Zelfbouw projectje

Retinite

Ingeburgerd
Lid sinds
4 december 2005
Berichten
68
Locatie
Enschede
He,

Uit 'vrijetijdsbesteding' dacht ik maar een heel erg simpele analoge mono synth te gaan maken.

Ik wil eerst beginnen met de basis met ff maa reen paar toesten (drukschakelaars) ik heb al een aantal schema's voor oscillators, werkend op IC's, capaciteiten, weerstanden, e.d.
Het idee is dat ik gewoon elke toets kan 'stemmen' adhv potmeters

Verder wil ik nog filters toepassen (ach t is maar voor de lol)

Nu wil ik alleen nog een setje filters maken:
Ik dacht gewoon aan twee verstelbare filters:
HP: demping high pass
LP: demping low pass

en een keuze voor geen enkel filter, door 1 3wegs schakelaars te gebruiken voor HP, LP en geen.
Verder leek een bandfilter of notchfilter met een RC schakeling me nogal lastig

Nu zit ik eerste jaars universiteit (Technische Natuurwetenchappen in Twente) en heb een deel elektronica, maar mn kennis is nogal limited en t boek onduidelijk, dus filtert een standaard RC hoogdoorlaat/laagdoorlaat filter hoorbaar genoeg?
Ik ben nogal 'bang' dat een RC filter zo niet-stijl genoeg filtert

moet ik me anders wenden tot een 2 pools of 4 pools Butterworth filter (waar ik geen duidelijke schakeling van heb gevonden (L met C in serie of paralel?))?
En hoe zou ik resonantie kunnen toevoegen?

alvast bedankt
 
Ik zou toch meer voor een CV controlled VCO gaan, kan je deze ook bv via midi besturen met een normaal keyboard, en voor een filter zou ik een ladder filter nemen, volgens mij, wat je zelf ook zegt, is een RC filter niet steil genoeg, en laat te veel hoog door, resontie is ook heel makkelijk met een ladderfilter, gewoon het signaal in dezelfde fase terug koppelen naar de 2e ingang van je ladder.

Kijk hier voor wat schemaas van oude analoge synth's,

suc6
 
Re: Zelfbouw projectje

Origineel geplaatst door Retinite
Ik wil eerst beginnen met de basis met ff maa reen paar toesten (drukschakelaars) ik heb al een aantal schema's voor oscillators, werkend op IC's, capaciteiten, weerstanden, e.d.
Het idee is dat ik gewoon elke toets kan 'stemmen' adhv potmeters

Dat is een idee dat ik al een tijdje graag zou willen zien in een synth. Toetsen waaraan individueel elke mogelijke frequentie toegewezen kan worden. :{

en een keuze voor geen enkel filter, door 1 3wegs schakelaars te gebruiken voor HP, LP en geen.
Verder leek een bandfilter of notchfilter met een RC schakeling me nogal lastig

Nu ben ik helemaal een leek hoor, maar kun je niet gewoon een schakeling maken waarbij zowel de HP als de LP gebruikt worden?
 
Re: Re: Zelfbouw projectje

Re: Re: Zelfbouw projectje

Origineel geplaatst door FLechdrop
Dat is een idee dat ik al een tijdje graag zou willen zien in een synth. Toetsen waaraan individueel elke mogelijke frequentie toegewezen kan worden. :{

Als je een synth heb met CV ingangen en je heb nog een oud/sloop klavier liggen kan je dat makkelijk zelf bouwen.


Origineel geplaatst door FLechdrop
Nu ben ik helemaal een leek hoor, maar kun je niet gewoon een schakeling maken waarbij zowel de HP als de LP gebruikt worden? [/B]

Meestal niet, het HP signaal haal je zeg maar uit het LP filter, als je ze dus alletwee wil gebruiken moet je 2 filters bouwen.
 
FLechdrop: als je tegelijkertijd een HP en LP gebruikt dan hou je een verzwakte band over, maar ik heb nog ff angedacht, op zich krijg je dan een paraboolachtig idee met de kantelfrequentie op 3dB gedempt (Uuit=0.5wortel2*Uin)... zou nog wel kunnen, ik zal r ff over denken :D

Richard iig bedankt, ik ga er zeker naar een ladderfilter kijken, maar midi en zo gaat voorlopig nog veel te ver :p
ik ga over paar dagen kijken of t uberhaupt wèrkt

misschien kan je me wel helpen met het idee van een asymmetrische spanningspbron, ik wil gewoon bij testen ff batterijen gebruiken (later een transformator) kan ik dan gewoon 2 9v batterijen gebruiken
Vcc+: 9v
Vcc- : -9

dus daar de batterij met de - naar de VCC- 'wijzend' zegmaar (tja weet t ff niet anders te zeggen)

- batt1
+ batt1
Vcc+
----
Vcc-
- batt2
+ batt2
???

zijn dan al mn aardepunten de pluspool van de 2e batterij?

verder gaat dit grappige taferelen opleveren als ik twee toetsen indruk, dan verander ik de weerstanden en verandert de toon naar ene hele andere dan de twee gekozen, dit zou ik kunnen oplossen door voor elke toets verschillende circuits te maken voor alle oscillators, dit gaat me beetje ver, polyfoon lijkt me nog al lastig oscillators toewijzen na indrukken van een noot, maar misschien wel in project nr 2 ofzo :engel:

ohja, ook nog suggesties voor een conusmodel, zo een ding dat k in de elektronica zaak kan kopen, dat een beetje goed geluid geeft?

Edit:
vond dit nog, maar nog geen schakeling though, wel zoiets gewenst :D
http://www.analoguesystems.co.uk/modules/rs100.htm
 
Laatst gewijzigd:
Batterijtjes in serie zetten, op je seriepunt heb je de nul, de overgebleven plus is je +9V en je overgebleven min je -9V, en ik bedoel niet dat je midi moet inbouwen, maar als je je VCO direct VCO gestuurd maakt, dat je deze BV via midi kan besturen, of via de CV van een analoog keyboard.
Een ladderfilter is bv ook weer goed geschikt om de cutoff via CV aan te sturen.

Nou hoef je al dat CV gedoe nog niet, maar als je iets serieus van plan bent met dit zal je het later toch nodig hebben.
 
Re: Re: Re: Zelfbouw projectje

Re: Re: Re: Zelfbouw projectje

Origineel geplaatst door richard2000
Als je een synth heb met CV ingangen en je heb nog een oud/sloop klavier liggen kan je dat makkelijk zelf bouwen.

Werkelijk? Daar zal ik mij als ik wat meer tijd heb dan eens wat in verdiepen. Kun je wat hints geven betreffende in welke richting ik moet gaan zoeken?

Origineel geplaatst door richard2000
Meestal niet, het HP signaal haal je zeg maar uit het LP filter, als je ze dus alletwee wil gebruiken moet je 2 filters bouwen.

Dat begrijp ik, maar ik dacht dat het ook de bedoeling was om twee filters te bouwen.
 
Re: Re: Re: Re: Zelfbouw projectje

Re: Re: Re: Re: Zelfbouw projectje

Origineel geplaatst door FLechdrop
Werkelijk? Daar zal ik mij als ik wat meer tijd heb dan eens wat in verdiepen. Kun je wat hints geven betreffende in welke richting ik moet gaan zoeken?

Spanning zetten op de gezamelijke contacten, en op de uitgaande contacten van het keyboard potmeters zetten, met die potmeters kan je dan de juiste toon instellen.
 
Het is inimddels weer een paar maanden verder en aangezien ik toch iets te doen moe(s)t hebben naast studie en studentenleven ben ik nu echt begonnen :p.
Na wat simpele opamp oscillators en actieve filters ben ik nu iets 'groters' aan t bouwen. (a.d.h.v http://www.uni-bonn.de/~uzs159/, zelf ontwerpen lukt wel beetje, maar is t niet echt veelzijdig en immens instabiel)

de PSU is af en ADSR en OSC 1 heb ik al ongeveer af (leverancier had sommige dingen niet...) en als er iets nuttigs en bruikbaars aan geluid uitkomt :p bouw ik nog een tweede OSC en 3 ADSR voor 2e volume en 2x VCF-CV er nog naast. Ik bouw t een beetje met een simpel modular idee om vooral uit te proberen, als het goed werkt bouw ik t over een tijd wat beter (uit of opnieuw).

Ik heb toch een vraag om niet alles zometeen fout te laten gaan: ik kan niet op http://www.uni-bonn.de/~uzs159/ vinden wat die ontwerper als CV range gebruikt (ik neem aan +15 tot -15) als iemand heel snel dat kan zien aan de schakeling (VCO3) dan zou ik t apprecieren

weet verder iemand waar/hoe ik gematchde transistors kan regelen zonder dat dat 17 euro per paar kost :S (of alternatief) en nummers/namen/manieren van temperatuurcompensatie (op die site noemt hij tempco transitors, maar in de winkel(s) waar ik kom hebben zie die niet...)

En aangezien ik nu toch bezig ben en er dan ook nog wel een beetje cool geluid uit wil krijgen :kroon: heeft iemand een idee voor een filter? Ik dacht misschien het simpel te bouwen Minimoog achtige ladderfilter: http://www.uni-bonn.de/~uzs159/rsmoog.png, al moet ik dan weer matched transistors hebben (2 BC546 NPN's en die thermisch koppelen? of toch ook maar Vbe checken...)
en vat ik ff de benaming "Regen cal" niet en neem ik aan de Emphasis (waarom 2 inputs en een pot?) gewoon Resonance is
of moet ik maar geen dingen doen die ik niet snap :o:... maar ja benamingen zijn maar benamingen he

andere ideeen voor een filter met variabele COF en Resonance zijn natuurlijk welkom

In ieder geval bedankt :doei:
 
Origineel geplaatst door Retinite
Ik heb toch een vraag om niet alles zometeen fout te laten gaan: ik kan niet op http://www.uni-bonn.de/~uzs159/ vinden wat die ontwerper als CV range gebruikt (ik neem aan +15 tot -15) als iemand heel snel dat kan zien aan de schakeling (VCO3) dan zou ik t apprecieren

Het VCO zal niet stuk gaan bij dat CV bereik, maar ik denk dat je ergens tussen de 0 en 10V moet zitten, dat is meestal standaard, een VCO heb meestal toch niet meer dan 10 octaven bereik, en elke volt is een octaaf.

Origineel geplaatst door Retinite
weet verder iemand waar/hoe ik gematchde transistors kan regelen zonder dat dat 17 euro per paar kost :S (of alternatief) en nummers/namen/manieren van temperatuurcompensatie (op die site noemt hij tempco transitors, maar in de winkel(s) waar ik kom hebben zie die niet...)
[/B]

Ik ben zelf ook bezig met een VCO en gebruik zelf de CA3046 deze is cheap, 1 euro bij Conrad dacht ik, ik heb alleen nog geen temparatuur testen gedaan, komt binnenkort, de tempdrift valt volgens mij best mee en anders is dit als ik het goed heb afgekeken op andere schemaas simpel op te lossen met een tempcoweerstand, die zijn iets makkelijker en goedkoper te krijgen, maar dit moet ik nog uittesten.

Origineel geplaatst door Retinite
En aangezien ik nu toch bezig ben en er dan ook nog wel een beetje cool geluid uit wil krijgen :kroon: heeft iemand een idee voor een filter? Ik dacht misschien het simpel te bouwen Minimoog achtige ladderfilter: http://www.uni-bonn.de/~uzs159/rsmoog.png, al moet ik dan weer matched transistors hebben (2 BC546 NPN's en die thermisch koppelen? of toch ook maar Vbe checken...)
en vat ik ff de benaming "Regen cal" niet en neem ik aan de Emphasis (waarom 2 inputs en een pot?) gewoon Resonance is
of moet ik maar geen dingen doen die ik niet snap :o:... maar ja benamingen zijn maar benamingen he

andere ideeen voor een filter met variabele COF en Resonance zijn natuurlijk welkom

In ieder geval bedankt :doei: [/B]

Moog filters staan bekend om de vette klank, goede keus dus, ik heb zelf wel eens zo'n filter gemaakt maar heb daarbij geen gematchte of thermisch gekoppeld torren gebruikt, helemaal niet aan gedacht eigenlijk maar het werkte wel redelijk goed, en heb gewoon goedkope BC546's gebruikt.
Emphaces is resonance en die 2 uitgangen, als je hetzelfde schema heb dan is punt 7 emphases de uitgang en die moet je aan in punt 6 emphases in plakken.

suc6
 
ok bedankt voor het idee van de CA3046, en dan bij die het differential pair gebruiken neem ik aan?

en om nog maar ff een paar domme vragen te stellen: aangezien ik alleen Cutt-off frequence resonance en aantal db/Oct ken, vraag ik me af wat nou de exotische namen als 'Range' 'Scale' en 'Regen cal' doet en 'amount of control', control over de COF? en wat doorgaans ande twee 10k inputs wordt gelegd (links), als ik dat weet dan snap ik m 8)
EDIT: oh ja er moet natuurlijk nog wel HET signaal binnen komen via die 10k ingangen, dom dom :p (fungeert het filter zo ook als 'mixer' dan trouwens?)

Verder Richard, snap ik je "en die 2 uitgangen, als je hetzelfde schema heb dan is punt 7 emphases de uitgang en die moet je aan in punt 6 emphases in plakken." niet, zeg je nou dat ik gewoon 6 met 7 moet verbinden? want de uitgang van het filter zit bij de differentiaal sectie ("to VCA")

verder gebruikt de ontwerper veel mF, maar dit lijkt me een béétje aan d ehoge kant (aangezien vergelijkbare minimoog ladderfilters op sommige plekken dezelfde waardes in micro hebben) dus zal wel een schrijf/denkfout zijn toch?

en nog over CV's gesproken: modulation- (PWM bijv) of offset CV'sdie lijken mij dan wel in de - te gaan anders blijf je alleen maar verhogen.
Want ik vroeg me bijv af als ik een LFO heb die ook negatief gaat of dat zegmaar uit zou maken bij pitch CV's (of in dat Minimoog filter als ik ns gek wil doen)

iig bedankt :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top