Oberheim OB-Xa bijgeluiden

wouw

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
979
Is iemand hier op het forum eigenaar van een Oberheim OB-Xa ? Ik heb zelf een versie met 120 programs en JL Cooper midi en analoge portamento. Ik heb hierbij het volgende probleempje:

Als ik snel wat noten speel op de laagste toetsen en tegelijktijd wat noten speel op de hoogste toetsen dan zijn er af en toe wat klik-geluiden hoorbaar. Met grote waarschijnlijkheid zijn dit de geluiden die veroorzaakt worden door het niet tijdig aansturen van de toonhoogtes van de vco's. Het lijkt dus een beetje op een portamento effect maar dan met zeer korte portamento-tijd. Natuurlijk heb ik het portamento-circuit laten controleren: de instelknop en de da-convertor gaan helemaal tot nul, de 2 instelpotmeters van het circuit zijn ook uitgeprobeerd cq gecontroleerd en toch blijft het probleem aanwezig. Ik vermoed dat de processor het niet helemaal bij kan benen, mogelijk vanwege de midikit.
Het probleem is voornamelijk aanwezig op de 4 upper voices. Of zou Oberheim daarom besloten hebben in latere produktie-modellen de portamento digitaal uit te voeren ?

Natuurlijk is het maar een klein probleem, bij normaal spel is er niets aan de hand, alleen als je snelle baslijntjes en melodie tegelijkertijd speelt, maar ik wil toch proberen de synth op z'n best te krijgen. Het is immers een toffe bak.

Heeft iemand eenzelfde configuratie en kan hij/zij eens proberen of het probleem daar ook op aanwezig is ?
 
Back
Top