Hulp gevraagd: Wavestation A/D

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.832
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi,

Ik zit hier met een (ernstig?) defect aan m'n Wavestation A/D. Tot gisteren deed ie het prima. Gisterenavond reageerde ie plots niet meer op MIDI of op menuselecties. Ik zet hem af en terug op en hij blijft hangen op het opstartvenster met het logo van KORG. Ik herstart hem nogmaals en ik krijg helemaal niks meer in het display.

Daarna zet ik hem gedurende een langere tijd af en dan opnieuw terug op. Nu krijg ik in het display een hele reeks codes, waarvan de belangrijkste schijnt te zijn "ERRORCODE 0x83". Onderaan staan menukeuzes CONT en INIT RAM. Als ik op beide druk, gebeurt er niets.

Eén maal is ie verder gegaan. Toen kreeg ik op een aantal geluiden niets te horen, andere geluiden hadden een ander karakter (heel waarschijnlijk een aantal waves die ontbreken of zo). Na het doorlopen van een aantal geluiden, liep ie weer vast, ditmaal op errorcode 0x90.

Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn? Losgekomen IC's, defecten, ... ????

Wie helpt mij uit de nood?

Met dank bij voorbaat,

:doei:
Danny
 
Origineel geplaatst door lcasei
ik vond niets relevant via google.
Baterij?
Als je hem herstart zitten er dan ram/rom cards in?

mvg

lcasei

Op het eerste zicht vond ik ook niks via Google. De batterij is nog maar een maand of 4 geleden vervangen, dus dat lijkt me niet echt een oorzaak. Er steekt inderdaad een ROM-kaart in maar als ik die eruit neem, blijft het verschijnsel zich voordoen :confused:.

Ik heb de indruk dat er intern het één en het ander hapert ... de vraag is natuurlijk "wat"? Waarvoor staan die codes 83 en 90?

En daar vind ik niet zo dadelijk iets over terug.

Toch al bedankt voor het snelle antwoord ;)

:doei:
 
Kan er iets zijn met je MIDI sequencer ? Heb je 'm al eens opgestart zonder MIDI kabels of met al je MIDI apparatuur af ?
 
Origineel geplaatst door lcasei
Danny,
heb je de machine een init laten uitvoeren? of heb je na het vastlopen geen init meer gedaan?
Wat gebeurt er als je dat wel doet?



mvg,

lcasei

Neen, dat heb ik nog niet (ik neem aan dat je cursor + 4 bedoelt op het moment dat je het KORG-logo ziet). Maar ik heb wel enkele keren spontaan de INIT RAM en CONT menutoetsen gekregen. Ik kan wel eens proberen om die INIT zelf te activeren, maar ik heb geen idee of dit iets aan de zaak gaat doen. Ik hou je op de hoogte van de resultaten :okdan:

:doei:
 
Origineel geplaatst door vinnieq
Kan er iets zijn met je MIDI sequencer ? Heb je 'm al eens opgestart zonder MIDI kabels of met al je MIDI apparatuur af ?

Hoi Luigi,

Daar heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht. De WS hangt rechtstreeks op de MIDI OUT van een SY99. De SY doet het nog goed, maar da's inderdaad geen garantie dat alles aan de WS-kant ook nog goed aankomt. Langs de andere kant loopt het eigenlijk al mis bij het booten van de WS. Ik weet niet of dan MIDI al invloed kan hebben op het bootproces.

Ik zal vanavond eens proberen zonder MIDI-connecties op te starten. Ik hou je op de hoogte ;) .

:doei:
 
de Wavestation EX kan soms ook serieus van zijn melk zijn van SysEx.

Maar het is zeker een goed idee om de machine volledig losgekoppeld te starten.... (midi,ram/rom , audio)

Deze site ken je misschien al maar voor alle zekerheid staat hier hoe je de init uitvoerd.
http://www.danphillips.com/wavestation/index.htm

mvg

lcasei
 
Origineel geplaatst door lcasei
de Wavestation EX kan soms ook serieus van zijn melk zijn van SysEx.

Maar het is zeker een goed idee om de machine volledig losgekoppeld te starten.... (midi,ram/rom , audio)

Deze site ken je misschien al maar voor alle zekerheid staat hier hoe je de init uitvoerd.
http://www.danphillips.com/wavestation/index.htm

mvg

lcasei

Thanks ;) ... deze site heb ik gebruikt om de WS te leren kennen :okdan:

:doei:
 
OK jongens,

zonder MIDI-kabel bleef het probleem bestaan. Een init uitvoeren ging niet, hij liep nog daarvoor vast. Ik heb hem dan maar volledig afgekoppeld en uit de installatie genomen, opengegooid en eens op alle IC's geduwd. En kijk eens aan: klaar is kees. Hij schijnt weer prima te werken ... gelukkig :P.

Iedereen die zo snel reageerde: bedankt :okdan:

:doei:
 
Hi there,

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor deze fout.
Ten eerste kan het zijn dat door de ouderdom en de destijds slechte kwaliteit tin de grotere processoren los zijn gaan zitten. Dit is zonder goed soldeergereedschap niet te herstellen.
Verder kan het zijn dat het mainboard vervuilt geraakt is in de loop van de tijd.
Ik heb dit al een paar keer meegemaakt.
Ook kan er sprake zijn van een aantal defecte elco's. Deze zijn dusdanig verouderd en hebben een behoorlijke vervuiling op de print achtergelaten.
Dus ook hier is reinigen en vervangen van een groot aantal elco's nodig.

Waarschijnlijk zul je zoals de situatie nu is binnenkort weer problemen krijgen met je A/D.

Onder aan deze reactie zie je een URL. Surf daar maar eens heen.

Greetz,

Mike Philco
 
Zelf heb ik een Wavestation SR.

Mike,

is dit een veelvoorkomend en bekend probleem bij die A/D's?

Kan de SR er ook last van krijgen?

Of is deze nieuwer/anders/... ?
 
In mijn hele loopbaan als synthesizer-techikus heb ik slechts 1 maal een SR in reparatie gehad.
Deze was volledig vastgelopen door een computerstoring.
Dus hier was niet echt sprake van een defecte SR.
Resetten was alles.
Maar ik ben reeds zeer veel Wavestations (A/D), 01/W, M1 en T3 en aanverwanten tegengekomen.
Slechts in twee gevallen kon ik niet meer herstellen.
Dit betrof een T3 met een 2-tal defecte processoren en een stuk of 6 defecte geheugen ic's.
(Kosten boven gewin dus) En een keer kreeg ik een 01W die helemaal in de knoop zat.
Deze mocht ik uiteindelijk van de klant niet herstellen maar ook die zou ik eigenlijk werkend kunnen krijgen.

Ik denk dus dat je niet te bang moet zijn voor je SR.
Zowiezo is het niet goed om bang te zijn dat er iets stuk kan gaan.
De uitval is heel erg laag, vooral bij Korg, Roland, Yamaha, Akai en de meeste andere grote merken die je veel tegenkomt.
Minder dan 1 procent is waar we over spreken.
Bij een Wavestation en een 01W zou preventief herstellen een zeer goede optie zijn.
(Dit geldt dus ook voor de Module-uitvoeringen).

Greetz,

Mike
 
Hoi Mike,

Bedankt voor de info :okdan:

Ten eerste kan het zijn dat door de ouderdom en de destijds slechte kwaliteit tin de grotere processoren los zijn gaan zitten. Dit is zonder goed soldeergereedschap niet te herstellen.

Alle grote processoren zaten nog goed vast (gaven geen micrometer mee)

Verder kan het zijn dat het mainboard vervuilt geraakt is in de loop van de tijd.
Ik heb dit al een paar keer meegemaakt.


De toestand van de ganse AD is van binnen onberispelijk. Het is echt de properste 2de hands die ik ooit gekocht heb.


Ook kan er sprake zijn van een aantal defecte elco's. Deze zijn dusdanig verouderd en hebben een behoorlijke vervuiling op de print achtergelaten.
Dus ook hier is reinigen en vervangen van een groot aantal elco's nodig.


Ik neem aan dat je daar dan toch sporen van zou moeten zien?


Waarschijnlijk zul je zoals de situatie nu is binnenkort weer problemen krijgen met je A/D.


Ik hoop dat je ongelijk hebt ;) . Ik denk gewoon dat het te wijten is aan de werking van de componenten onder invloed van transport, temperatuur enz. Ik ken dit ook van computers en dergelijke. Ik heb gemerkt dat er 2 IC's met losse pootjes vlak naast mekaar zitten (ROM?). Toen ik deze aanduwde, gaven ze iets mee. Ik vermoed dus dat daar het slechte contact in zat (althans, dat hoop ik toch :) ).

Ik zal wel zien of ik opnieuw problemen krijg. Ik ga in ieder geval die site die je aangeeft eens grondig bestuderen :okdan:

:doei:
 
Back
Top