Doepfer MSY-2 naar tr808 probleempje

PlE

Stamgast
Lid sinds
19 juli 2005
Berichten
282
Locatie
Rotterdam
Ik heb een mc-909 (midi) en een tr-808 (din-sync). Nu heb ik een doepfer MSY-2 gekocht om deze twee apparaten met elkaar te laten communiceren. Dus ik ga vanaf de Output van mijn mc-909 naar de IN van de Doepfer MSY-2. Vanaf de Doepfer MSY-2 ga ik naar mijn weten met een DIN-kabel (ben speciaal voor die DIN-kabel naar de winkel gegaan en heb voor een DIN-kabel gevraagt) naar mijn tr-808, die ik op INPUT instel (schuifje achterop) Maar tot zover reageert mijn tr-808 niet.

De Doepfer MSY-2 heeft stroom via een adaptor. Het ledje gaat branden. Vervolgens sluit ik mijn mc-909 erop aan en het CLOCK ledje begint te knipperen. Als ik mijn bpm verhoog of verlaag, veranderd het ledje ook van tempo. Als ik op start drukvan mijn mc-909 dan gaat het ledje START/STOP ook branden op mijn Doepfer MSY-2. Dat werkt dus. Nu verbind ik mijn tr-808 ook aan de Doepfer MSY-2 met een DIN-Kabel alleen ontvangt hij geen signaal. Daar zit dus de fout.

Nu heeft de Doepfer MSY-2, 6 schijfjes op de achterkant zitten.

1 t/m 4 = Clock Dividing Factor
5 = Clock Polarity
6 = Start/Stop Polarity

5 en 6 heb ik sowieso op ON staan. Misschien dat de instelling van deze schijfjes wat te maken heeft met het niet reageren van mijn tr-808 op start/stop??

Of het heb ik de verkeerde kabel gekocht/meegekregen?? Of is het iets anders?


Wie helpt mij even?? :)

PIE
 
de mc-909 heeft alleen maar een midi input en een output geen true

de mc-909 is mijn master, en via de output reageerd de doepfer-msy-2 toch gewoon op clock en start/stop.


of bedoel je de true van de doepfer msy-2??
 
Doorgaans geven midi sequencers een sync signaal vanaf de midi output, niet vanaf de thru.

Heb je het al met een reguliere midi kabel geprobeerd? Ik weet dat er in de handleiding staat dat dat niet werkt, maar de realiteit is anders. Sterker nog, mijn Doepfer Maussi wou geen din-sync signaal sturen naar de tr808 met een 'speciale' roland midi / din-sync kabel, en wel met een doodeenvoudige merkloze midi kabel.
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Doorgaans geven midi sequencers een sync signaal vanaf de midi output, niet vanaf de thru.

Heb je het al met een reguliere midi kabel geprobeerd? Ik weet dat er in de handleiding staat dat dat niet werkt, maar de realiteit is anders. Sterker nog, mijn Doepfer Maussi wou geen din-sync signaal sturen naar de tr808 met een 'speciale' roland midi / din-sync kabel, en wel met een doodeenvoudige merkloze midi kabel.

Ook willen veel midi sequencers pas een sync signaal sturen als je op 'play song' drukt, en niet als je op 'play pattern' of iets dergelijks drukt.


een Midi-kabel gebruikt maar 3 van de 5 pinnen.. de onderste drie. een Din-kabel gebruikt er ook 3 pinnen alleen andere dan die van een midi-kabel, namelijk de twee buitenste en één middelste. een 'gewone' midi-kabel kan wel werken alleen als alle 5 de pinnen zijn aangesloten, dan werkt dat wel via een converter.. maar volgens mij heb ik geen midi-kabel waarvan alle vijf de pinnen zijn aangesloten. als ik het goed heb..?

Ik kan wel ff kijken of de 'speciale' DIN-kabel die ik heb gehaald als midi werkt.. misschien dat ik gewoon een midi kabel heb meegekregen.. zou wel stom zijn
 
Origineel geplaatst door PlE
een Midi-kabel gebruikt maar 3 van de 5 pinnen.. de onderste drie. een Din-kabel gebruikt er ook 3 pinnen alleen andere dan die van een midi-kabel, namelijk de twee buitenste en één middelste. een 'gewone' midi-kabel kan wel werken alleen als alle 5 de pinnen zijn aangesloten, dan werkt dat wel via een converter.. maar volgens mij heb ik geen midi-kabel waarvan alle vijf de pinnen zijn aangesloten. als ik het goed heb..?

Ik kan wel ff kijken of de 'speciale' DIN-kabel die ik heb gehaald als midi werkt.. misschien dat ik gewoon een midi kabel heb meegekregen.. zou wel stom zijn

Niet geschoten is altijd mis. Gewoon een paar verschillende midi kabels proberen. Het werkt bij mij meestal prima, dus zou 't bij jou ook best eens kunnen werken. Ik heb laatst zelfs nog een din-sync splitter gemaakt van 2 ordinaire midi kabels (die, idd, 5 aansluitingen hadden).
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Ik heb laatst zelfs nog een din-sync splitter gemaakt van 2 ordinaire midi kabels (die, idd, 5 aansluitingen hadden).

ja, eigelijk is het een simpel system.. ik vind het hele probleem eigelijk raar.. waarom gewoon niet standaart midi's met 5pinnen aangesloten..


maar het komt er dus op neer dat het probleem in het kabeltje van mijn converter naar de tr-808 zit niet in de instellingen van de doepfel msy-2


ga ik maar midi-kabeltje checken 8) al heb ik nou een multi-meter dan had ik het gewoon ff doorgemeten.. nu word het maar het bekende plug werk
 
Origineel geplaatst door PlE
maar het komt er dus op neer dat het probleem in het kabeltje van mijn converter naar de tr-808 zit niet in de instellingen van de doepfel msy-2

Je zegt dat het clock ledje op de Doepfer synchroon knippert met het tempo van de MC909, dus dat moet goed zijn. Dan zou mijn gok de din sync kabel zijn. Het kan altijd wat anders zijn, maar dit is meest voor de hand liggend en het eenvoudigst te controleren.
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Je zegt dat het clock ledje op de Doepfer synchroon knippert met het tempo van de MC909, dus dat moet goed zijn. Dan zou mijn gok de din sync kabel zijn. Het kan altijd wat anders zijn, maar dit is meest voor de hand liggend en het eenvoudigst te controleren.

nou, zodra ik ze aan elkaar koppel dat het ledje knipperen.. als ik mijn bpm veranderd veranderd het ledje mee.. maar het ledje knippert niet percies gelijk heb ik het idee. maar als ik op/af pitch dan veranderd het tempo wel mee
 
[offtopic] als je een 808 hebt, heb je helemaal geen problemen :) [/offtopic]
 
mmm... op mijn msy-2 heb ik alle schakelaartjes uit staan, en het werkt gewoon. en over die kabel: met mijn speciale sync kabel heb ik ook problemen, als je de clock start gaat het lampje op de 808 wel branden maar verder doet hij helemaal nix. ff een paar midi kabels proberen :) succes.:)
 
Origineel geplaatst door elektrovolt
mmm... op mijn msy-2 heb ik alle schakelaartjes uit staan, en het werkt gewoon. en over die kabel: met mijn speciale sync kabel heb ik ook problemen, als je de clock start gaat het lampje op de 808 wel branden maar verder doet hij helemaal nix. ff een paar midi kabels proberen :) succes.:)

maar het werkt nu wel bij jouw?? mag ik hopen.. :) ik ga maar eens wat kabels proberen ja
 
YES!! hij doet het!! super, nu word het echt te lekkkker


dank u voor al jullie hulp en advies :okdan:


echt geweldig dit.. en het is natuurlijk percies het kabeltje dat je ooit een keer van iemand heb gekregen, zo van: "ah neem maar mee"



PIE
 
volgende probleem is dat ik het tempo niet gelijk krijg.. de 808 veranderd wel van snelheid als ik de bpm van de mc-909 verander.. alleen loopt hij niet gelijk met de beat van de mc-909..


wat kan hiervan het probleem zijn???

pie
 
Origineel geplaatst door Sly Dog
Misschien moet je MIDI-Clock Out nog activeren op de MC-909? (gokje hoor...)

de doepfer msy-2 reageerd gewoon als ik de bmp pitch en start/stop


wat wel zo is, is dat het ledje niet op maat knippert van het tempo van mijn mc909.. de eerst maat is goed (zodra ik op start druk reageerd het ledje daar op) maar daarna loop de MSY-2 iets langzamer..?
 
Origineel geplaatst door PlE
de doepfer msy-2 reageerd gewoon als ik de bmp pitch en start/stop


wat wel zo is, is dat het ledje niet op maat knippert van het tempo van mijn mc909.. de eerst maat is goed (zodra ik op start druk reageerd het ledje daar op) maar daarna loop de MSY-2 iets langzamer..?
Hoe heb je de clock dividing factors staan?
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Hoe heb je de clock dividing factors staan?

het enige wat ik zo snel kan vinden is Device ID number:

Device ID number of a systemexclusive message on the mc-909

a system exclusive message can only be received if the device number included in the message matches the device ID number set up on the receiving MIDI equipment. using this function enables different system exclusive messages to be received by more than one mc-909 unit at the same time.

*at the factory settings, the device ID number is set to "17"


hij staat dus ook op 17.. maar dit gaat over receiven..
 
Origineel geplaatst door PlE
het enige wat ik zo snel kan vinden is Device ID number:

Device ID number of a systemexclusive message on the mc-909

a system exclusive message can only be received if the device number included in the message matches the device ID number set up on the receiving MIDI equipment. using this function enables different system exclusive messages to be received by more than one mc-909 unit at the same time.

*at the factory settings, the device ID number is set to "17"


hij staat dus ook op 17.. maar dit gaat over receiven..
Sorry, ik bedoel de clock dividing factors op de MSY (de eerste 4 switches onderop). Met SysEx heb je nu ff nix te maken.
 
Back
Top