Creamware B4000

b4img5.jpg

De B4000 is de jongste hardware module uit Creamware's succesvolle ASB reeks.

Het gaat hier om een physical modelling emulatie van het bekende Hammond B3 toonwielorgel met Leslie-effect, voorzien van drawbars. Behalve de B3-sound emuleert de B4000 tevens tal van andere (drawbar) orgels.

De B4000 is 91 stemmig(!) polyfoon, biedt ondersteuning voor meerdere klavieren en bas-pedalen, heeft externe inputs voor de Leslie-emulatie en echt houten zijkanten.

Intern draait de Creamware B4000 ASB op SHARC dsp-chips. Het physical model is gebaseerd op de B2003 uit Creamware's PC-based dsp-kaarten systeem. Eerder bracht Creamware in de ASB hardware-serie een Minimoog-emulatie en een Prophet-5-emulatie.

Meer informatie over de B4000 vindt je op http://www.asb.creamware.de/b4000_eng.htm
 
Ziet er cool uit, maar jammer dat die creamware-asb pagina's nog zo bijzonder onvolledig zijn (geen enkele audio demo, geen manuals etc etc).
 
Binnekort een Creamware ASB BT303? en een Upiler8?

Gaan ze nu echt van alles namaken? ze zeggen niet echt dat ze een nieuwe sound op de markt droppen..
Ik snap die creamware dingen niet echt... volgens mij kan je dan bijna net zo goed de software versies kopen (downen}:| ) en er een goede midi controller aan hangen.. of snap ik het nou weer niet?

iig ben benieuwd wat er hierna weer word gelanceerd door de jongens van Creamware...:biertje:
 
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®

iig ben benieuwd wat er hierna weer word gelanceerd door de jongens van Creamware...:biertje:

Een draaiorgel emulatie met midi en usb?
 
het is vrij makkelijk te voorspellen wat de volgende is. ze gaan gewoon hun huidige beschikbare synths af op het creamware platform. Het kan haast niet anders als dat de volgende de arp odyssey gaat worden. Die heb ik ook in als creamware plugin en die is GOED!!!!

:halleluja
 
was het maar een arp oddyssey asb....

Hammond klonen met drawbars daar hebben we er toch al zat van.....
Deze ziet er ook nog eens niet uit en erg breekbaar die drawbars volgens mij.
Snif snif waar blijft die Prodyssey ASB nou???
 
Origineel geplaatst door quifster
het is vrij makkelijk te voorspellen wat de volgende is. ze gaan gewoon hun huidige beschikbare synths af op het creamware platform. Het kan haast niet anders als dat de volgende de arp odyssey gaat worden. Die heb ik ook in als creamware plugin en die is GOED!!!!

:halleluja

Dat wil ik best geloven, maar als ik in de SoS van deze januari lees dat men nog steeds het zelfde model voor de Minimax gebruikt als 2 - 3 jaar geleden dan vrees ik dat men enkelt hardware dongels aan het bouwen is i.p.v. de softsynths / plugin's voor het Scope platform uit te bouwen [Yawgmoth orienteerd zich al een jaar of 3 op een dsp kaart :) ).
 
Het blijft natuurlijk een ja/nee discussie, maar de modelleringen van Creamware klinken gewoon erg goed! (ik werk al vele jaren met Creamware als DSP-systeem, alsmede diverse VST's, en ik prefereer toch echt altijd de Creamware-variant van een emulatie, ook al kost die kostbare DSP chips). 'Warm', 'rond' en 'gedetailleerd' zijn woorden die ik vaak gebruik om de sound te omschrijven.

De eerdere ASB-kastjes van ze werden enthousiast ontvangen in de vakpers en blijken ook nog eens behoorlijk te verkopen. Daarom kan ik goed begrijpen waarom Creamware de B4000 uitbrengt; gewoon voortborduren op het eerdere succes! Creamware heeft eerder aangegeven hun zware financiele situatie met de verkoop van de ASB-lijn weer wat op peil te willen krijgen en ik hoop dat ze daar in slagen.

Hun DSP-hardware (SCOPE) is overigens verre van een 'dongle voor hun plugins'; de code voor synths, effecten etc draait volledig op de SHARC chips (en ook nog eens extreem stabiel), daarmee de CPU ontlastend.

Overigens is Creamware bij uitstek een innovatief bedrijf gebleken; de DSP-architectuur is al 6 jaar onveranderd, en het is nog steeds een prima concurrent voor andere DSP systemen. De 'routing window' is zelfs na 6 jaar nog onovertroffen; een volledig vrij te bekabelen virtuele studio. De krachtige 'Modular' synthesizer voor Scope kan de vergelijking met de Nordlead makkelijk doorstaan en klinkt vooral 'warm'. Er zijn diverse andere synths voor het SCOPE-platform verkrijgbaar die wel degelijk innovatief zijn.

Ik snap de kritiek op Creamware dus eigenlijk nooit zo helemaal :D (behalve dat hun marketing zuigt en de support een tijdje slecht was.... lijkt nu weer op de rails te zijn)
maar ik sta altijd open voor discussie.....
 
Origineel geplaatst door ernest@303.nu
Ik snap de kritiek op Creamware dus eigenlijk nooit zo helemaal :D (behalve dat hun marketing zuigt en de support een tijdje slecht was.... lijkt nu weer op de rails te zijn)
maar ik sta altijd open voor discussie.....

ik snap die kritiek wel. Ik heb ook al vele jaren een creamware kaart en praktisch alle plugins erbij gekocht. De laatste jaren staat de ontwikkeling EN SUPPORT compleet stil bij creamware. Zeker gezien de nieuwe windows platformen en dual core processoren die er aan gaan komen, kan ik er van op aan dat mijn creamware kaart vervangen zal moeten gaan worden door een andere dsp audio kaart, omdat ze daar simpelweg geen 'drivers' voor ontwikkelen die stabiel zijn. Zeker bij dual core systemen is het heel erg een gok of je pci latency je kaart niet om zeep helpt kwa stabiliteit. Heel erg jammer vind ik dat, want ik vind creamware kaarten inderdaad onovertroffen.

Als ik nu een geluidskaart zou moeten kiezen zou ik absoluut geen creamware kaart kopen, juist door het gebrek aan ontwikkeling daar en support. Vergeet niet dat er vanaf 3.1 geen echte nieuwe scope versie meer is uitgekomen. De bugs van 3.1 zitten nog steeds in 4.5 die niets anders is als 3.1 met een gui logo die veranderd is en een marketing truuk is om nog wat geld binnen te krijgen door wat synths of mastering plugins goedkoop erbij te doen. Dat is helaas geen innovativiteit.
 
Het is idd jammer dat Creamware op dit moment niet aan verdere ontwikkeling van Scope lijkt te werken, maar als er geen geld en mankracht voor is kunnen ze daar ook weinig aan doen, behalve idd door op deze manier al bestaande plugins om te bouwen tot hardware bakken. En het lijkt een aardig goed concept te zijn, waar de gemiddelde muzikant misschien niet zo gauw een Creamware geluidskaart zal aanschaffen, is een hardware module toch aantrekkelijker. Geen gedoe met computers en zo...


maar als ik in de SoS van deze januari lees dat men nog steeds het zelfde model voor de Minimax gebruikt als 2 - 3 jaar geleden

het geluid van mijn Nord Rack is ook al jaaaaren niet meer ge-update ;) (maar klinkt nog steeds als een huis)
 
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Binnekort een Creamware ASB BT303? en een Upiler8?

Gaan ze nu echt van alles namaken? ze zeggen niet echt dat ze een nieuwe sound op de markt droppen..
Ik snap die creamware dingen niet echt... volgens mij kan je dan bijna net zo goed de software versies kopen (downen}:| ) en er een goede midi controller aan hangen.. of snap ik het nou weer niet?

iig ben benieuwd wat er hierna weer word gelanceerd door de jongens van Creamware...:biertje:

Sommige mensen spelen liever live en dan zonder computers.
 
Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Sommige mensen spelen liever live en dan zonder computers.

OK dat snap ik wel maar koop dan gewoon de analoge origineele sound.. die asb bakjes zijn nou niet echt bepaald budget te noemen..

Maar aan de andere kant is het wel weer zo dat je iets nieuws koopt met een vrij indentieke (authentike) sound en dus met garanties enzo... dat lukt niet meer met een minimoog :D
 
Ja koop een originele B3, goed plan... zijn zo makkelijk te tillen ook en passen in elke ford fiesta
 
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
OK dat snap ik wel maar koop dan gewoon de analoge origineele sound..

De 'originelen' kosten vaak een veelvoud(!!!) van deze ASB-modules hoor! En afgezien van bijvoorbeeld de sjouwbaarheid van een Hammond B3 zijn er nog veel meer argumenten die voor een ASB-module pleiten: MIDI(!), programmeerbaarheid, stabiliteit....
 
En het editen van sounds gaat zo wel makkelijker dan via een remote25 of een uc16 oid ;)

En over polyfonie nog maar te zwijgen....
 
Origineel geplaatst door iam
hoeveel moet deze eigenlijk gaan kosten?
en wanneer is hij beschikbaar?

Vermeldt Creamware helaas niet... maar denk dat het 'ergens in de ASB-prijsrange' zal zijn, 600-900 Euro (zoals de andere ASB-modellen). Beschikbaarheid is ook gissen; vorige ASB-kastjes van Creamware kwamen 2-3 maanden na de aankondiging in de winkel.
 
Origineel geplaatst door quifster
ik snap die kritiek wel. Ik heb ook al vele jaren een creamware kaart en praktisch alle plugins erbij gekocht. De laatste jaren staat de ontwikkeling EN SUPPORT compleet stil bij creamware. Zeker gezien de nieuwe windows platformen en dual core processoren die er aan gaan komen, kan ik er van op aan dat mijn creamware kaart vervangen zal moeten gaan worden door een andere dsp audio kaart, omdat ze daar simpelweg geen 'drivers' voor ontwikkelen die stabiel zijn. Zeker bij dual core systemen is het heel erg een gok of je pci latency je kaart niet om zeep helpt kwa stabiliteit. Heel erg jammer vind ik dat, want ik vind creamware kaarten inderdaad onovertroffen.

Het is niet helemaal waar dat de ontwikkeling volledig stil staat. In de ASB's zitten nieuwere SHARC-dsps en die hebben nu ook allemaal OSX-support. Aan het Scope-platform zelf is wel niks veranderd de afgelopen drie jaar.

Persoonlijk hoop ik maar dat ze bij Creamware op de achtergrond werken aan een nieuw hardware-concept dat er weer een jaar of vijf tegenaan kan. Dan denk ik aan PCI Express-kaarten met nieuwe SHARC-dsp's en drivers voor XP en Vista dat dan ook nog 'ns downwards compatible is met de huidige systemen zodat je niet al je Scope-software- en hardware kunt weggooien.

En als die nieuwe hw er niet komt hoop ik maar dat ze in ieder geval proberen om de huidige Scope-systemen aan de praat te houden op nieuwe systemen. Het zou toch wel prettig zijn als mijn 10-DSP Scope systeempje het blijft doen aan het eind van het jaar als ik een nieuwe PC koop en er Vista op ga draaien...
 
Back
Top