Experimentele stepsequencer/arpeggiator (software)

bronswerk

nog steeds lid
Lid sinds
6 september 2004
Berichten
848
Locatie
overijssel
Heb een aantal maanden geleden het programma Artwonk aangeschaft. Dit noem ik maar een midi knutselprogramma, waarbij de gebruiker door het koppelen van diverse modules/macro’s met bijbehorende objecten mididata kan manipuleren. Eén van de sterke punten van dit programma is het kunnen maken van stepsequencers. De laatste tijd begint mijn zelfbouw sequencer steeds meer vorm te krijgen.

Specificaties:

- 4x 8-stepsequencer, per stap de volgende parameters beschikbaar: tranpose (-48 tot +48, 0 is C3), velocity, pan, midikanaalnummer. Vooral dit laatste is erg cool, per stap een ander geluidje en je krijgt al gauw een leuk patroon. En met de bijbehorende ledbar kun je precies zien welke stap actief is.

-per stepsequencer zijn behalve vaste waarden, zie hierboven, ook random variaties in te stellen voor tranpose, velocity en midikanaalnummer

- 4x clockdriver. Normaal heeft een sequencer zijn eigen clockaansturing die de boel in beweging zet. De opzet van deze sequencer is dat je vrij bent om te kunnen kiezen welke stepsequencer welke clockdriver krijgt toebedeeld. Je kunt meerdere (max 4) op dezelfde stepsequencer toepassen. Er gaan dus meerdere klokken door mekaar heenlopen. Nu gaan de stepsequencers een eigen leven leiden. Algemene parameters: startstep, endstep, ratio (bepaalt tempo clockdriver), direction en delay (in 0,1 ticks). De clockdriver zelf is ook een soort stepseqencer waarbij je per stap de volgende parameters kunt instellen: duration (1/16 tot 2/1 beat), %on (bepaalt hoe lang de noot moet duren per cycle), skip (slaat stap over).

- reageert op midi-clock (master, slave, none)

Het programma reageert uiteraard ook op midi input. Voor het realtime tranponeren moet de stepseqencer in de KeyIn mode worden gezet. Eén toetsaanslag transponeert de hele sequence dan. De andere mode is de ChordIn. Hiermee wordt de tranpose waarde van iedere step omzeilt en in plaats daarvan wordt de noot waarde van die step bepaalt aan de hand van het gespeelde akkoord. De laagste noot van het akkoord wordt voorgesteld met de waarde 1, de eén nalaagste noot krijgt de waarde 2 enz. Max 8-stemmige akkoorden. Het oktaveren van bepaalde noten in dat akkoord is ook in te stellen. Per stap kun je opgeven naar welke toetsaanslag hij moet luisteren. De sequencer wordt dan een soort van arpeggiator.

Mochten er mensen zijn die dit ook willen uitproberen, deze sequencer draait alleen in het programma Artwonk. Maar er wordt binnenkort een player only versie beschikbaar gesteld welke gratis is te downloaden bij www.algoart.com. Bij interesse zal ik deze seqencer beschikbaar stellen. De look van het programma is nogal Excel-achtig. Gezien de hoeveelheid parameters was een fancy GUI met draaiknopjes ed. niet haalbaar. Nam domweg teveel ruimte in op het scherm. Het programma vraagt niet veel. Bij mij werkt het onder een Pentium 3, 500MHz, Windows 98 met 384Mb prima. Mijn oude computer heeft nu echt een tweede leven gekregen.
 

Attachments

  • quattro.jpg
    quattro.jpg
    100,1 KB · Bekeken: 94
is dit dan de officiele opvolger van softstep en bankstep?
kan niks meer vinden op de site over die 2 progjes ...
 
Yes, Artwonk (en Musicwonk) zijn de opvolgers van Softstep en Bankstep. Verschil tussen Artwonk en Musicwonk is dat Artwonk meer grafische mogelijkheden heeft en Musicwonk niet. Qua midi zijn beide exact gelijk.

Inmiddels ben ik al veel verder met mijn multi stepsequencer van hierboven. Het aantal stepsequencers is verdubbeld naar 8. Er wordt gebruik gemaakt van een "chord analyse" waarbij de noten van de stepsequencers gedwongen worden zich aan te passen aan het inkomende akkoord. Een majeur loopje kan dan in realtime veranderd worden in een mineur loopje bijvoorbeeld. Andere typen akkoorden zoals de diverse septiem, verminderd ed. zijn ook mogelijk. Als 8 stepsequencers aan de gang zijn, ook al zijn ze in een bepaalde toonsoort, dan nog is het mogelijk dat er ongewenste situaties ontstaan wanneer de afstand tussen verschillende noten te klein is, bijvoordbeeld een C, D en E tegelijkertijd. Hiervoor worden speciale truken toegepast om ongewenste noten, hetzij te veranderen (bijv naar de root noot), of desnoods te muten. (Direct van Vangelis gebruikte ook zoiets)

Verder is er nog de mogelijkheid om patterns te "shiften", dwz dat patterns naar links of naar rechts geschoven kunnen worden. Voorbeeld: een loopje van 0-3-5-7 wordt bijv na 2 maten 3-5-7-0 enz.

Ach ja, het houdt je van de straat.

Transpose is wel een moeilijk woord geloof ik...
 
Die player only version laat wel op zich wachten vind ik. Al in april daarna geinformeerd, de reactie was: "A separate Player download will be available in the near future." Sindsdien niks meer gehoord. :(

Voor degene die eens echt wil experimenteren met midi kan ik het programma alleen maar aanraden, het is niet echt moeilijk, maar het eerste begin is even lastig. Het is misschien tot op zekere hoogte te vergelijken met Logic's environment, maar vele male flexibeler en krachtiger.

En ja, alle zichtbare parameters kunnen desgewenst via een midicontroller worden aangestuurd. Je moet eea wel goed organiseren natuurlijk.

Edit: Sorry, mp3tje verwijderd, 2e stem kwam helemaal niet goed over. Nog even geduld, maak een nieuwe.
 
Een ander mp3tje dan maar... :D gewoon 1 vingerwerk en wat gespeel met knoppen op mijn microcontrol.
 

Attachments

  • demo-01.mp3
    857,1 KB · Bekeken: 80
De player only versie is nu gratis beschikbaar. Degene die dit eens willen uitproberen, ik heb nog wel een stepsequencer/arpeggiator ergens liggen. :D
 
Ik wil dit beestje wel eens testen. Ik ben eigelijk zelf eerst met Chuck beginnen klooien (programmeertaal voor midi/audio), maar Chuck heeft helaas geen gui elementen (nog niet op Windows). Dan heb ik wat met Pure Data zitten klooien, maar vindt dat al die kabeltjes in pd alles snel onleesbaar maken. Toevallig heb ik eergisteren net de demo van ArtWonk gedownload, en dit lijk mij wel lekker werken. Zou wel eens willen zien hoe uw sepsequencer/arp werkt.
 
Kan je alleen de tranpose, velocity, pan en midikanaalnummer steppen ? Geen andere cc's ? Das wel suf.

Ook al klinkt je demo wel cool ben ik toch echt opzoek naar iets uitgebreiders.
 
Back
Top