Diy trigger module

Ken Waldek

I M A G I N A T I O N
Lid sinds
9 december 2003
Berichten
322
Locatie
oostende
IMG_0000.jpg

Ik had het er al in een andere thread over gehad over het zelf maken van een controller, wel eindelijk is het project dan van start gegaan. Deze is bedoeld voor het hardware matig aansturen van software :p Triggeren. Als het af is kan ik om het even wat triggeren, is het nu
audio of voor lj gebeuren... messchien fotosjoepen. of alles door elkaar.
Jawel dit ding hier onderaan ondersteunt macro's. Kortom muisbewegingen in een handomdraai onder een knop toewijzen, zodanig je dezelfde handeling onder één enkele druktoets kan plaatsen.

Deze is in eerste instantie gebouwd voor het gebruik met Ableton Live 5. Het starten van audio clips en andere aanverwanten die ik onder een toest wil herbergen.

Hoe begin je nu aan zoiets? wel research... je moet het wiel niet opnieuw uitvinden als het al uitgevonden is toch. alleen heb ik het her en der wat aangepast zodanig het robuust en tegen een stootje kan en mooi oogt. Een modulaire gedachte was men doelstelling.
Kortom het eerste deel van men totaal Live project.

De frontplate is van aluminium 4mm dik 6 units hoog en 19' breed, doormiddel van een cnc machine zijn er 128 holes ingemaakt. 128 druktoetsen waar ik een command aan kan geven.
aan de rechterkant is er nog wa ingefreesd :d
Alles is zo opgebouwd intern indien het stuk is kan het in een mum van tijd vervangen worden, behalve het brein dan. Dit alles wordt verbonden middels een usb aansluiting aan de pc. Via software kan ik de triggermodule programmeren...
Kwa case ben ik er nog niet uit omdat ik nog niet weet hoeveel units ik zal maken in totaal, voorlopig word het in een dap case ingebouwd 6 units hoog dus

Nu het ontwerp en testfase zijn achter de rug, alle onderdelen zijn binnen. Nu rest enkel nog de assemblage...

Toekomstplanning /// nog enkele modulles bij die dan met faders, rotary's, joystick enz gaan voorzien worden. maar voorlopig het ik daarvoor 2x bcr2000 en een kenton control freak studio. Messchien schroef ik die dingen uit elkaar en smelt deze samen tot één geheel.

---> hier enkele foto's ter illustratie

IMG_0001.JPG
IMG_0002.JPG

IMG_0004.JPG
IMG_0005.JPG

IMG_0006.JPG
IMG_0007.JPG

IMG_0008.JPG
IMG_0009.JPG
 
goeie slogan :D
 
zo, dat ziet er goed uit zeg. vooral zo'n professioneel gemaakte frontplaat maakt het product dan ook echt af als ie klaar is. Ben benieuwd naar het verloop van dit plan.
 
wat ik me altijd afvraag met dit soort apparaten: hoe weet je in godsnaam wat er onder welke toets zit?
en druk je niet snel per ongeluk een verkeerde toets in? er zitten er zo veel op...
zou je niet verschillende kleuren gebruiken, of in ieder geval twee zodat je rijen om en om kan kleuren...
sorry zit even hardop te denken...
 
het hart van deze triggermodule is een oem printplaat van xkeys, wordt vooral in commersieele doeleinden toegepast.
Als men via een software programma hardware toestellen wil aansturen vb of gewoon intern in de pc bepaalde handelingen onder één toest herbergen kan men het met deze printplaat uitvoeren.
Het is infeite een programmeerbaar toetsenbord die ik wat robuster en aangepast heb.

Wat betreft eruit geraken daar was ik al op voorzien, als het gehele paneel in elkaar zit zal ik ze nog beletteren zodanig ik een visueel overzicht eraan overhou :)

het paneel wordt voorlopig in een mixercase ingebouwd in die case komt dan bovenaan men triggermodule en onderaan komt er een uitschuifbare lade die voorlopig men freakcontrol en men bcr2000 zal herbergen. in de toekomst voorzie ik deze plaats voor een laptop of servercase met uitschuifbaar scherm

maar foto's volgen nog.

Kheb het de laatste tijd ontzettend druk en eigenlijk nog geen tijd gehad om voort te doen aan het project we zijn er bijna en het is binnekort vakantie, dus dan kan ik er eens invliegen
 
Nu chielos wat die kleuren betreffen, zat ik ook al aan te denken... ben nog niet echt uit aan de layout van men knoppen
Dus hoeveel triggers voor audio en wat ik met de andere zal doen. 10 audio sporen met elk 5 audio triggers dan nog een rijke met mutes eronder enzo ik heb gewoon het maximum voorzien die de print aankan namelijk 128 toetsen het hoe en wat het zal aansturen tja de tijd zal het uitmaken. ik wacht nog wat af omdat ik nog nie weet hoe ik verder ga.
Normaal komen er nog wat modules bij waar dan potmeters en faders komen te staan eventueel waar ik dan de standaard mute, record enz op kan voorzien.

kortom het is een basis waar ik in de toekomst op verder zal brouwen, zoals men moto zegt imagination is more than ....

Groeten, owja prettige feestdagen
 
Back
Top