stroomsterkte les 1:

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.893
Locatie
tha Bleep City
Ja sorry hoor, de tijd dat ik natuurkunde had op school ligt alweer ver achter me, net als de meeste kennis die ik toen heb opgedaan. Met andere woorden, ik ga een vraag stellen die eigenlijk erg simpel is maar ik weet het gewoon even niet. Eerlijk is eerlijk!

Waar gaat het om? Ik heb een oude adapter van een draadloze telefoon over en die levert een output van 9 V DC bij 150 mA. Ik wil deze adapter gaan gebruiken voor mijn Philips PMC100 zodat ik daar eens wat vage FM-riedeltjes mee kan gaan maken. De PMC draait inderdaad op 9 V maar in de handleiding staat: netvoedingsapparaat 9 V / 500 mA.

Om volledig te zijn staat er ook nog het volgende in:

Energieverbruik

Synthesizer: 250 mA
Recorder: 70 mA
Piekwaarde stroomverbruik: 800 mA

Ik ga er gemakshalve maar van uit dat ik mijn 150 mA adapter niet kan gebruiken. Klopt dit? En zo ja, wat zou er kunnen gebeuren als je het toch doet? Volgens mijn intuitie zou bijvoorbeeld de adapter te heet kunnen worden, omdat er een te grote stroom doorheen gaat lopen. Maar zeker weten doe ik het dus niet.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Erwin
 
Hoi Erwin,

Je hebt goed opgelet bij natuurkunde, want je veronderstelling klopt inderdaad: De adapter zal te heet worden waardoor meestal de isolatie van de windingen van de trafo zal smelten en dit geeft meestal kortsluiting als resultaat. Brand behoort ook tot de mogelijkheden...
 
Origineel geplaatst door MrM
De adapter kan minder stroom leveren dan het apparaat vraagt.
Voor de adapter is dat geen probleem; die gaat daar niet stuk van of zo.

....

mmmmm voordat je het ook probeert lees ook ff de post van Boemtsjak... voor je adapter is een apparaat dat teveel stroom vraagt wel een probleem. Dit is ook mijn ervaring! Smeulende adapter als gevolg.

Andersom... Zolang het voltage gelijk is als dat op het apparaat maakt het niet uit als de adapter wat meer stroom levert. bv apparaat van 300 mA gevoed met een adapter van 600 mA is geen probleem. (Bij mijn beste weten)
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Hoi Erwin,

Je hebt goed opgelet bij natuurkunde, want je veronderstelling klopt inderdaad: De adapter zal te heet worden waardoor meestal de isolatie van de windingen van de trafo zal smelten en dit geeft meestal kortsluiting als resultaat. Brand behoort ook tot de mogelijkheden...

EDIT; tekst weggehaald tbv veiligheid.
 
Laatst gewijzigd:
Allen bedankt voor de vlotte reacties! En dit:

Origineel geplaatst door Boemtsjak
De adapter zal te heet worden waardoor meestal de isolatie van de windingen van de trafo zal smelten en dit geeft meestal kortsluiting als resultaat. Brand behoort ook tot de mogelijkheden...

......zorgt ervoor dat ik het niet eens ga proberen. Dan maar weer een nieuwe adapter halen bij Radio Elco.....heb er niet zoveel geluk gehad met die dingen trouwens (1 stuk in de verpakking en 1 heel erg snel stuk bij normaal gebruik) maar dat is weer een ander verhaal.
 
Vergelijk het met een stofzuiger die een pingpong balletje heeft ingeslikt. Gaat ook loeien als een gek. Vinden die dingen ook niet prettig. ;)
 
Origineel geplaatst door MrM
Leg eens uit waarom de trafo te heet wordt.

Het is een trafo die 9 Volt levert en maximaal 150 mA, dus 1.35 VA (= 1.35 W)

Er wordt meer stroom gevraagd, maar de trafo kan dit niet leveren; dan zal de spanning zakken zodat het vermogen aan de uitgang - het secundair vermogen - gelijk aan, of kleiner is dan 1.35 VA

Als er een circuit in zo'n adapter zou zitten dat de stroom zou beperken als deze de 150 mA overschrijdt, dan heb je helemaal gelijk. Maar in bijna elke huis-tuin-en-keuken adapter zit dat circuit er niet in. En als zo'n adapter meer stroom moet leveren dan waar hij voor gemaakt is, dan gaat het mis. En meestal is dan de trafo de klos.
 
U=IxR!

U=IxR!

U=Volt
I=Ampere
R=Weerstand

:)
De wet van Ohm is een empirische natuurkundige wet, genoemd naar de Duitse natuurkundige Georg Ohm, die een relatie legt tussen spanning, weerstand en stroomsterkte. In woorden luidt de wet van Ohm als volgt:

Voor een geleider geldt dat bij constant houden van de temperatuur, de verhouding van de spanning op de uiteinden van de geleider en de stroom door de geleider een constante is, typisch voor die geleider. De constante wordt de weerstand van de geleider genoemd.

zie ook;
http://home.hetnet.nl/~ba8tian/rekenen2.htm

Er is ook een berekenig van het wattage, maar die kan ik zo eventjes niet vinden....
 

Attachments

  • ohm.gif
    ohm.gif
    828 bytes · Bekeken: 66
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MrM
OK, ik heb persoonlijk een positieve ervaring met bovenstaand probleem (te krappe adapter), maar omwille van de veiligheid (van de topicstarter en andere lezers) zal ik mijn advies intrekken/verwijderen.

Kortom, mijn nieuwe standpunt is; niet doen!

Thx! :okdan:
 
Precies!!!!!

Precies!!!!!

Richard.....
Die bedoelde ik.........

bedankt!

rob
:)
 
Back
Top