Probleem met Cubase

Idioteque

This is the Gloaming
Lid sinds
14 november 2005
Berichten
200
Locatie
Santpoort
Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort wat aan het proberen met Cubase SX 3, en heb wat tutorials gelezen en gezien. Ik wil het eerst nog even simpel houden, om dan later als ik dat kan wat ingewikkeldere projecten te proberen. Ik heb een Terratec DMX 6Fire geluidskaart, met de nieuwste drivers van de Terratec site, en een MIDI Keyboard Controller van Edirol, de PCR-30, die ik via USB heb aangesloten. Nou zit ik met een aantal problemen/vragen:

1) Ik moet neem ik aan in Preferences bij Master Audio Driver ''ASIO for DMX 6FIRE 24/96'' kiezen, hij geeft dan echter veel problemen en vastlopers, zodat het geluid het ineens niet helemaal niet meer doet. Heel vreemd, dus ik heb hem nu maar op ''ASIO DirectX Full Duplex Driver'' staan. Ik heb nu wel hele hoge latencies, en maar 2 in en outputs bij VST, i.pv. van de 10 die ik heb als ik de ASIO voor de DMX inschakel :(. Het rare is ook dat als ik hem op ''ASIO for DMX 6FIRE 24/96'' zet in Cubase, en ik start de Pc opnieuw op, kan ik gewoon muziek enzo luisteren in bijv. iTunes, maar zodra ik Cubase weer heb opgestart, stopt hij daar abrupt mee, en moet ik hem weer opnieuw opstarten. =(

Ligt dit probleem bij de drivers of bij Cubase? Moet ik ergens iets instellen in het Controlpanel van de DMX?

Alvast hartstikke bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
Neen, Cubase is in elk geval legaal, want dat is geen gebrand cd'tje, die CS-80 wel, maar ik wist nieteens dat je voor die plugins betalen moest, tot ik het prijskaartje onderaan het artikeltje in de Computer Idee zag :o: .
Maar goed, die tweede vraag is wat mij betreft niet zo heel belangrijk, het gaat vooral om die eerste. Het is namelijk zo dat ik Cubase plus dat Midi keyboardje heb geleend van een vriend omdat die zei dat het wel wat voor mij was, aangezien ik de laatste tijd veel met muziek maken bezig ben. Als het programma me goed valt koop ik zelf dat Cubase plus zon Midi keyboard, want ik mag ze allebei maar een paar maandjes lenen. Ik wil alleen wel weten natuurlijk of het wel allemaal werkt hier.

Edit: Ik heb de tweede vraag al weggehaald, dan is het tenminste allemaal volgens de regels. :)
 
Je hebt wel 750 € over voor een goede sequencer, maar dan niet even een degelijke soundcard aanschaffen ????

Verder zit in de quickstart guide die meegeleverd word en in de PDF alle info die je nodig hebt om je problemen op te lossen en anders kan je nog steeds support aan vragen via mi7, want daar heb je als geregistreerde user immers recht op ;)

Veel suc6
 
Naja, zoals ik al zei, ik heb dat Cubase dus (nog) niet zelf gekocht, en die geluidskaart is mij hier notabene nog aanbevolen! Ik heb al een aantal van die pdf's doorgenomen, ook van mijn DMX over hoe ik die goed instel met Cubase, maar zonder resultaat. Ook ben ik bezig met de instelling van de ASIO Multimedia Setup van Cubase, maar hij zegt nog steeds dat de uitslag niet positief is en dat ik de buffergrootte moet verhogen etc. Dit heb ik al geprobeerd, maar zonder resultaat :(

Ik heb nu nog wat lopen kloten met die ASIO Multimedia Setup, en na een tijdje gaf hij zowaar een positief resultaat!:) Toen ik hem echter opnieuw opstartte en daarna weer de test draaide, gad hij weer aan dat het resultaat negatief is :confused: .

Hier nog 2 screenshots:
http://putfile.com/pic.php?pic=12/35305111172.jpg&s=x11
Wat ik aan dat ''Beyond Logic'' moet doen bij mijn Inputs weet ik ook niet.
Als ik Cubase opstart, en ik start dit programma ook op, dan geeft hij bij alle 4 ''Beyond Logic'' aan :(

http://putfile.com/pic.php?pic=12/35305132386.jpg&s=x11
 
Laatst gewijzigd:
Waarom de fuck gebruik je Asio4all met een Terratec kaart? Die heeft toch gewoon zelf al fatsoenlijke ASIO drivers?

1) in Cubase SX3: Devices > Device Setup -> VST Audio Bay

Selecteer hier je ASIO driver. Ik gebruik Yamaha mLan, dus bij mij heet dat ASIO mLan. Bij jou zal het wel heten iets in de trant van ASIO for DMX 6FIRE 24/96 heten.

2) Kies 'ASIO for DMX 6FIRE 24/96' in de menutree onder VST Audio Bay

3) Klik op de Control Panel.

Hier krijg je meestal een configuratie schermpje voor je ASIO driver. Het allerbelangrijkste daarbij zijn je buffers. Dit schermpje is trouwens per geluidskaart verschillend, dus ik kan niet exact aangeven wat je precies moet instellen. Maar zoek naar dingen als 'Preferred Buffer Size'. Zet deze dingen eerst hoog. Dat betekent meestal veel latency. Probeer daarna te kijken of je Cubase stabiel draait en je audio goed klinkt. Keer daarna terug naar dit Control Panel en verlaag je buffers. TIP: Zet "VST Performance"-meter aan (F12) Zo kun je zien of de wijziging in je settings ook iets doet met je CPU gebruik. Een goeie setting is: A) zo laag mogelijke latency, B) je audio blijft runnen zonder clicks, pops, hangs, stalls, etc. en C) je CPU gebruik is stabiel (e.g. bij play/stop/forward/rewind en drukke parts dat niet je CPU helemaal op tilt gaat.

But for fuck's sake: do NOT use the WDM driver + Asio4all. Dat betekent automatisch crappy performance omdat er niet 1 maar 2 vertaalslagen zitten. Asio4all is bedoeld voor kaarten waar gewoon GEEN fatsoenlijke asio ondersteuning voor is.

Cheers.
J.
 
Laatst gewijzigd:
K thanx:okdan: , ik zal het gaan proberen. Die ASIO4ALL driver had ik geïnstalleerd omdat ik een beetje gefrustreerd werd van dat gedoe, hij wilde het maar niet doen, maar ik hoop dat hij het nu wel doet :). Ik had ook even de demo van Adobe Audition gedownload om te kijken of het nou aan Cubase of aan de kaart/drivers zelf lag, maar Adobe Audition gaf (voorlopig) geen problemen.
Maar alvast heel erg bedankt, als het is gelukt meld ik dat wel ff, en natuurlijk ook als hij het nog niet doet. :)
 
Back
Top