AKAI AX-60: 3 ipv 6 stemmig

lcasei

Ouwe rot
Lid sinds
17 december 2004
Berichten
632
Locatie
Antwerpen
ik kocht vorige week een AX-60.

Deze klinkt echt goed maar ik vermoed dat dat er enkele stemmen kapot zijn.
Ik heb nu al eea getest en uitgezocht (met dank aan Forumlid Klaas) Maar ik zit vast.


dit zijn de problemen:

- als ik deze zo opstart (zonder split) klinken er maar 4 van de 12 toesten per oktaaf, ook via midi.
(deze noten kunnen variëren, maar de interval tss de noten is steeds dezelfde: kleine secunde en een grote secunde)

- in splitmode:
+ 0-6= geen geluid
+2-4= 3 stemmige akkorden
+4-2= 3 stemmige akkorden
+ 0-6= geen geluid

- unisono: wel geluid.

aangezien ik (nog) niet ins het bezit ben van de handleiding, doe ik wellicht eea fout.
op het gebied van midi is de machine in orde mi.

mijn vraag:

- hoe kan ik testen welke cems er evt kapot zouden zijn?
- wat kan er nog kapot zijn?

met dank

lcasei
 
Wat je het beste kunt doen is de datasheet van de CEM3394 er even bij pakken en op de verschillende inputs en outputs kijken of er signaal staat. Het beste kun je dat met een oscilloscoop doen, maar met een multimeter in ACV stand kan je ook een eind komen.

Als bij 1 of meer van de CEMs wel ce goede CVs binnenkomen, maar geen output uit pin 19 komt, is die hoogstwaarschijnlijk overleden. Je kunt ze hier kopen.
 
Hoi Icasei,

Nu ik je verhaal op deze thread lees, denk ik dat er een ander probleem is en niet dat de CEMS kapot zijn.

Als je elke keer de eerste vier toetsen van een octaaf hoort en de rest niet, is er eerder iets mis met de triggering van je synth voices (keyboard & MIDI) en niet met je CEMS.

Zoals ik al eerder heb verteld heeft de AX-60 géén dynamische maar een vaste voice toewijzing, waardoor elke eerste toets de eerste voice triggert, de zesde toets de zesde voice en de zevende toets weer de eerste voice, enz. enz.

Als er acht van de twaalf toetsen uit een octaaf niets doen, zijn er volgens mij bepaalde onderdelen in het keyboard en of het triggering deel defect.
 
Origineel geplaatst door Klaas
Hoi Icasei,

Nu ik je verhaal op deze thread lees, denk ik dat er een ander probleem is en niet dat de CEMS kapot zijn.

Als je elke keer de eerste vier toetsen van een octaaf hoort en de rest niet, is er eerder iets mis met de triggering van je synth voices (keyboard & MIDI) en niet met je CEMS.

Zoals ik al eerder heb verteld heeft de AX-60 géén dynamische maar een vaste voice toewijzing, waardoor elke eerste toets de eerste voice triggert, de zesde toets de zesde voice en de zevende toets weer de eerste voice, enz. enz.

Als er acht van de twaalf toetsen uit een octaaf niets doen, zijn er volgens mij bepaalde onderdelen in het keyboard en of het triggering deel defect.
ten dele kan ik dat volgen. maar dat doet ie enkel als ie niet in splitmode staat en in de 0-6 en 6-0 mode

Het zijn ook niet de 4 eerste toetsen van het oktaaf. het is zoiets als :
c, c# en dan nog ergens F en G

als het keyboard niet goed triggert zou ik ook in unison mode problemen moeten hebben?
en via midi doet ie exact hetzelfde als via klavier: volledig via unisono en maar 4 toesten in de 'no split en 0-6 en 6-0 mode.

mvg

lcasei
 
Origineel geplaatst door Marijn
Wat je het beste kunt doen is de datasheet van de CEM3394 er even bij pakken en op de verschillende inputs en outputs kijken of er signaal staat. Het beste kun je dat met een oscilloscoop doen, maar met een multimeter in ACV stand kan je ook een eind komen.

Als bij 1 of meer van de CEMs wel ce goede CVs binnenkomen, maar geen output uit pin 19 komt, is die hoogstwaarschijnlijk overleden. Je kunt ze hier kopen.

bedankt Marijn,

maar ik heb geen Oscilloscoop en ben echt niet op de hoogte van electronica. Ik probeer nu te achterhalen wat er kapot zou kunnen zijn.
Als er Oscilliscopen etc aan te pas komen laat ik de ax door iemand anders nakijken.


mvg

lcasei
 
Even een vraagje!

Als je de synth WEL in unison set met de split uit, reageren de voices dan op alle toetsen van het gehele klavier?
Dus als je vanaf de onderste toets één voor één helmaal naar de bovenste toets speelt; hoor je dan bij elke toets nog het geluid of valt het geluid af en toe weg?

Als het geluid af en toe wegvalt, is dit dan steeds DEZELFDE toets van ieder octaaf?
Zo ja, dan lijkt mij dit de triggering van het keyboard.


Als je de synth NIET in unison set en de split uit, reageren de voices dan op alle toetsen van het gehele klavier?
Dus als je weer vanaf de onderste toets één voor één helmaal naar de bovenste toets speelt; hoor je dan bij elke toets nog het geluid of valt het geluid af en toe weg?

Als het geluid af en toe wegvalt, is dit dan steeds DEZELFDE toets van ieder octaaf?
Zo ja, dan lijkt mij dit de triggering van het keyboard.

Of zit hier een vast ritme in?

Maak desnoods even een tabel met de toetsnummer 1 tot en met 61 en noteer hiernaast even of de gespeelde toets
wel (J) geluid geeft of (N) géén geluid geeft. Dit lijkt misschien een beetje simpel, maar als je de toetsen van onder naar boven afspeelt, zie je in de tabel misschien een patroon en kan je daaruit aflezen of er een voice defect is.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Klaas
Even een vraagje!

Als je de synth WEL in unison set met de split uit, reageren de voices dan op alle toetsen van het gehele klavier?
Dus als je vanaf de onderste toets één voor één helmaal naar de bovenste toets speelt; hoor je dan bij elke toets nog het geluid of valt het geluid af en toe weg?


Ja dan heb ik op alle toetsen geluid.


Als het geluid af en toe wegvalt, is dit dan steeds DEZELFDE toets van ieder octaaf?
Zo ja, dan lijkt mij dit de triggering van het keyboard.

ja per keer zijn dit stedds de 4 dezelfde noten (zie verder voor uitleg

Als je de synth NIET in unison set en de split uit, reageren de voices dan op alle toetsen van het gehele klavier?
Dus als je weer vanaf de onderste toets één voor één helmaal naar de bovenste toets speelt; hoor je dan bij elke toets nog het geluid of valt het geluid af en toe weg?

Neen dan heb ik maar 4 toetsen per oktaaf die geluid geven.

Als het geluid af en toe wegvalt, is dit dan steeds DEZELFDE toets van ieder octaaf?
Zo ja, dan lijkt mij dit de triggering van het keyboard.

ja het zijn steeds de zelfde toetsen de wel of niet werken per oktaaf.

Of zit hier een vast ritme in?

er zit een vast ritme in.

Maak desnoods even een tabel met de toetsnummer 1 tot en met 61 en noteer hiernaast even of de gespeelde toets
wel (J) geluid geeft of (N) géén geluid geeft. Dit lijkt misschien een beetje simpel, maar als je de toetsen van onder naar boven afspeelt, zie je in de tabel misschien een patroon en kan je daaruit aflezen of er een voice defect is.


ik heb gedaan zoals je vroeg:
de eerste keer kreeg ik deze noten die wel klonken:

5,6,11,12,17,18,23,24... etc...

even later (zonder van patch te wisselen:

2,3,8,9,14,15....

je ziet dat het 2 opeenvolgende noten zijn... 1 maal was het met een hele toon verschil.


Je ziet dat het steeds veranderd.
Als ik zo het hele klavier af ga zit er hetzelfde patroon in, steeds de zelfde 4 noten per oktaaf.
Als ik even wacht en zelfs zonder van patch te veranderen zijn het ander noten.

pffff

:-)
 
Als het patroon steeds 2 WEL klinken en daarna 4 NIET klinken, dan ben ik bang dat er 4 van de 6 CEMS defect zijn en dat de verkoper niet helemaal fris en eerlijk is!

Als ik jou was zou ik mijn geld maar in de VX-600 steken; als deze tenminste niet van dezelfde eigenaar / verkoper afkomstig is en als de VX-600 ten minste wel in orde is!

Als je vier CEMS moet kopen kost dat alleen al € 140 aan CEMS exclusief verzendkosten en dan maar hopen en afwachten of dit niet het enige defect aan deze synth is geweest. Je kan ook nog een AX-73 erbij kopen voor ditzelfde bedrag en hiervan de CEMS gebruiken want deze gebruikt dezelfde CEM3394 chips; als er tenminste 4 goede voices in zitten.
Maar ja, dat is een moeilijke keuze want het geluid van de AX-60 is wel heel goed.
 
Balen dat de VX-600 al weer verkocht is! Was wel een buitenkansje geweest zeg, voor die prijs.

Weet je zeker dat je bij een vierstemmig akkoord dan ook werkelijk alle vier de noten hoort? En niet alleen de laatste twee aangeslagen toetsen? Als je een andere synth hebt die vierstemmig of meer is probeer dan eens eerst hetzelfde akkoord op deze synth en luister daarna naar hetzelfde akkoord op de AX-60; klinken ze dan even vol?

Probeer anders eens een vierstemmig akkoord van alleen maar C toetsen met een interval van 1 octaaf ieder en bouw dit akkoord dan noot voor noot op; als je werkelijk maar twee voices hebt moet je bij de derde toets aanslag de eerste noot horen wegvallen en bij de vierde toets de tweede noot horen wegvallen!
 
Ik heb even zitten zoeken in de rubriek te koop/te ruil aangeboden en denk wel dat ik weet wie de verkoper is geweest, maar behalve het ontbrekende knopje was hij niet in goede staat zoals vermeld, maar ik goede staat van ontbinding.
Maar ik heb begrepen dat je hem voor een stuk minder dan de gevraagde €250 hebt gekocht, dus hij was er volgens mij wel van op de hoogte want anders verkoop je een AX-60 niet voor minder dan €250.

Ik hoop dat de gelijktijdig aangeboden Sequential Circuit Pro One in een betere conditie is verkocht.

Jammer, dat het SF ook al hiervoor misbruikt wordt!
 
omdat de machine niet echt reageerde zoals ik dacht heb ik een lagere prijs voorgesteld omdat ik niet durfde om 250€ aan een vreemd reagerende synth te geven.



hij zei dat hij er nooit goed mee overweg kon.



ik heb dus nu een Programmable duophonic synthsizer.... ZEEEEEEEEEEEEER zeldzaam :)

lcasei
 
Inderdaad zeer zeldzaam, maar ik hoop toch dat je snel voor een redelijke prijs nog aan de aanvullende CEMS kan komen!

Vanaf nu dan maar voorlopig of altijd in de unison of 4 - 2 split modus werken!

Als je de handleiding hebt ontvangen kan je daar verder lezen hoe de instellingen van de split-mode en het split-point op het keyboard kan worden ingesteld.
 
Origineel geplaatst door lcasei
had die vriendelijke verkoper dat dan ook maar gewoon verteld, dan hadden we tot een vergelijk kunnen komen

ik heb nog effe zijn advertentie gelezen... mist enkel een kapje... :(

Er staat toch ook: "verkeerd in goede staat"... :geslaagd:

Maar jammer dat ie het niet goed meer doet, heb de AX-60 bespeeld op de meeting in Rotterdam en vond m zeer aangenaam klinken en goed bedienbaar. :)
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak

Misschien dat jullie van 2 defecte weer één werkende synth kunnen maken?
En ook es ff kijken wat de oorzaak van het overlijden van de cem's is voordat je er nieuwe instopt. Misschien werkte er wel meerdere cems maar zijn er door het swappen nog twee gesneuveld, dat zou dan een duur testje geweest zijn.
 
Origineel geplaatst door Twiki
En ook es ff kijken wat de oorzaak van het overlijden van de cem's is voordat je er nieuwe instopt. Misschien werkte er wel meerdere cems maar zijn er door het swappen nog twee gesneuveld, dat zou dan een duur testje geweest zijn.

ik begon zoiets al te denken.

zucht. ik laat hem wel nakijken en beslis daarna of ik er het geld aan wil spenderen.


lcasei
 
Korte reactie van mij,

Mijn akai is helaas helaas defect en ondanks alle hulp van boemtsjak blijft het defect.
Ik kan wel weer uren en uren gaan stoppen in de synth maar als ik iets voor je kan betekenen lees ik het wel.

Ik weet niet waar je woont maar je zou met je ax60 hierheen kunnen komen en er een cem van de ax73 in kunnen doen om te kijken wat er gebeurt.

Natuurlijk heb ik ook liever een werkende synth maar we hebben beiden niets aan 2 defecte synths.

Eric
 
Back
Top