link channels, effect sends? cubase sx

michielhemmer

Stamgast
Lid sinds
7 Maart 2003
Berichten
463
Locatie
Hillegom
ik zit echt met een lees probleem........ik zit nu al 10 het zelfde stukje uit de handleiding van cubase sx te lezen en kom er maar niet uit??

ik wil graag bijv op 3 audio tracks een reverb zetten (en cpu kracht besparen) doormiddel van die 3 channels met elkaar te linken en dan vanuit 1 van die channels de reverb te besturen. wat ik doe is....ik zet op 1 van de channels een reverb en open de mixer met F3. dan druk ik op shift en selecteer de drie channels en klik op rechtermuisknop om de de channels met elkaar te linken (zo staat het in de uitleg van cubase) maar ik zie verder niet echt wat gebeuren? en dan moet ik een aantal dingen doen waar ik gewoon niets van snap (zal wel met routing te maken hebben).

tevens staat er ook dat je het zelfde kunt bereiken met het aanmaken van een groupchannel....maar ik dus steeds op het probleem van routing uit..snap gewoon niet wat ik moet doen met effects sends, routings, en de hierboven geschreven problemen. kan het ook met 3 midi tracks (drum)??

kan iemand mij een simpel uitleg geven hoe ik dat doe?? staat volgens mij (uit mijn hoofd haha) ergens bij hoofdstuk 17...

de rest van cubase snap ik nu denk ik toch wel goed ..heb me hier alleen nooit in verdiept en denk dat ik was mis.
 
send fx moet je aan ieder kanaal afzonderlijk toekennen, die kun je niet linken op 1 channel op de manier zoals jij dat wilt.
Wat wel kan is een group channel maken, daar de send fx opzetten, en de 3 audiokanalen routen naar dat groupchannel, dan heb je wel wat je wilt. 1 send fx die je voor 3 audiochannels gebruikt en slecht met 1 handeling voor alle 3 de audiochannels gelijk instelt.
 
Je doet het als volgt. Maak een group channel aan en zorg ervoor dat bij alle drie de tracks als output die group kiest (dat kun je doen door in de mixer per kanaal bovenin bij "Out" de zoujuist gemaakte group te kiezen). Vervolgens kies je in het group kanaal bij één van de effect sends het gewenste effect. Door deze nu open te draaien worden alle drie de tracks (die gerout staan naar de group) tegelijkertijd van het effect voorzien.
 
thanks ...ik heb het nu door ...het was naturlijk weer eens erg simpel maar ik keek er elke keer te snel overheen.

nu rest mij nog wel een andere vraag? ik kan het nu bij audio channels maar ik zou dit ook bij midi channels willen toepassen (groupchannel) ik kan wel plugins over midi channels gooien (bijv: reverb of delay) maar niet een grouptrack aan maken voor een midi track en dan dus een effect erop zetten???


iemand?
 
dat is idd onmogelijk... midi heeft nl. verder niks met audio te maken, maar is voor het versturen en ontvangen van data zodat de synths op het goede moment de juiste noten triggeren ;-)
MAAR, als je met vst instrumenten werkt kun je uiteraard wel weer de output hiervan door de reverb-group jassen(via de mixer). Bedoelde je dat niet toevallig, Michiel?

Als je hardware midi apparaten gebruikt zul je ook verschillende ingangen op je geluidskaart moeten hebben, om effecten in realtime over sommige synths e.d. te gooien.

Succes!
 
ja dat is wel wat ik bedoel!! ik heb dus de drum van de stylus en nog wat drum van een lm7 (vsti's) en wil daar dus in 1 keer een revrb overheen gooien.....nu moet ik op elk kanaal appart de revrb zetten en dat kost cpu kracht.

ik zal een kijken of ik dat kan door lussen.....maar als je dat nog ff duidelijk kunt formuleren alvast bedankt!
 
Je kan veel beter 'gewoon' een fx channel aanmaken voor je reverb... of je pakt je group die je al hebt voor je reverb, en zet daar de reverb als insert in, nu niet meer de audiochannels rechtstreeks naar die group routen, maar dat via de sends doen. Op deze manieren heb je veel meer controle over hoeveel reverb elk signaal krijgt.
 
ik vind het prima ......maar je legt het allemaal wat te snel uit want hoe jij het nu uitlegt ...zo staat het ook in de handleiding en daar kom ik nou juist niet uit hahaha.

dus leg dat laatste aan de hand van een voorbeeld ff uit als je zou willen....wat moet ik doen stap voor stap...en waar moet ik wat doen.:halleluja
 
Origineel geplaatst door michielhemmer
ik vind het prima ......maar je legt het allemaal wat te snel uit want hoe jij het nu uitlegt ...zo staat het ook in de handleiding en daar kom ik nou juist niet uit hahaha.

dus leg dat laatste aan de hand van een voorbeeld ff uit als je zou willen....wat moet ik doen stap voor stap...en waar moet ik wat doen.:halleluja

Hmmm.. Heb alles nog n keertje gelezen en volgens mij weet je niet hoe je een FX channel juist aanmaakt, klopt dat?

iig werkt dat zo: rechtermuisknop, add track, FX channel. Je krijgt nu een klein window te zien waar je kan kiezen of de track stereo of mono moet zijn. En je kan hier je gewenste vst plugin selecteren. Nu is je FX channel klaar voor gebruik. Je kan nu bij elke audio track, VSTi track, group track, enz,,, bepalen hoeveel signaal er naar de FX track wordt geroute. Dat doe je door bij de kolom "sends" de betreffende Fx track te selecteren, en je draait naar smaak het send level open of dicht.
 
Origineel geplaatst door Flesje
Hmmm.. Heb alles nog n keertje gelezen en volgens mij weet je niet hoe je een FX channel juist aanmaakt, klopt dat?

iig werkt dat zo: rechtermuisknop, add track, FX channel. Je krijgt nu een klein window te zien waar je kan kiezen of de track stereo of mono moet zijn. En je kan hier je gewenste vst plugin selecteren. Nu is je FX channel klaar voor gebruik. Je kan nu bij elke audio track, VSTi track, group track, enz,,, bepalen hoeveel signaal er naar de FX track wordt geroute. Dat doe je door bij de kolom "sends" de betreffende Fx track te selecteren, en je draait naar smaak het send level open of dicht.

Ja, maar volgens mij was dat niet het probleem van topic starter. Ik begreep uit z'n verhaal dat hij een mogelijkheid zoekt om in één keer meerdere kanalen tegelijkertijd van meer of mider fx te voorzien. Dus een soort van group FX send. Hij wilde dit proberen door de betreffende kanalen te linken maar dat lukt niet. Ik weet natuurlijk niet of topic starter idd weet hoe hij met fx tracks moet omgaan, en wat hij er nou precies mee wil doen.

Het aanmaken en gebruik van FX tracks staat volgens mij prima uitgelgd in de manual (en zoals hierboven door flesje beschreven). Wanneer topicstarter hier niet mee uit de voeten kan dan zal hij zich meer moeten verdiepen in het hele cubasemixer/ fx gebruik / routing - verhaal...
 
ja, de topic starter haalt inderdaad een hoop dingen door elkaar. Ik vind ook dat het erg goed uitgelegd is in de manual. Mogelijk is de terminologie nog enigzins te ingewikkeld, misschien is een workshop die je regelmatig voorbij ziet komen dan een goed idee.

Begin anders eens bij de cubase newbie zone, daar worden de meest belangrijke dingen in de handleiding nog eens opnieuw uitgelegd , misschien helpt je dat. De newbie zone kun je hier vinden: Cubase Newbie Zone

of kijk anders bij de Cubase video guides: Cubase Video Guides

Als je er daarna nog niet uitkomt is een andere sequencer misschien een betere optie voor jou, want de door jou gevraagde dingen zijn echt meest basis functionaliteiten waarmee je begint in cubase. Het wordt daarna alleen maar complexer, die functies zijn overigens uitstekend uitgelegd in de manual, maar goed als de basis al moeilijk is, dan vrees ik het ergste. Misschien ten overvloede, heb je wel echt de getting started manual gelezen?
 
ik werk al een jaar of 3 met cubase en het gaat me allemaal prima af...check mijn site maar eens voor de muziek (tracks en dan nieuwe cd) dan zul je horen dat ik geen prof ben maar wel leuke dingen maak.

heb me alleen nooit in het routen endergelijke verdiept (ik ben gewoon niet zo'n lezer en meer een doener)...nu ben ik op een punt aangekomen dat ik merk dat ik wat mis en daarom ben ik me nu aan het verdiepen in het routen ,fx channels, send effects,groupchannels ect:

dus jullie antwoorden kwamen mij zeer goed te pas...want ik begin het nu namelijk wel te snappen:)


mijn probleem ligt waarschijnlijk in de "moeilijke termen"....ik moet alles wel drie keer lezen voor ik begrijp wat er gedaan moet worden en dan nog soms vind ik het lastig.


bedankt voor jullie bijdrage (en de links) ik zal me er weer eens op storten.

http://www.mhmusic.nl
 
Probeer is met bussen te werken.... en dan bij send bij je kanaal te selecteren het gewenste effect erbij te halen..;)
 
Origineel geplaatst door Flesje
Hmmm.. Heb alles nog n keertje gelezen en volgens mij weet je niet hoe je een FX channel juist aanmaakt, klopt dat?

iig werkt dat zo: rechtermuisknop, add track, FX channel. Je krijgt nu een klein window te zien waar je kan kiezen of de track stereo of mono moet zijn. En je kan hier je gewenste vst plugin selecteren. Nu is je FX channel klaar voor gebruik. Je kan nu bij elke audio track, VSTi track, group track, enz,,, bepalen hoeveel signaal er naar de FX track wordt geroute. Dat doe je door bij de kolom "sends" de betreffende Fx track te selecteren, en je draait naar smaak het send level open of dicht.


oeps ik val in de herhaling.....:walker: maargoed dit is ook wat ik bedoelde
 
oeps..ik schaam me diep....:bekdicht: ik las een handleiding die ik van een futuremusic magazine had gekregen (zag die zo snel op mijn pc staan en zag het icoontje van cubase sx met de woorden operating manual).

nu ik dus de getting started aan het lezen ben.....wordt het me allemaal wel duidelijk...ik snap dat jullie dachten waarom begrijpt hij het nog niet? hahaha... hier zitten de plaatjes bij en dat head ik ff nodig hahaha


sorry.....:engel:
 
Origineel geplaatst door michielhemmer
oeps..ik schaam me diep....:bekdicht: ik las een handleiding die ik van een futuremusic magazine had gekregen (zag die zo snel op mijn pc staan en zag het icoontje van cubase sx met de woorden operating manual).

nu ik dus de getting started aan het lezen ben.....wordt het me allemaal wel duidelijk...ik snap dat jullie dachten waarom begrijpt hij het nog niet? hahaha... hier zitten de plaatjes bij en dat head ik ff nodig hahaha


sorry.....:engel:


mooi ,

en nou gaan sparen voor een legale versie :engel: dat mag na 3 jaar wel eens. Dan krijg je dat boekje ook nog in geprinte vorm. Dan had je hem nooooooit kunnen missen en had je dat veel ergernis bespaart en had je deze skills in jouw geval 3 jaar eerder kunnen hebben.
 
Back
Top