akai ax73 defect

twenteric

Stamgast
Lid sinds
24 november 2003
Berichten
143
Locatie
Twenteland
Mijn oude trouwe ax73 heeft het begeven, totaal ontstemt en het is elke keer een verassing welk geluid eruit komt.
Ik heb een nieuwe batterij erin gedaan en nieuwe patches geladen, het probleem blijft.
Autotunen heb ik na een dag maar gestopt.

Iemand enig idee waar het mis gaat in mijn synth?
Laten nakijken is geen echte optie gezien de lage prijzen.

Bedankt voor het meedenken ...Eric
 
Nee naar Akai shippen is inderdaad stervensduur... Maarre.. misschien kan een van onze synth gurus er eens een keertje een blik op werpen? Boemtsjak?
 
Zeker, er zijn hier meerdere zeer deskundige leden.
Maar de ax73 doet tweedehands een 100 tot 150 euro en met de tegenwoordige benzineprijzen is het niet lonend om hem ergens heen te brengen .;)

Ik hoop dat iemand mijn probleem herkent en mij de gouden tip kan geven.
Zo niet wordt het denk ik zoeken naar een andere akai .
 
Re: akai ax73 defect

Origineel geplaatst door twenteric
Mijn oude trouwe ax73 heeft het begeven, totaal ontstemt en het is elke keer een verassing welk geluid eruit komt.
Ik heb een nieuwe batterij erin gedaan en nieuwe patches geladen, het probleem blijft.
Autotunen heb ik na een dag maar gestopt.

Iemand enig idee waar het mis gaat in mijn synth?
Laten nakijken is geen echte optie gezien de lage prijzen.

Bedankt voor het meedenken ...Eric

Dus de patches blijven niet bewaard als je de AX-73 uitzet? Ik weet niet hoe die batterij in de AX-73 vastzit, maar het zou kunnen zijn dat de nieuwe batterij niet goed contact maakt.

Check verder even of alle kabels wel goed vastzitten. Trek ze anders voor de zekerheid even los en zet ze weer vast.

Haal de CEM3394 chips ook even uit hun voetjes en zet ze weer terug.

Als dat allemaal niet werkt, dan kun je alsnog de CEM3394 chips voor een aardige prijs verkopen. Bij Senso kosten ze bijvoorbeeld 35 Euro, maar daar krijg je dan wel ongebruikte chips voor. :)
 
Bedankt Boemtsjak voor de hints!

De patches blijven wel in het geheugen maar welke toets je ook indrukt...het is steeds een ander geluid of helemaal geen geluid.
1 seconde later zit er wel geluid onder die toets en doet een ander het weer niet of er komt een totaal vervormd geluid uit.
De kabels en electronika heb ik goed nagekeken en ik zie niets verkeerds.
De vco uit de sokjes halen ga ik zoosjes proberen....wellicht domme vraag maar stel dat er 1 vco kapot is, kan ik deze er dan uithalen en hou ik dan een 5 stemmige synth over of is dit tekort door de bocht?

35 euro per vco.....dus mijn akai is kapot meer waard dan werkend? :P
 
Boemtsjak, ik zit hier nu met de open akai voor me maar die vco's zitten goed vast.

Wat is de beste manier om ze eraf te krijgen zonder straks met 6 kapotte vco's te zitten?
Tang?

eric
 
Origineel geplaatst door twenteric
Boemtsjak, ik zit hier nu met de open akai voor me maar die vco's zitten goed vast.

Wat is de beste manier om ze eraf te krijgen zonder straks met 6 kapotte vco's te zitten?
Tang?

eric

Als die CEM3394 chips in voetjes zitten (zie foto), dan kun je ze met een horloge schroevendraaier aan beide uiteinden opkrikken totdat ze helemaal loszitten. Maar als die voice chips niet in voetjes zitten (zie de TC4066BP chip linksboven op de foto), dan kun je ze niet zomaar even lostrekken. In dat geval zal er een soldeerbout aan te pas moeten komen.
 

Attachments

  • cem3394.jpg
    cem3394.jpg
    97,9 KB · Bekeken: 60
ik hoop iig voor je dat ie t straks weer doet of dat je een andere vindt..
kzou nie weten wat ik zonder de ax zou moeten
 
Boemtsjak.....bedankt!

Ik zoek het gereedschap en moed bij elkaar voor de vco's.
Dat solderen.....soldeerbout en strijkbout zijn niet voor mij weggelegd dus die sla ik over.
O ja,,, er zit ook zon speciale akai ax73 chips in.....zou daar iets mis mee kunnen zijn?

Inderdaad mis ik het geluid wel van de akai, zonder te overdrijven neem ik liever mijn ( werkende) akai mee naar een onbewoond eiland met stroom dan mijn monopoly.
maar goed, als ie kapot is houd het op ; ik heb al wel in de sectie ruilen een advertentie geplaatst want ik wil er wel 1 terug.

eric
 
Origineel geplaatst door twenteric
O ja,,, er zit ook zon speciale akai ax73 chips in.....zou daar iets mis mee kunnen zijn?

Je bedoelt die brede chip(s) waar een sticker met de tekst AX-73 op zit? Dat zijn eprom chips en daar zit het programma in waar de AX-73 op draait. Die eprom chips hebben af en toe de neiging om zichzelf te wissen en dan loopt het hele programma in de war. Dan zou je inderdaad ook de problemen kunnen krijgen waar jij nu tegenaan loopt. Maar ik zou zelf eerder denken dat er iets mis is met één van de CEM3394 chips.
 
Ik heb de vco's eruit gehaald en er weer ingestopt.
Probleem blijft jammer genoeg.
Vraagje...hoe kom ik er achter of er een vco defect is?
Kan ik er bijvoorbeeld 3 uithalen zonder dat ik iets opblaas ?

Eric
 
Origineel geplaatst door twenteric
Ik heb de vco's eruit gehaald en er weer ingestopt.
Probleem blijft jammer genoeg.
Vraagje...hoe kom ik er achter of er een vco defect is?
Kan ik er bijvoorbeeld 3 uithalen zonder dat ik iets opblaas ?

Eric

Het is beter om alle VCO's erin te laten tijdens het testen. Je zou de VCO's kunnen nummeren en ze steeds in een ander chipvoetje testen. Als je dan verschillen hoort, dan kun je er bijna zeker van uitgaan, dat er iets met één van die chips mis is.
 
Ik wil er wel naar kijken voor je, ik woon wel in de regio rotterdam... en ik ben binnekort in de buurt van hengelo.. je zou hem dan alleen wel zelf op moeten halen als er iets bekend is...
 
Ik vind dit aanbod uitermate vriendelijk en ik kan het zeer waarderen.

Het probleem is zoals zo vaak vervoer, ik kan hem niet ophalen.
Balen,echt.

Ik wil er best voor betalen om hem na te laten kijken maar de lokale dealer/reparateur heeft zulke tarieven dat het mede gezien de tweedehands prijzen niet rendabel is.

Ik waardeer je aanbod zeer maar het ophalen wordt zeer lastig.

Groeten eric
 
Back
Top