m3x potmeters vervangen

joe_chip

Ingeburgerd
Lid sinds
10 januari 2006
Berichten
79
Locatie
Bergen op Zoom
Onlangs zo'n apparaat aangeschaft van een forumlid, ben ik in m'n enthousiasme vergeten de pots te checken.
Er zijn er dus in ieder geval 2 aan vervanging toe. Te weten cutoff en oscvol.
Iemand ervaring met het vervangen van deze pots in deze specifieke synth.
Het is er trouwens eentje uit de 2nd run.
Zoja, waar zijn de beste (kwaliteit) passende pots te vinden?

Ik moet zeggen dat de pots over het algemeen ook niet zo stevig aanvoelen t.o.v. .com knoppen dan. Maar misshien heeft dat meer te maken met de manier van monteren. (ik heb de synth nog niet van binnen bekeken)

tia
 
Nu al?

Die dingen zijn nog helemaal niet zo oud toch?

Misschien de maker himself ff mailen anders?
(of is het Maker?)
 
Origineel geplaatst door fuse
Nu al?

Die dingen zijn nog helemaal niet zo oud toch?

Misschien de maker himself ff mailen anders?
(of is het Maker?)

IDD...

Zon kwaliteits bak is het dus niet voor 2000 ballen
 
Origineel geplaatst door kareltje
Het zegt niets over die bak, het zegt alleen iets over de vorige eigenaar

Volgens mij ook hoor. De mijne heb ik destijds ook 2e hands gekocht en ik gebruik hem regelmatig. Maar hij voelt nog steeds als nieuw en zo ziet hij er ook uit. En alles werkt 100%.

Volgens mij moet je echt als een gek te keer zijn gegaan om zo'n bak zo snel af te raggen. Van alle synths die ik heb heeft Macbeth zo'n beetje de stevigste constructie / beste onderdelen.
 
Daar hebben jullie gelijk in, was een beetje kort door de bocht....

Ik zou hem gewoon terugbrengen want dan kan je er donder op zeggen dat er snel meer haperingen optreden als er zo ruw mee is omgesprongen. Hij had dit op zijn minst moeten vertellen bij verkoop. Ik neem aan dat je hebt gevraagd of ie in goede staat was en dan moet ie het zeggen.

Ik heb er ook een gehad, eerste batch en die knoppen waren echt wel stevig en vast. Ik ben bang dat je dan binnenkort meerdere pots kan gaan vervangen.
 
nog es f goed bekekn en gevoeld en geluisterd van de buitenkant en blijkt dat er meer knoppen losser zit dan de rest van de knoppen op het apparaat. Wellicht is er ooit iets op gevallen of het apparaat zelf is van tafel gedonderd.
Dit kan toch resulteren in krakende pots op sommige plekken in het bereik neem ik aan.

Maar goed vorige eigenaar heeft em maar kort gehad en zeer weinig gebruikt. Maarja een cutoff die kraakt valt zelfs de minst ervaren synthesist op. En aangezien de verkoper niet zo overkwam en de synth toch als in zeer goede staat werd aangeprezen moet ik me toch es achter de oren krabben.

iemand trouwens idee of die large esm synthi knoppen zelf te plaatsen zijn?
Waar ik ze kan krijgen weet ik maar wellicht heeft iemand info over de plaatsing ervan.
Anders ga ik Ken f hiermee lastig vallen als ie nog van zijn soldeerbout weg te krijgen is. Volgens mij is die m5 wel goed aangeslagen. Ik heb weinig negatieve kritieken hierover gelezen.
 
Ik kom er wel uit met de verkoper over die pots. Correcte gast trouwens.

@hooihuis: kun je f checken bij je synth of een zuivere toon van de osc 1 op de puls stand bij jou ook vreemd klinkt. er zit een spike in. deze is onregelmatig. Ik heb geen mod aan staan en geen midi aangesloten. kabels gechecked.
zal later f een mp3 uploaden om het wat duidelijker te maken.

alvast bedankt.
 
Origineel geplaatst door joe_chip
@hooihuis: kun je f checken bij je synth of een zuivere toon van de osc 1 op de puls stand bij jou ook vreemd klinkt. er zit een spike in. deze is onregelmatig. Ik heb geen mod aan staan en geen midi aangesloten. kabels gechecked.
zal later f een mp3 uploaden om het wat duidelijker te maken.

alvast bedankt.

Hoef ik niet te checken; kan je zo het antwoord al geven. Dit is inderdaad het geval, helaas. De pulsewave van osc. 1 klinkt niet helemaal zoals het hoort en die van 2 en 3 wel. Dit is het enige mankement voor zover ik weet aan mijn M3X en dacht altijd dat het puur aan mijn exemplaar lag. Niet dus :)

Helemaal netjes is dit natuurlijk niet maar in de praktijk heb ik er gelukkig geen last van. Drie oscillators met een pulsewave gebruik ik toch zelden of nooit tegelijkertijd en als ik dat wel wil heb ik nog genoeg andere oscillators gelukkig.
 
Heeee ik zit ongemerkt al over de 1.000 berichten heen..............als we in het cafe stonden had ik een rondje weggegeven :biertje: :biertje: :mega:
 
Oke bedankt voor je info.
Best wel lache eigenlijk zo'n geflipe osc. Ga es f kijken of dat niet ergens kan gebruiken.
 
Origineel geplaatst door joe_chip
enhe.. :biertje: proost!

Thanx :biertje:

Had nog heel even getwijfeld over die modular die je te koop had maar kon me gelukkig nog net inhouden :D. Zag er goed uit!
 
Heb de pots f duchtig aan de tand gevoeld en kraak problemen zijn nu niet meer aanwezig.
Zal toch stuff geweest zijn op die koolstofbanen ofzo. Kunnen ze die dingen niet gewoon 100% dicht uitvoeren met een keerring ofzo? Zal wel te veel gevraagd zijn. De eerste bewegende delen in wat voor apparaat dan ook die niet onderhevig zijn aan slijtage moeten nog uitgevonden worden volgens mij. Of je moet bij NASA werken ofzo.

Wel hadden de knoppen wat groter uitgevoerd mogen zijn zonder onzinnige wijzer uitstulping.
Ga 's f opzoek naar wat mooie grote geheel ronde knoppen.:erm:
 
Back
Top