JX-10 Upper/lower volumeverschil

chromisX

heuleu!?
Lid sinds
3 augustus 2002
Berichten
260
Locatie
Bunde
Ik heb al een hele tijd een Roland JX-10. Ik ben er nog altijd gelukkig mee.

Maar er is iets typisch mee aan de hand wat ik eigenlijk al veel langer heb gemerkt, maar ik heb er nog niet echt wat tegen gedaan.

De JX-10 is in essentie een dubbele JX-8P, met een "lower" en "upper" deel. In een patch kan je de balans instellen tussen lower en upper. Er is ook een controller voor; schuif C2 aan de linkerkant.

Bij mij is het zo dat het lower deel toch wel aanzienlijk harder klinkt dan het upper deel.

Wat ik in al die tijd heb gedaan is gewoon de balans zodanig ingesteld dat dit alsnog gecompenseerd wordt.

Dit is zo over de koptelefoon, en als ik het signaal naar mijn mixer stuur met aansluiting A en D lijkt het wat erger.

Dit is geen wereldramp, ben er ondertussen wel mee leren leven, maar is dit mischien een bekend probleem? --want mischien is dit te herleiden tot een of ander defect die op latere datum mischien echt vervelend kan uitpakken?--

In het boekje bijvoorbeeld staat aangegeven dat bij een bepaalde aansluitingskeuze (JX-10 heeft 4 out, een mix out en een headphone out) de geluiden in de whole-stand irrigulier kunnen klinken qua volume. Dat komt omdat bij wijze van spreken (de werkelijkheid is anders maar het principe kan ik zo simpel duidelijk maken) de even toetsen cq. even NOTE ON's naar het upper deel gaan, de oneven toetsen naar het lower deel; beide delen hebben dan dezelfde tone.

Nu valt het me op dat de meeste patches (althans die ik heb) deze stand zelden gebruiken; ik heb ook originele ROM cartridges van Roland zelf erbij. Mischien is dat wel een hint dat het vrij normaal is, dit probleem.

Maar dan nog...

...iemand ervaring hiermee?

Zoja, heeft iemand een hint waar het aan zou kunnen liggen als het al een defect is?

Zit er mischien stiekum ergens een potmetertje op een print die dat regelt?? (wie weet...)

In ieder geval bedankt voor de info!
 
Niemand een tip of ervaringen?

Mischien toch eens een service manual ergens vandaan zien te halen dan (zowieso mischien nuttig)..
 
Tja, dat is inderdaad een goeie vraag.

De aansluitingen zien er zo uit zeg maar:

Code:
   UPPER   LOWER  TOTAL
                   MIX
   r   l   r   l  

  [A] [B] [C] [D]  [E]

Total mix is mono en zou alle mogelijke signalen bij elkaar moeten zijn. Idem voor headphone out.

Ik heb twee outputs gebruikt van de 4.

Namelijk A en D. Dit is "mixed output of upper and lower" (volgens het boekje). Alleen is het bij mij niet zo dat rechts enkel lower is en links enkel upper. Beiden zijn toch gemixed. En dat vind ik ergens toch wel wazig.

Zou ik enkel op B en C aansluiten, dan staat er het volgende in het boekje:

"When the JX-10 is set to the Whole mode, connecting a stereo amplifier to the UPPER MONO and LOWER MONO of the parallel output jacks B en C will cause the sounds to be output irregularly trough L or R. It is normal for this unit to behave like this.

Bij mij doet 'ie hetzelfde met A en D, althans dat denk ik.

Ik heb wel eens alle 4 de outputs geprobeerd, maarja veel verschil merk ik niet of ik doe iets fout.
 
Even afgezien van het feit dat de JX een prachtig instrument heb ik zelf de indruk dat Roland bezuinigd heeft op de kwaliteit van de Jack Chassisdelen. Wat mij opgevallen is dat de volume verschillen soms veranderen wanneer je de jack pluggen er een paar keer insteekt en weer uithaalt.

Wat gebeurt er trouwens wannneer je de toewijzing van de tone aan de lower en upper omdraait ? Draait dan het volume verschil ook om ? (Bij mij maakt het geen verschil, de lower is structureel iets zachter dan de upper)

Zelf gebruik ik alle 4 de uitgangen (A,B,C,D) en heb dat naar twee stereo kanalen op de tafel staan. Eén keer de gain goed inregelen en dan is het verder geen probleem meer, maar ik ben met je eens dat het vreemd is.
 
Bij mij draait het volume om als ik de sound van upper en lower verwissel.

Ja ach, als het geen defect is dat later tot andere problemen kan leiden dan vind ik het best.

Maar als jij ook iemand bent die eenzelfde probleem heeft, dan zal het wel vrij normaal zijn. ;)
 
Ik heb 'm ook gehad en had ook last van 'problemen' en verwarring. Vooral als ik een modervette stack van alle oscillatoren wilde maken door dezelfde patch in het upper en lower deel te laden. Dan gingen de volumes alle kanten op. Dat was wel jammer omdat je met de JX10 gruwelijk brede en diepe klanken kunt maken (slecht voor je relatie met de buren). Ik heb nu een MKS-70 (de rackmodule van de JX10) waarvan een van de vorige eigenaren de outputs eruit gerost heeft en alles vervangen door 1 Neutrik stereo jack aansluiting. Die zit tenminste vast en je zit niet de hele avond te kloten met al die uitgangen. Klaar. Wellicht wat rigoreus maar alla, hoe vaak gebruik je nu aparte stereo outs van de twee engines (zijn toch weer 4 sporen he). Ik heb nu geen problemen met balansverschillen en -verschuivingen. Dat kan er op duiden dat het 'probleem' in de outs zit. Ik weet niet hoe de boel in mijn module gewired is dus ik kan je ook niet zeggen of het eenvoudig te doen is. Ik denk niet dat je bevreest hoeft te zijn dat het einde van je JX nabij is. Hooguit een kuurtje met de soldeerbout.
 
hmm dus als ik het goed begrijp dan heeft de vorige eigenaar gewoon de A en C signalen, en B en D signalen bij elkaar gepakt en op een punt op de stero jack aangesloten?

Ik ben van plan bij een grote beurt bij een forumlid een JX-10 SE ROM te bestellen, en dan kan ik ook gelijk naar die aansluitingen kijken.
 
Oei, dat durf ik niet te zeggen, ik heb geen verstand van electriek. Zit ook te vast en te diep in het rek om even te checken
 
Back
Top