M-DC1 output probleem

MSXUser

Stamgast
Lid sinds
12 april 2002
Berichten
403
Locatie
Groningen
Na lange tijd heb ik m'n Roland M-DC1 maar weer eens aangesloten. Tijdens het inregelen viel me op dat de line outs nogal verschillen in volume. Het rechterkanaal is in verhouding nauwelijks hoorbaar. Ten eerste de kabels en m'n mengtafel gecontroleerd (instellingen, kabels omwisselen,...), maar dat was het probleem niet. Ook een factory reset hielp niet en tijdens het afspelen van de demo's heb ik exact hetzelfde probleem.

Deze synth is naast 2 outputs ook uitgerust met 2 inputs. Bij wijze van test heb ik daar eens de pluggen ingestoken. Nu blijkt dat de inputs op mijn exemplaar als outputs werken (ook nog op behoorlijk volume) en daar komt bij dat ze wel in balans zijn.
Waarschijnlijk zit er ergens kortsluiting of zijn onderdelen op de onderste PCB defect. Echter, bij gebrek aan schema's en meetapparatuur wordt het wat lastig. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Volgens mij zijn die inputs op de M-serie passief doorgelust naar de outputs, dus op zich is het dan niet heel raar dat daar ook gewoon een outputsignaal op staat.

Wat betreft de lage output van de echte output; ik had laatst een ander apparaat in huis dat precies hetzelfde probleem had. Links was prima en rechts was stukken zachter. Daar was allen de condensator net voor de output plug defect. Vervangen en draaide weer als een zonnetje. Misschien is het bij de DC ook iets kleins.
 
Hopelijk is het wel zoiets. Als ik naar de onderdelen op de print kijk, lijkt het allemaal aardig recht toe recht aan qua opbouw (geen rare IC's en dergelijke). Het blijft natuurlijk gokken.
 
Back
Top