Microkorg knoppen

florisbogaert

Ingeburgerd
Lid sinds
29 juni 2004
Berichten
52
Locatie
Gent / Sint-Goriks
Aangezien de helft vd drukknoppen van mijn korg microkorg defect zijn ga ik alles eens opengooien om te kijken waar het probleem zit, nu heb ik al ver alle mogelijke vijzen die toegang geven tot die knoppen uitgevezen, maar nu zit ik vast, de 6 draaiknoppen (1 van het volume en 5 voor de parameters), en de grote selectieknop (voor de stijl van de muziek) krijg ik er niet uit (en ik wil niets forceren).

Het moederbord zelf (waarachter de knoppen zitten) krijg ik er ook niet uit, zie wel enkele vijsjes omgekeerd in dat moederbord zitten dus veronderstel dat die er ook eerst uitmoeten (wat onmogelijk is dus aangezien ik niet aan de andere kant van het moederbord kan).

Hoe kan ik tot bij deze knoppen komen zonder brokken te maken?

Edit: zijn dus deze die ik niet los krijg:
microkorgknoppen.JPG
 
als je ze er niet af kan trekken kijk eens naar de zijkant van de knoppen als daar een gaatjes zit waarschijnlijk zit er daar in een heel klein inbusboutje die je eerst los moet draaien
 
:eureka:
Je hebt weleens van die knoppen waarbij het kapje der af kan waaronder dan een boutje/schroefje zit. Misschien kan je bij 1 knopje er voorzichtig onderkijken als je het zilvere rondje der af krijgt... misschien een idee om de lijm die er tussen zit warm te maken met een fohn. En dan voorzichtig losmaken. Bij het lijntje op de knopjes heb je wel ruimte voor een naaldje ofzo om er onder te wippen. Tis maar een ideetje, ben zelf echt niet technisch ofzo.:)
 
Ik heb het gevonden!. Het is eigelijk een kwestie van hard wrikken en een beetje warm weer8)

Ik heb schroeverdraaier genomen met een platte kop (geen kruis!) en een Tipie van een joint
(stukje papier van 150gr/m2 a 1x6cm :D )

Dat heb ik om de tip van de schroevedraaier gevouwen en hem in de lengte eronder geschoven. (onder de microkorg knop)
Wrikken en draaien tergelijk zonder beschadigingen :okdan:

Ik had ze zo los. Het was wel 28graden buiten . Er zit dubbelzijdig tape op de staafje van de potmeter. Dit is waardoor die zo vast zit.




::: LET OP ::: DIT GAAT OVER DE KLEINE KNOPPEN VAN DE MICROKORG ZOALS DE MAIN-VOLUME KNOP. DE GROTE SELECT KNOPPEN GAAN DOORMIDDEL VAN EEN BOUTJE AAN DE ZIJKANT.:::

:slotje:
 
Hi,

Inderdaad gaan die draaiknoppen er soms erg moeilijk vanaf.
Dit komt omdat de knoppen en de potmeters eigenlijk net niet passen. Er zit soms een stukje dubbelzijdige tape tussen en soms ook een hele harde lijmsoort die gemakkelijk losbreekt.
Dat verklaart jouw gemartel nu.

OK, DE TIP VAN HET JAAR ? ? ?

Gewoon een theelepeltje gebruiken om de knoppen er af te wippen.
Lepeltje onder de knop en dan als hefboom gebruiken.
Een lepeltje is bol en kan zodoende geen krassen maken op je frontplaat. En omdat de oppervlakte van een lepeltje ook erg groot is en goed word verdeeld blijft alles heel.
Maar altijd blijven kijken of het goed blijft gaan.

Succes
 
Ok heb hem vandaag opengegooid en die knoppen gingen er idd gewoon af met het hefboomsysteem. Probleem was een onderbreking bij 1 draad op de print waardoor 3 knoppen niet meer werkten, en 1 drukknop moest vernieuwd worden. Alles werkt dus weer.

Nu ben ik wel zo stom geweest bepaalde vijzen van de achterkant weer in te draaien zonder enige bescherming aan mijn (uitstekende) draaiknoppen op de voorkant waardoor deze ferme verschuivingen op hout te verduren kregen met krassen als gevolg. Weet iemand waar ik (in Belgie, omgeving van Gent) de knoppen 'Edit Select 1' en 'Edit Select 2' kan kopen of goedkoop laten opsturen?
 
Back
Top