Aantal Toetsen Keyboard Stroef HELP!!!

pinjoprogress

Nieuwkomer
Lid sinds
1 december 2005
Berichten
15
Hallo,

Ik heb een korte vraag. Een aantal toetsen van mijn Yamaha keyboard (vooral de allereerste en 1tje 3 plaatsen van links) komen tegenwoordig wat langzaam omhoog en maken een wat aanlopend geluid. Alles werkt wel gewoon, maar hoe kan ik de toetsen het beste schoonmaken zodat ze weer soepel omhoog komen na de aanslag?

Heel erg bedankt alvast
 
Zou ik het met contactspray schoon mogen maken?
Of is het beter om gewoon het apparaat te openen en het geheel schoon te maken (stofvrij)??

Graag advies als iemand dit al eens heeft gebruikt.
 
Dat is een dag werk

Dat is een dag werk

Er is maar 1 remedie wat ik zelf veel heb gedaan.

Ten eerste wil ik opmerken: hoe meer contaktspray, hoe meer ellende, Goede contaktspray is vrezelijk duur en alleen te gebruiken als nood oplossing voor potmeters. Ik deed ooit ook veel met contaktspray maar ben ervan genezen.

Jou probleem is gewoon ophoping van stof en vet van je vingers in het klavier.

Remedie: alles moet uit elkaar, letterlijk. Het keyboard moet open worden geschroefd, waarna het hele klavier er uit moet. Daarna alle toetsen er uit halen en in een emmer warm (niet heet) water doen met gewoon afwsmiddel er in. Met een spons (geen schuurspons, aldus niet het schuurgedeelte) toets voor toets schoonmaken en afdrogen net als de afwas.

Rubberstrips die voor het contakt zorgen behandel je hetzelfde, pas alleen dan wel op met afdrogen, doe dat voorzichtig anders wrijf je ze misschien kapot.

De printplaat maak je met een ligt vochtige doek met iets afwasmiddel er in schoon, daarna goed drogen.

Veertjes met een droog kwastje schoonmaken en als het bladveren zijn met een poetslap.

Wacht en nacht zodat al het vocht is verdampt en zet het ding weer in elkaar.

leg het NIET op een kachel te drogen, gewoon op tafel in de huiskamer.

Eventueel lithiumvet kopen voor het scharnierpunt van de toetsen te smeren. Is het plastiek op plastiek, vooral als het vettig plastiek is dan hoeft het niet. Ander plastiek op plastiel met grafiet smeren.

PAS OP! voor plastiek alleen lithiumvet gebruiken, datzelfde wittige spul als je er ook zal aantreffen, ander vet lost het plastiek op langere of zeer korte duur op.

Het is veel werk, maar wel de moeite waard.
 
PAS OP MET VLOEISTOFFEN OP DE CONTACTBOARDS EN CONTACTRUBBERS ! ! !

Kan heel veel ellende veroorzaken.

Contactspray never nooit gebruiken. Goede contactspray bestaat niet.
Contactspray is leuk als iets nog even een week of zo moet werken.

Wat voor keyboard is het? Dan weet ik welk type klavier er in zit en wat je er vervolgens aan kunt doen.

Bij schoonmaken met water en zeep vooral niet wachten tot het uit zichzelf opdroogt.
Een nacht duurt (soms) al te lang.
Dan kunnen zich oxidanten gaan vormen met ernstige schades tot gevolg.
Eerst droog proberen te maken met een katoenen doek. Telkens nieuwe droge doeken gebruiken als de doek te vochtig begint te worden.
Daarna overtollig vocht proberen er uit te slaan. (Dat vergt ervaring) Dan weer droog maken met katoenen doeken.
Als alles droog lijkt; droog fohnen of plaatsen in een droogcabine. Dit is doorslaggevend.

De juiste vet/olien zijn afhankelijk van het type klavier.
Yamaha gebruikt een eigen grease die zo goed als geen vuil aantrekt.

Wat ook mogelijk is is het volgende:
Waarschijnlijk heb je een DX-7 klavier. (Dit type klavier zit in enorm veel apparaten). Soms komt het voor dat de toetsgeleiders een heel klein beetje scheef staan.
Kan veel oorzaken hebben.
In dit geval: De betreffende toetsen er uit halen en de toetsgeleiders weer recht buigen.
Dit is moeilijker dan je denkt. je kunt het namelijk niet altijd goed zien.
Niet met een tang gaan buigen ! ! Dan weet je zeker dat alles stuk gaat. Ik heb een speciaal tooltje ervoor gemaakt omdat het nog al eens voorkomt.

Bij een plastic klavier geld het natuurlijk niet he,...dat terugbuigen. ;)

Succes.
 
Origineel geplaatst door Mike Philco



Yamaha gebruikt een eigen grease die zo goed als geen vuil aantrekt.

[/B]


Dat is Lithiumvet dus, vrij normaal spul in de wereld van de motorcross en andere racerij. Het trekt geen stof aan, is antistatisch en zuurvrij en heeft een vrij grote viscositeit.
Ik kom uit de motorcross wereld, tik Yamaha eens in bij google en je ontdekt dat ook zij behoorlijk bekend zijn in de motorcross/racewereld.

Dit gewoon ff ter info, voor de lol.



Wat betreft het fönen van electronica, vooropgesteld, jij bent de professional, dus ik twijvel niet aan jou woord, maar omdat ik geen fön heb (niet nodig bij mijn marinierskapsel) liet ik het na het afdrogen voor alle zekerheid een nacht liggen, mocht er ergens een verborgen drupje zijn dat voor sluiting kan zorgen bij direct weer in elkaar zetten.



Veder, ook ff ter info en voor de lol, ik heb eens gezien hoe hele printplaten met alles er op en er aan in een bad werden ondergedompeld en zo ultrasoon werden gereinigd. Omdat ze niet wilden of konden zeggen wat het was, denk ik dat het militair spul is geweest. Het zal vast wel extreme kwaliteit zijn die hier tegen kan. Maar misschien kan je het met alle electronica doen. Weet jij hier iets van?
 
Origineel geplaatst door pinjoprogress
Het gaat om een PSR-1700 type,
bedankt alvast voor jullie hulp!

ik heb vroeger een psr210 gehad (1994 ofzo denk ik) en die had ook stroeve toetsen... ik heb 'm toen een paar keer teruggebracht naar de winkel en daar zeiden ze dat het vet aan de rubbers uitdroogde en daardoor de toetsen dus stroef gaan. Ze hebben de boel opnieuw gevet en toen speelde hij weer prettig.
 
Origineel geplaatst door NyaH

Veder, ook ff ter info en voor de lol, ik heb eens gezien hoe hele printplaten met alles er op en er aan in een bad werden ondergedompeld en zo ultrasoon werden gereinigd. Omdat ze niet wilden of konden zeggen wat het was, denk ik dat het militair spul is geweest. Het zal vast wel extreme kwaliteit zijn die hier tegen kan. Maar misschien kan je het met alle electronica doen. Weet jij hier iets van?

Ja, dat ken ik maar dat is volgens mij erg kostbaar omdat het systeem vrij groot moet zijn.
Maar bij de plaatselijke brillenleverancier reinigen ze de brillen ook op deze manier.
Zeer doeltreffend. Ik denk dat ik daar eens ga vragen waar ze zo'n apparaat vandaan halen.
Maar het drogen blijft mega belangrijk. Vooral met de huidige elektronika die alsmaar kleiner wordt waardoor verhoudingsgewijs kleine oorzaken (zoals vocht) steeds grotere invloeden hebben.

Ik heb trouwens altijd een föhn bij de hand in de TD. (Ik heb ook een marine kapsel :))
Als je een apparaat in reparatie krijgt die pas na een half uur de fout in gaat kun je met behulp van de föhn vrij snel de fout localiseren.
Een föhn en koelspray,....beiden belangrijk. :geslaagd:
 
Origineel geplaatst door Mike Philco

Als je een apparaat in reparatie krijgt die pas na een half uur de fout in gaat kun je met behulp van de föhn vrij snel de fout localiseren.

kun je me dat uitleggen?
 
Ja,

Een apparaat dat na een tijdje pas de fout ingaat heeft 99 van de 100 keer te maken met een temperatuur-gerelateerd probleem.
Door de temperatuur verstneld op te laten lopen (plaatselijk) komt de fout ook eerder naar voren en kun je door plaatselijk weer af te koelen de fout localiseren.

Door het verwarmen hoef je niet te wachten tot je een ons weegt.
Vaak is het namelijk ook zo dat wanneer je een apparaat open hebt staan dat de kritische temperatuur niet bereikt wordt en het apparaat dus gewoon blijft werken.
Vandaar dus de föhn.

Greetz,

Mike
 
Ultrasoon

Ultrasoon

Origineel geplaatst door Mike Philco
Ja, dat ken ik maar dat is volgens mij erg kostbaar omdat het systeem vrij groot moet zijn.
Maar bij de plaatselijke brillenleverancier reinigen ze de brillen ook op deze manier.
Zeer doeltreffend. Ik denk dat ik daar eens ga vragen waar ze zo'n apparaat vandaan halen.
Maar het drogen blijft mega belangrijk. Vooral met de huidige elektronika die alsmaar kleiner wordt waardoor verhoudingsgewijs kleine oorzaken (zoals vocht) steeds grotere invloeden hebben.

Ik heb trouwens altijd een föhn bij de hand in de TD. (Ik heb ook een marine kapsel :))
Als je een apparaat in reparatie krijgt die pas na een half uur de fout in gaat kun je met behulp van de föhn vrij snel de fout localiseren.
Een föhn en koelspray,....beiden belangrijk. :geslaagd:

Ik kan je zo wel aan een adres helpen met die apparatuur.
Ik heb ook nog een PDF brochure met prijzen van pricies een jaar geleden.
Het kost wel een paar duizend euro kan ik me herinneren.
Ik heb er mee te maken gehad in de motorcross, dan moeten er hele blokken in passen.
Omdat ik adresjes had in de motorwereld heb ik uiteindelijk niet een apparaat zelf gekocht.
 
Back
Top