Reason 3.0 + Microfoon opnemen HOE???

pinjoprogress

Nieuwkomer
Lid sinds
1 december 2005
Berichten
15
Hallo!
Misschien stel ik een hele domme vraag, maar ik ben qua aansluitingen van apparatuur nog niet zo ver in het begrijpen.

Ik heb:
- MG 12/4 Yamana mengpaneel
- Roland RD-300SX Digitale Piano
- Sennheiser HD590 koptelefoon
- Computer met DSP 24 value geluidkaart (met 2 x tulp in en 2 x tulp uit verguld + MIDI aansluitingen + GSIF en Asio 2.0)

Ik wil:

De piano gebruiken in combinatie met MIDI en de computer in combinatie met Reason 3.0

Nu kan ik met Reason goed omgaan, dus ik ben van plan om vooral via Reason de geluiden in te laden en zo alles samen te stellen tot een geheel en ook af te mixen via de computer (die keuze heb ik gemaakt).

Maar ik zou nu dus graag willen weten hoe ik bijv. met de microfoon stemmen kan opnemen die de computer direct opneemt in Reason 3.0 terwijl alle software synths/geluiden afspelen. Oftewel, realtime de zang erbij voegen zodat er in Reason een .wav bestand gemaakt wordt die in de Reason sequencer komt.

Zou ik op deze manier overigens ook de (zeer goede) geluiden van de Roland in het stuk kunnen toevoegen???


Ik hoop dat de vraag begrepen wordt. Begrijp dus eigenlijk gewoon niet hoe een extern apparaat in de mix terecht komt zonder dat ik extra apparatuur moet kopen. Het mengpaneel heeft genoeg ins en outs en sends...

Alvast bedankt!!!
 
Reason heeft spijtig genoeg niet de mogelijkheid om realtime samples op te nemen en/of een external audio kanaal te laten binnenkomen.

Wat je wel kan doen (en wat heel veel mensen doen) is om reason via Rewire te verbinden met een sequencer programma zoals logic of cubase zodat beiden perfect gelijk lopen. Zo kan je je audio en midi in je sequencer programma doen, en ondertussen toch alles uit reason tegelijkertijd horen. Dit werkt gemakkelijker dan het klinkt wees gerust.

2e mogelijkheid is om samples op te nemen in een sequencerprogramma, die op te slaan als wav, om vervolgens die wav bestanden in te laden in Reason (net als je andere samples). Dit heeft dan als voordeel dat je bv je stemmen in de nnxt enzo kunt gooien en de effecten van reason op je stemmen kunt zetten.



Btw dit hoort eigenlijk thuis bij het software forum
 
Maar hoe kan ik dan bijvoorbeeld op schuif 1 van mengpaneel: alle geluiden uit de computer (softeware synths en software samples) laten horen en op schuif 2 van mengpaneel de geluiden uit de Roland digitale piano, aangestuurd door Reason?

En kan ik bijv. ook meerdere geluiden uit de Roland via Reason aansturen zodat ik hetvolgende scenario krijg:

Schuif 1: Computer geluiden > over de monitor boxen te horen
Schuif 2: Roland geluiden (bijv. 1 piano, maar misschien ook wel nog strings en drums uit de soundbank van de Roland)


En deze 2 kan ik dan balancen en opnemen via de mixer OUT >>> Rec.????
 
Back
Top