère). Het zou een beetje zinloos zijn als bij het minste of geringste spanningslek via de aarde, de aardlek zou uitslaan.
 
Origineel geplaatst door meesha74
Ja maar dat is volgens mij wel afhankelijk van de stroomsterkte (ampère). Het zou een beetje zinloos zijn als bij het minste of geringste spanningslek via de aarde, de aardlek zou uitslaan.

De huidige bouwvoorschriften schrijven aardlekschakelaars van 30mA voor, voor woningen.
 
eloxeren

eloxeren

Mijn Roland D-5 staat altijd onder spanning, ook als hij niet eens in het stopkontakt en/of met de kabels is aangesloten. Hoewel precisiemeetapparatuur totaal niets meet, blijft hij onder spanning staan.

De Roland D-5 is in een glanzend zwarte kleur afgewerkt op zijn aluminium kast. Het procede om dat te doen lijkt een beetje op verchromen, maar is net iets anders en heet eloxeren. Een geëloxeerd glad oppervlak heeft door dat proces een met het oog niet zichtbaar fijn ribbeltjes patroon. Als je daar zacht over strijkt dan voelt het net of er stroom op staat.

Volgens mij is de ASR-10 ook geëloxeerd. Vergelijk het met stalen, en dus gelakte instrumenten als je die hebt, daar voel je dat niet. Is dit zo, dan komt het dus van zijn geëloxeerde kast. Het is makkelijk na te gaan, het fijne patroon in het geëloxeerde aluminium geeft een gevoel dat evenredig is met je beweging. Beweeg je, je vinger langzaam, dan prikkelt het ook minder, druk je hard dan is het ook weg. Blijft de prikkeling altijd gelijk, bij hard of zacht aanraken, al dan niet bewegen en is het weg als het apparaat los van de rest is en niet aangesloten, dan is het inderdaad (lek) spanning.

Ga het eens meten, dan weet je het zeker. Geeft de meting inderdaad een uitslag, dan heb je ergens een lekspanning zitten. In dat geval zal je 1 voor 1 alle apparaten moeten controleren om de dader te vinden.

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik meende dat doorgeslagen elko's in de voeding zo'n lekspanning konden veroorzaken. Mike Philco die hier op het forum rondzweeft weet daar alles van, hij kan je er alles over vertellen en indien nodig het voor je repareren. (er zijn overigens wel meer electronica mensen hier)



ff voor alle duidelijkheid, dit is geen grap. Ik zeg dit even omdat niet iedereen dat fijne ribbeltjes patroon in een geëloxeerd oppervlak voeld. Het hang ook een beetje van je vingertoppen af.
 
Origineel geplaatst door fuse
Als het niet boven de 40V is, is het toch niet dodelijk. En is nog goed voor je huid ook. ;)


Het voltage heeft daar volgens mij weinig mee te maken. Paar duizend Volt kun je ook nog overleven. Een batterij kan dodelijk zijn........ Het gaat erom hoeveel stroom er door je heen gaat :)

maargoed, lekker offtopic. Dit is een van de dingen die me wél is blijven hangen van t vwo :P
 
Origineel geplaatst door Phony
Het voltage heeft daar volgens mij weinig mee te maken. Paar duizend Volt kun je ook nog overleven. Een batterij kan dodelijk zijn........ Het gaat erom hoeveel stroom er door je heen gaat :)

maargoed, lekker offtopic. Dit is een van de dingen die me wél is blijven hangen van t vwo :P

Dan is het niet helemaal goed blijven hangen.
 
Back
Top