PowerBook G4 + M-Audio FireWire Audiophile

Steven V

Ouwe rot
Lid sinds
17 januari 2004
Berichten
1.846
Op de site van M-Audio en in de handleiding van m'n FireWire Audiophile staat zeer duidelijk dat ik de Audiophile nooit mag hotpluggen, anders kan de FireWire poort op m'n PowerBook of de poort op m'n Audiophile kapot gaan.

Volgens de site van M-Audio moet ik m'n PB telkens uitschakelen telkens ik de Audiophile wil connecteren of deconnecteren. Je kan nagaan dat dat nogal vervelend is. Ik mag de Audiophile zelfs niet uitzetten als m'n PowerBook aanstaat :stupid :stupid (er is nochtans een aan/uit knop op het frontpaneel van de Audiophile)

Mijn vraag is nu, mag ik de Audiophile ook aansluiten als m'n PowerBook zich in slaapstand bevind? Of kan de FireWire poort ook daardoor sneuvelen?

Alvast bedankt voor de geboden hulp!

PS. Er zat wel een stroomadapter bij die FireWire Audiophile, maar ook die mag ik niet gebruiken daar de poort op m'n Mac reeds stroom levert... Nogal slecht ontwerp van M-Audio als je het mij vraagt...
 
Echt, ik snap er geen f*ck van wat die (andere) M-audio's betreft.:confused:
Ik heb zelf dan de M-audio Firewire 410 en wat ik ook doe, in slaap en weer opstarten,
loskoppelen tijdens dat mijn G5 draait en weer aankoppelen het werkt allemaal perfect.

Voordat ik deze audio interface ging kopen kreeg ik ook van diverse mensen te horen dat
de drivers dan wel de interface niet stabiel is.
Niks van dat.
Superstabiel en perfecte geluidskwaliteit, ben er erg tevreden over.
Snap niet dat het met de rest minder is gesteld.
 
hoihoi
je moet idd altijd de audiophile aanzetten als comp afstaat
dus:
audiophile connecten --> audiophile aanzetten --> dan pas PB aanzetten...
wat afzetten betreft weet ik niet wat werd aangeraden, maar dan deed ik het proces in omgekeerde richting (zoals jij aangaf)
ik zeg het
ik ben waarschijnlijk m-audio's grootste fan, maar mijn FW1814 heb ik toch kortelings de deur gewezen:erm:
 
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb inmiddels M-Audio hierover een mailtje gestuurd. Als ze antwoorden zal ik hun bericht hier neerzetten.

Op de knowledge base sectie van de M-Audio site staat trouwens dat je geen enkel van hun FireWire apparaten mag hotpluggen (ook bij de 410 dus): Klik

Ik vind het maar een raar verhaal maar durf dat ding er niet in of uitpluggen als m'n gloednieuwe Mac draait...

Ik heb trouwens, een van de eerste keren dat ik de Audiophile gebruikte, de power switch op het frontpaneeltje ingedrukt (uitgeschakeld dus), en ik kreeg meteen een popup venster dat ik de interface zeker niet opnieuw mocht aansluiten als m'n PB nog draaide... Nogal dwaas eigenlijk; er zit een power switch op die je nooit mag gebruiken, aangezien dat gelijk staat met hotpluggen.
 
Even op mijn dp-G5 getest.
Muziekstreamen via de FW 410, power off (knoppie rechtsboven) dan gaat
ie rustig netjes over op het interne speakertje v/d G5 zelf, power on, hij
gaat weer rustig verder via de FW 410, geen waarschuwingen, niks.

Kan je je voorstellen dat ik er geen drol van snap? :confused:
 
Origineel geplaatst door mikemix
Kan je je voorstellen dat ik er geen drol van snap? :confused:

Jazeker, heel vreemd allemaal... Ik hoop dat het antwoord van M-Audio wat klaarheid kan brengen.
 
Origineel geplaatst door Steven V
Jazeker, heel vreemd allemaal... Ik hoop dat het antwoord van M-Audio wat klaarheid kan brengen.

Ja, even posten svp, ben wel benieuwd wat ze te melden hebben.
Ik ben echt zeer tevreden met die 410, vind het een hele fijne interface,
qua geluid en qua bediening en qua stabiliteit.
Hij draait sinds maart probleemloos hier.
 
Ik kan me zo voorstellen dat die mogelijke problemen met 'hot pluggen' meer op PC dan op Mac gebruikers van toepassing zijn.
Ik gebruik al tijden een Firewire Audiophile met m'n Powerbook G4 en heb al vele malen aan- en afgekoppeld terwijl de Mac aan of in slaapstand stond. Het ding werkt nog steeds. Sinds kort heb ik ook een Firewire 410 aan m'n dp-G5 en ook daar lijkt het geen probleem. Alleen herkent ie de interface niet altijd als ik hem aansluit terwijl de Mac al aanstaat. Dan moet ik de G5 eerst uitzetten en opnieuw opstarten (dus niet herstarten!) om hem te laten herkennen. Vreemd, vind ik.
Verder niets dan lof over de m-Audio Firewire serie. Klinkt prima en goede drivers. Ik ben al aan het sparen voor die Projectmix I/O.
Samen met Pro-Tools M-Powered (en/of Ableton Live) een killer combinatie, lijkt me.
 
Origineel geplaatst door zero1
Ik kan me zo voorstellen dat die mogelijke problemen met 'hot pluggen' meer op PC dan op Mac gebruikers van toepassing zijn.
Ik gebruik al tijden een Firewire Audiophile met m'n Powerbook G4 en heb al vele malen aan- en afgekoppeld terwijl de Mac aan of in slaapstand stond. Het ding werkt nog steeds. Sinds kort heb ik ook een Firewire 410 aan m'n dp-G5 en ook daar lijkt het geen probleem. Alleen herkent ie de interface niet altijd als ik hem aansluit terwijl de Mac al aanstaat. Dan moet ik de G5 eerst uitzetten en opnieuw opstarten (dus niet herstarten!) om hem te laten herkennen. Vreemd, vind ik.

Krijg jij dan ook telkens een melding dat je de Audiophile niet mag hotpluggen telkens je hem hebt uitgezet?

Verder ben ik eigenlijk wel tevreden van de Audiophile, een stevige solide behuizing en een mooi uiterlijk, met een goede klankkwaliteit (voor zover ik daarover kan oordelen; dit is m'n eerste interface). Enkel de 2 draaiknopjes vind ik een beetje goedkoop aanvoelen, maar die gebuik ik eigenlijk bijna niet.
 
Origineel geplaatst door Steven V
Krijg jij dan ook telkens een melding dat je de Audiophile niet mag hotpluggen telkens je hem hebt uitgezet?

Verder ben ik eigenlijk wel tevreden van de Audiophile, een stevige solide behuizing en een mooi uiterlijk, met een goede klankkwaliteit (voor zover ik daarover kan oordelen; dit is m'n eerste interface). Enkel de 2 draaiknopjes vind ik een beetje goedkoop aanvoelen, maar die gebuik ik eigenlijk bijna niet.

Die mededeling krijg ik de laatste tijd ook, sinds een bepaalde drive update (weet niet meer welke). Maar het is denk ik alleen een waarschuwing omdat sommige mensen problemen hebben gekregen na hotpluggen. Die knopjes: ik heb die ene toewijsbare knop aan het ingangs volume toegewezen, maar dat werkt helaas niet. Tenminste, de laatste keer dat ik probeerde. Dat is al een tijd geleden, misschien dat het nu door de driver updates wel naar behoren werkt. Zal eens proberen.
 
Origineel geplaatst door zero1
Die mededeling krijg ik de laatste tijd ook, sinds een bepaalde drive update (weet niet meer welke). Maar het is denk ik alleen een waarschuwing omdat sommige mensen problemen hebben gekregen na hotpluggen. Die knopjes: ik heb die ene toewijsbare knop aan het ingangs volume toegewezen, maar dat werkt helaas niet. Tenminste, de laatste keer dat ik probeerde. Dat is al een tijd geleden, misschien dat het nu door de driver updates wel naar behoren werkt. Zal eens proberen.

Welke driver gebruik jij?
Dit is mijn schermpje...
 

Attachments

  • 410.jpg
    410.jpg
    72 KB · Bekeken: 65
Vandaag kreeg ik een antwoord van M-Audio...

Dit schreef ik:
I know the FireWire Audiophile must never be hotplugged. But I was wondering, if it is possible to connect or disconnect the Audiophile while my laptop is in hibernation mode. Is this the same as hotplugging? Is it true I may never use the power switch on the Audiophile, as that is equivalent to hotplugging? Many thanks in advance! Steven Volckaert

En dit kreeg ik als antwoord:
Please do not hot plug the unit in hibernation mode there device is still receiving power. I would not advise this.

Tja... Veel uitleg geeft men niet... En geen antwoord op de vraag waarvoor die power switch dan wel mag dienen, als je ze toch niet mag gebruiken :confused: :confused:
 
Volgens mij schrijft ie dat je gerust kan pluggen als het apparaat uitstaat, dat versta ik althans onder hotpluggen. Maareh, je kan natuulk ook op safe spelen en doen wat de M-audiomensjes zeggen ongeacht de status van je apparatus.

Q heeft nooit noemenswaardige problemen gehad met de Audiophile
 
powerknop niet gebruiken?
wat als ie aan de netstroom hangt dan?
 
Netstroom? Waar heb je dat nu voor nodig als ie aan een Mac hangt? Stroom trekt ie toch gewoon uit de firewire poort? Ik heb hier i.i.g. twee ongebruikte adapters liggen, jammer dat M-Audio die automatisch bijleverde. Had toch weer 2x 10 a 15 euro gescheeld.
 
ja, wij mac'ers wel, maar 4poorts pc-gebruikers hebben netstroomnodig, en dus ook een on/off button nodig
 
Het gáát toch om een Mac :confused:
 
steven v vroeg zich af wààrom er een powersuply op dat ding stond... ;)
 
Wat voor gezeik is dit nu weer?

Ik dacht altijd dat firewire de facto altijd hot pluggable was. Nota bene een standaard bedacht door Apple zelf.

Lijkt me logisch dat als je files aan't kopieeren was je d'r stekker d'r niet uit moet halen.
Maar als hij van/naar hybernate mode gaat moet dat kolere ding toch gewoon mee uit gaan?

Kan zelf m'n firewire ding wel gewoon hotpluggen. Niet te moeilijk. (Drivers zijn dan weer niet zo 'hot pluggable')


Lijkt me dat M-audio tenminste op hardware nivo zou moeten zorgen dat er niets kapot kan gaan. En dat de drivers gaan flippen is een 2e. Daar gaat OSX toch niet van onderuit.
 
Back
Top