Hoe kun een analoog instrument sturen via midi?

Natural_Demon

Stamgast
Lid sinds
29 Maart 2005
Berichten
237
Locatie
South
hoe kun een analoog instrument sturen via midi.

ik bedoel net als de mks-50 en zijn pg300.


ik wil zo iets voor mijn tr-909 clone.
zodat ik de pots kan sturen via midi.

de pg300 heefd best vel sliders en switches.

heefd iemand voorslagen?

ik weet dat er digitale potiometer ic's zijn.
maar die zijn alleen 50k en 100k
di 909 heefd van 47k tot 1m pots erin.
 
Origineel geplaatst door richard2000
10 van die 100K dingen in serie en parralel aansturen zit je op 1meg, is alleen niet echt ideaal natuurlk....

lol

grapas

dan zou je meer als honderd nodig hebben of zo

lol
 
Even wat brainstormen voor je...

Wanneer pots als spanningsdeler worden ingezet, dwz. als ze tussen de + en de - worden gezet en het sleepcontact ergens naar toe gaat, dan heb je mogelijk te maken met een spannings gestuurd circuit. Je kan opzich dan makkelijk een MIDI-CV converter gebruiken (microcontroller, DAC en wat overige componenten) om deze ingangen digitaal aan te sturen.

Wanneer pots in serie met andere componenten zitten, dan is digitaal aansturen niet zo gemakkelijk.

Digitale potmeters gebruik ik eigenlijk nooit. Reden: ze zijn duur, soms te weinig resolutie, soms niet de juiste weerstandswaarde en ze moeten het gehele spanningsbereik aan kunnen van de schakeling waar in ze worden toegepast. Meestal kom je dan op een digitale potmeter type uit die dan je dan ergens uit china moet importeren. Ik heb het er zelf niet zo op ... :)

Wat ze vroeger welleens deden (nu nog eigenlijk), is gebruik maken van een spanningsgestuurde versterker of spanningsgestuurde weerstand met behulp van een OTA. OTA's zijn stroom gestuurd, maar die kan je met wat externe componenten weer spanningsgestuurd maken zodat ze daarna geschikt zijn voor aansturing met een DAC.

Helaas zijn OTA's aan het uitsterven :frons: Intersil heeft de CA3080 en de geliefde CA3280 al uit productie genomen. De veel gebruikte LM13700 is nog wel in productie evenals het alternatief NE5517.

Schema's van OTA's zijn op internet in overvloed :)
 
Origineel geplaatst door organix

Wat ze vroeger welleens deden (nu nog eigenlijk), is gebruik maken van een spanningsgestuurde versterker of spanningsgestuurde weerstand met behulp van een OTA. OTA's zijn stroom gestuurd, maar die kan je met wat externe componenten weer spanningsgestuurd maken zodat ze daarna geschikt zijn voor aansturing met een DAC.

Helaas zijn OTA's aan het uitsterven :frons: Intersil heeft de CA3080 en de geliefde CA3280 al uit productie genomen. De veel gebruikte LM13700 is nog wel in productie evenals het alternatief NE5517.

Schema's van OTA's zijn op internet in overvloed :)

Interssant, wist ik niks van eigenlijk. Heb die chips wel eens in m'n Cheetah ms-6 zien zitten, vroeg me toen al af waarom :D
 
@Twiki


Weet jij waar ik een beetje goedkope vactrols kan vinden met een redelijk muzikale respons.....

De bekende types(de ouderwetse uit de phasers enzo) kosten meestal rond de 5 euro per stuk.

Das duur als je er een stuk of 30 wil hebben.
 
farnell heeft nsl32's voor 2,20 per stuk. De VTL5C series hebben ze bij New Ark voor 3 a 4 euro per stuk afhankelijk van het type. Zit je wel met 25 euro verzendkosten. Maar ik denk dat die ook wel voor rond de 2,50 per stuk te krijgen zijn als je in een wat grotere hoeveelheid bestelt.
 
Origineel geplaatst door organix
Helaas zijn OTA's aan het uitsterven :frons: Intersil heeft de CA3080 en de geliefde CA3280 al uit productie genomen. De veel gebruikte LM13700 is nog wel in productie evenals het alternatief NE5517.

Schema's van OTA's zijn op internet in overvloed :)

hmm, shit, maar toch heb ik mijn leverancier op zoek gestuurd.
ik moet er een paar hebben.

trevor heefd deze in zijn kloon verwerkt.

bedank voor jullie antwoorden
 
Back
Top