MIDI volume wijzige cubase

FragK

Ingeburgerd
Lid sinds
7 februari 2006
Berichten
44
Locatie
Bilthoven
Ey :doei: Ik zit met een vraag die mij wel simpel leek, maar ik kon nergens het antwoord vinden.
Als ik met Cubase sx3 een MIDI kanaal heb met bijv. een leuk melodietje, wil ik het volume kunnen wijzigen door in de volume track te tekenen. Ik kan wel in de midi editor gewoon de velocity wijzigen, maar het lijkt me veel makklijker als ik het gewoon in de main sequencer kan doen. In de handleiding kon ik alleen vinden dat het klopt dat het nu niet lukt, maar niet hoe ik het dan wel voor elkaar krijg :confused:

Waarschijnlijk kunnen jullie wel zien dat ik nog niet zo lang werk met cubase, maar dan zal de vraag ook wel makkelijk zijn :D

bedankt!
 
Je kunt het midi track "openen" door op het + tekentje te klikken dat onderin staat, links in de inspector van je track (zo'n beetje onder je track name). Vervolgens kun je dit meerdere malen doen zodat de "automation tracks" zichtbaar worden. (volume, mute, pan, etc...) Hier kun je gewoon je volume tekenen zodat dit geautomatiseerd wordt. Moet je wel het kanaal op "Read" zetten (de letter R in de track inspector, wordt dan groen).

Je kunt ook handmatig automatiseren door je track op "Write" (letter wordt dan rood) en vervolgens gewoon lekker met de faders op de mixer te schuiven.

(lees in de manual effe het hoofdstukje over automatisering)
 
Ohja, die automation track bedoelde ik eigenlijk met volume track. Het tekenen in die automation track had echter geen zin bij mij (terwijl de out wel goed stond, anders zou hij de geluiden toch ook niet goed afspelen?) . Als het wel gewoon daarmee kan zal ik er nog even verder mee klungelen. Bedankt voor je reply!
 
uhm ik begrijp uit je verhaal dat je wel hebt gevonden hoe je de velocity wijzigt dus gewoon per midinootje de velocity aanpassen of fixed velocity kiesen, maar jij wil graag het volume tekenen. dan moet je niet bij de midi track zelf zijn maar bij het vst instrument waar de midi track naar toe word gestuurd. helemaal onderin je main sequencer vind je de vst instrumenten en daar kan je het volume tekenen zoals je bij een audio track doet. ik kan me de preciese methode niet herrineren maar dit gaat zeker werken: Klik bij de vsti track het WRITE knopje aan (met de W erin je kent em wel) dan klik je op record in de transport gevalles bij de play knop enzo, dan ga je ff met het volume van de track heen en weer, als je nu weer bij de vst track kijkt zie je dat er een groen streepje is gekomen dat het volume aangeeft, nu kan je het potloodje kiesen en je teken creativiteit de vrije loop laten gaan! ik weet zeker dat je ook zonder eerst op te nemen etc kan tekenen maar ik weet nu ff niet hoe (heb cubase ff niet voor me :p)
 
Het zou gewoon met je automation track moeten lukken. (dus het spoor dat je krijgt als je op het + teken drukt.) Dit spoor doet niets anders dan midi control change number 7 besturen (= volume). Wanneer je dit met velocity doet in de track editor dan wijzig je niet het volume van je midi geluidsbron (VSTi of hardware) maar de aanslag sterkte van de gespeelde noten, hetgeen ook nog een verandering in klankleur kan opleveren, afhankelijk van de instellingen van de preset.

Wanneer je synth niet reageert op dat volume track dan staat er misschien een filter in je synth aan dat inkomende control change data tegenhoudt. Wat voor synth gebruik je?
 
Hey guys. Ten eerste marcuscw bedankt, onderin bij vst tracks kan het inderdaad. Heel stom dat ik daar nog niet op was gekomen. Opzich heb ik nu een work around, maar ik vraag me toch af waarom kontakt 2 bijv wel gewoon in de automation track geregeld kan worden en battery 2 niet. Het gaat dus om battery 2 (native instruments) waar het niet bij lukt. Ik had per ongeluk een nieuw topic gemaakt, even gekopieerd daaruit:

Ik kan bij andere VST's zoals Kontakt gewoon vanuit cubase het volume regelen, waardoor ik ook de automation track kan gebruiken. Bij Battery 2 lukt dat echter niet. Ik heb het midi kanaal op GM drum map staan, Read staat aan. Wat vreemd is, is dat het bij Battery 2 ook niet uitmaakt welk channel ik selecteer in cubase, hij speelt steeds gewoon de samples af. Maar bij bijvoorbeeld Kontakt 2 maakt het wel uit (wat ik logischer vind). Ik krijg de volume controle met geen van de kanalen werkend.

Als ik battery 2 opstart zonder cubase kan ik bij file > audio and midi settings. Maar als ik het vanuit cubase doe kan dat niet.

Wat dus vreemd is, is dat het inut kanaal niet uit blijkt te maken voor battery 2. Ik kan dus niet bij die audio en midi settings als ik hem als vst in cubase gebruik. Ik kan wel doen: File > Options. Daar staat het als volgt:

battery.jpg


Dit zijn de standaard instellingen. Kan ik het hiermee fixen?

Bedankt voor de hulp! :okdan:
 
Back
Top