reverse: hoe gebruik je dat???

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.134
Locatie
Emmeloord
Hallo,
Iedere mediocre sampler heeft een reverse-functie, en wat 'ie daarmee doet, is natuurlijk duidelijk.
Maar wat mij niet duidelijk is, is hoe je daar nou het beste mee kan werken.

Ik heb dus een S-2000 gekoppeld aan een rm1X. Stel ik heb een phrase van 1 maat van 4 tellen met daarin gewoon op iedere tel een klap van een gesamplede crash-bekken. Nou zou ik dat geluid van dat bekken willen vervangen door het gereverse-de geluid. Dan loop je onherroepelijk tegen het volgende probleem aan: Het MIDI-trigger-signaal moet eerder komen dan precies op de tel. Maar, hoeveel eerder wordt dit: hoe doen jullie dit: precies zorgen dat de sample precies zo lang is als 1 tel in die phrase (dus rekening houden met de bmp). Of op een andere manier? (En dan zit je ook nog met een eerste tel van die phrase, want dan moet de sample dus al inzetten voordat de phrase is begonnen.)

Kijk, ik heb al diverse threads en artikelen gelezen over reversed reverb. Maar dat is natuurlijk een nabewerking; er wordt op opgenomen audio een bewerking gedaan om een fx te bereiken. Maar het is mijn bedoeling om gewoon real-time door MIDI-aansturing mijn sampler reversed samples te laten afspelen die precies in de timing van de phrase vallen.

Of is dit wat ik wil gewoon onmogelijk danwel veel te omslachtig voor het resultaat?
Ik hoop dat ik m'n vraag een beetje duidelijk heb neergezet. Graag jullie reacties.


Groeten,
Pjeut.
 
je kan bij de rm1x toch gewoon je beats inkloppen? reversen toewijzen en op rec en play drukken.. misschien de lengte aanpassen als ie niet helemaal lekker is en klaor ben je
 
Dan begrijpen we mekaar niet helemaal.

Dan begrijpen we mekaar niet helemaal.

Origineel geplaatst door fjoesz
je kan bij de rm1x toch gewoon je beats inkloppen? reversen toewijzen en op rec en play drukken.. misschien de lengte aanpassen als ie niet helemaal lekker is en klaor ben je

In tegenstelling bij een gewone sample begint het geluid precies op de tel en komt de sustain en decay van het geluid er achter aan. Bij een reversed sample komt de omgedraaide decay en sustain vóór die tel aan en valt het eind van de sample precies óp de tel. Dus je zult de timing van de phrace moeten aanpassen om dit voor elkaar te krijgen, toch?

Of zie ik het helemaal verkeerd?
 
Waarschijnlijk zal een stukje emtpyspace in het begin van je reversed sample het probleem oplossen als je sample te kort is, en anders wat wegknippen als je sample te lang is.
 
Je bedoelt...

Je bedoelt...

...om daarmee de lengte van de sample te bepalen?
Oké, maar mijn voornaamste probleem is: hoe moet ik m'n phrases van m'n RM1x aanpassen? Ik kan die phrase niet zomaal laten. Bijvoorbeeld een phrase, 120 bpm met een sample van een crashbekken op elke derde tel. Stel de sample heeft een lengte van 0,5 seconde (dus precies één maat) en die ga je reversen. Dan zal de release, decay en de sustain van de sample in de derde tel terecht komen en de attack precies op tel vier, dus het begin van de vierde maat.
En dat wil ik natuurlijk niet; de release, decay en sustain moeten in maat nummer twee uitkomen en de attack precies op tel drie.

Nou is dit voorbeeld makkelijk: gewoon de MIDI-kwartnoot (= één maat) een maat naar voren schuiven.
Waar het mij om gaat; hoe gaan jullie bij dit soort dingen te werk: pas je inderdaad de timing van de MIDI-noten aan om het gewenste te krijgen, of is er een andere, makkelijker methode.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
 
je ken toch ook een aparte phrase maken voor je reverse samples?
 
Ja, dat kan.

Ja, dat kan.

Origineel geplaatst door fjoesz
je ken toch ook een aparte phrase maken voor je reverse samples?

En stel, fjoesz, jij bent daar mee bezig. Hoe ga je te werk? Is het inderdaad zorgen dat je de exacte lengte van je sample weet, deze eventueel aanpassen tot precies een nootlengte, en dan je MIDI-nootjes zo plaatsen dat het attack-uiteinde van de reversed sample precies dáár terecht komt waar jij hem wilt hebben?


Wat ik bedoel:
komt het uiteindelijk gewoon neer op dit noeste handwerk of is er een trucje om dat alles te omzeilen en die ik niet ken?

Het klinkt misschien zeurderig van mij, en misschien bedoelen we allemaal precies hetzelfde. MIDI-timing bij reversed samples lijkt mij toch iets waar je over moet nadenken. Maar ik krijg van jou en anderen reacties waarin het hele reversen als simpel en vanzelfsprekend wordt neergezet. En dan bekruipt mij dus het gevoel dat ik iets heel belangrijks en allesbepalends over het hoofd zie. Snap je
 
noest handwerk
als je m lekker zacht langzaam in laat komen ( is vaak zo bij een revcrash tuulk) maakt t ook niet zo heul veul uit wanner ie begint
maar m ff op een hele tel afknippen ken geen kwaad tuulk
 
Dus even samenvattend:

Dus even samenvattend:

Handwerk als het gaat om het aanpassen van de MIDI-sequentie. Hoorwerk als het gaat om een beetje spelen met de lengte van de reversed sample.
Klopt dit beeld zo ongeveer? Mijn twijfel zat dus vooral bij die MIDI-aanpassing. Maar nu ik dat duidelijk heb, snap ik ook beter die andere messages over het subtiel aanpassen en bijslijpen van de sample-lengte: dit komt daarná, eerst zal je je MIDI-sequentie aangepast voor mekaar moeten hebben.

Bedankt allen. Ik hoop dat meer mensen iets aan deze thread zullen hebben.

Groeten,
Pjeut.
 
Je moet er rekening mee houden dat als je de sample emptyspace gaat geven, je eigenlijk de sample 'locked' voor een bepaald tempo die je gebruikt. Je kan niet ongestraft het tempo veranderen, dan heb je dus andere samples nodig daarvoor.
 
Da's duidelijk...

Da's duidelijk...

...net zozeer dat het duidelijk is dat je met wat empty space in ieder geval wél je de reversed sample kan trimmen zodat 'ie wel weer bij die bpm past.

Trouwens, we hebben het nog niet over het proleem bij phrase-sequencers gehad, zoals mijn RM1x. Stel in een nummer ga ik van userphrase 1 naar userphrase 2 (sorry voor dit merk en type-gebonden jargon), en op tel van 1 van phrase 2 zou eigenlijk een reverse cymbal moeten klinken. Dat betekent dat ergens aan het eind van phrase 1 de bijbehorende MIDI-noot al moet staan. Maar dat betekent dat bij het loopen van phrase 1 (dus als je nog niet naar phrase 2 gaat) die reverse cymbal ook al klinkt terwijl dat niet de bedoeling is, en ook als je van phrase 1 naar bijvoorbeeld phrase 3 gaat.

Ik denk niet dat daar een oplossing voor is te bedenken, behalve dan: nooit een phrase laten beginnen met een reversed sample.

Nogmaals bedankt.


Pjeut.
 
Origineel geplaatst door demian
Je kan niet ongestraft het tempo veranderen, dan heb je dus andere samples nodig daarvoor.

owja.. tenzij je je sample met een bepaalde offsetwaarde kan starten, dan kan je met 1 sample blijven werken..
 
Demain,

Demain,

'k ben benieuwd of je ook nog respons hebt over het gebruik van reversed samples bij phrase-sequencers.

groet.
 
Re: Demain,

Re: Demain,

Origineel geplaatst door pjeut
'k ben benieuwd of je ook nog respons hebt over het gebruik van reversed samples bij phrase-sequencers.

groet.

nee
 
Hey Pjeut, ik weet niet of de RM1X deze functie ook heeft maar mn RS7K heeft een draaiknop met "MIDI note shift". Dus dan kun je je gereversde samples (in een nieuwe gekopieerde phrase) tijdens de sequence op gehoor opschuiven. Zo doe ik het meestal.. Werkt prima. Met de RS kun je daarna ook nog een Resample plegen en een Slice (als je dat nodig vind)

suc6
 
Dus....

Dus....

Origineel geplaatst door fjoesz
noest handwerk
als je m lekker zacht langzaam in laat komen ( is vaak zo bij een revcrash tuulk) maakt t ook niet zo heul veul uit wanner ie begint
maar m ff op een hele tel afknippen ken geen kwaad tuulk

is de totale sample-lengte en de MIDI-timing van je sequencer het belangrijkste. Want die zorgen ervoor dat de reversed attack precies op de tel terecht komt. Toch?
 
Natuurlijk........!!!!!!!!!!!!!

Natuurlijk........!!!!!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door Arv
Hey Pjeut, ik weet niet of de RM1X deze functie ook heeft maar mn RS7K heeft een draaiknop met "MIDI note shift". Dus dan kun je je gereversde samples (in een nieuwe gekopieerde phrase) tijdens de sequence op gehoor opschuiven. Zo doe ik het meestal.. Werkt prima. Met de RS kun je daarna ook nog een Resample plegen en een Slice (als je dat nodig vind)

suc6

Dat heeft de RM1x ook, de groove-functie. Die gebruik ik eigenlijk nooit, maar.....dit kan een goeie aanleiding zijn om het wél te doen. En het allermooiste: die groove-functie laat je oorspronkelijke MIDI-sequentie ongewijzigd. Dus...die overgang van de ene phrase naar de andere levert ook geen probleem op.

Ontzettend bedankt, wat mij betreft de gouden tip.
 
Ja de groovegrid bedoel je? Maar heeft die RM1X dan niet een aparte knop om op 1 midi kanaal het hele zwikkie te kunnen verschuiven (naar voor of achter)? Das een RETE slimme knop op de RS.. Gebuik ik bijna altijd.. Om nog maar te zwijgen over de swing draaiknop..


R
 
Ik denk dat het spelen met de sample lengte iets van domweg uitrekenen is.
Voor de rest heb je een aantal handige functies op je Rm1x: Beat stretch en Clock shift. Met deze kun je het punt van starten van de sample beinvloeden. Met Clock shift kun je de sample eerder laten beginnen en met Beat stretch ze aanpassen aan het tempo dat je wilt.
Experimenteer daar mee.
 
Ga ik doen...

Ga ik doen...

...nogmaals THNX.
 
Back
Top