EMU 1616m review

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
Hallo!

heb sinds gisteren de EMU 1616m geluidskaart voor bij mijn laptoppie binnen gekregen. Hier ff voor alle geinteresseerden een impressie.

Een mooi compact doosje, daarin zitten de volgende items: de breakout box, stevig plastic, voelt gelukkig niet "flimsy". Een externe adapter, helaas, voor de power van de breakoutbox (=microdock). Een PCMCIA kaartje dat ongeveer 1,5 centimeter uitsteekt en daarop een minijack koptelefoon aansluiting en een RJ-45 aansluiting voor de verbindingskabel tussen PCMCIA kaartje en de microdock. Schijnbaar is het mogelijk om hier ook gewone netwerk-kabels voor te gebruiken als je meer lengte nodig hebt, al heeft de meegeleverde kabel wel goede shielding en 2 van die "bumps" in de kabel die het signaal isoleren. Voor de PCMCIA kaart is er ook een mooi (nep)leren beschermingshoesje, mooi detail. Als laatste zit er nog een breakout-cable met daaraan 2 MIDI setjes. De kabel gaat aan de microdock.

Na het installeren van de software (geschreven door Creative, maar gelukkig redelijk compact deze keer!) en het inprikken van de PCMCIA-kaart gelijk maar eens een koptelefoontje in de PCMCIA kaart gedouwt en een audio-filetje opgestart. Helemaal geen geluid! Blijkt dat de powermix DSP applicatie toch heel erg belangrijk is. Dit is een erg flexible, maar daardoor ook complexe, applicatie waarin je alle input en output routings kunt instellen. Na wat ASIO ins en outs aangemaakt te hebben en deze te hebben gekoppeld aan fysieke ins en outs maar eens luisteren. BLAM! Mijn oren bijna naar de knoppen. Heel erg onhandig dat er geen volume-knopje op de PCMCIA-kaart zit voor de headphone-outs. De Echo Indigo-reeks heeft dat wel en dat is toch wel zo prettig. Nu moet je in de patchmix software het uitgangs-volume bijstellen. Gelukkig wordt de laatste instelling wel netjes onthouden. Er is helaas ook geen visuele feedback op de PCMCIA-kaart om aan te geven dat ie het netjes doet, er zit wel een EMU logo maar dit geeft geen licht. Wat ook een minpunt is: de koptelefoon-uitgang is niet als aparte audio-stream voor host-software beschikbaar, omdat deze altijd een kopie is van een "normale" outputs. Het zou een hoop flexibiliteit opleveren als deze koptelefoon-uitgang wel gewoon vanuit software apart aan te spreken was.

Op de microdock geeft het logo echter wel licht, een geil blauw kleurtje maar liefst! Door de headphones-volume knop open te draaien zet je de microdock aan. Op de microdock zitten 2 mic/line inputs met pre-amp, een 2 stereo-line inputs, een stereo phono-input, en 3 stereo output setjes. Dit alles is als jack uitgevoerd, behalve de 2 mic/line ins die als neutrik combis zijn uitgevoerd. Deze hebben ook een goed aanvullend gain-draaiknopje, en een bijbehorend mini-led-metertje. Dit metertje heeft 4 kleine level ledjes, een clipping- en een softlimit-indicator ledje. Op de voorkant verder nog een 48V aan/uit switch, phono output met volume-knop en de digitale aansluitingen. Op de achterkant nog de aansluiting voor de MIDI breakout-cable, de power, en een 3tal minijack aansluitingen die de grote jack-outputs kopieren. Alles voelt behoorlijk stabiel aan, al hebben de jack-aansluitingen aan de achterkant wel een heel klein beetje speling tov de case.

Na wat rondspelen kwam ik er helaas achter dat op onregelmatige tijden een audio-dropout met bijbehorende CPU-spike optrad. Heel vreemd want mijn onboard AC97 soundcard heeft nergens last van, en alle background processen en services en niet-gebruikte hardware devices waren ook uitgeschakeld. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de Microsoft Smart Battery devices dit probleem veroorzaakten. Door deze te disablen waren de audio dropouts gelukkig verleden tijd, alleen denkt mijn laptop nu dat ie altijd op netstroom draait. Een kleine prijs voor stabiele audio performance vinnik.

De latency kan vrij laag, 5ms haalt ie prima met de ASIO 2.0 drivers, maar 7ms is wat prettiger bij zwaardere projecten. Het mindere is wel dat de meegeleverde WDM drivers een heel stuk beter lijken te performen, want met de ASIO4ALL V2 drivers (die in essentie een ASIO wrapper om de WDM drivers heen leggen) kan ik lachend met een 64bytes buffer werken, wat nevernooitniet lukt met de ASIO 2.0 drivers. Helaas zijn de WDM drivers niet multi-stream maar alleen stereo.

Wat betreft de audiokwaliteit van de 1616m: uitmuntend! Ik heb de rightmark audioanalysis applicatie erop los gelaten, en de resultaten zijn echt verbluffend goed, absoluut op het niveau van Lynx kaarten, en misschien nog wel beter. (binnenkort een complete report). De mic-preamps scoren ook echt supergoed. Softlimiting is via de patchmix DSP applicatie in te schakelen, en deze lijkt het signaal standaard tot op -2dB te limiten. Handig om lekker hard op te nemen. Het is wel duidelijk dat de 1616m op 24bits stukken beter performed dan op 16bits. Vreemd is weer dat 96KHz slechter lijkt te scoren dan 44.1KHz, al schijnt dit met bijna alle soundcards het geval te zijn. Ideale situatie voor de 1616m lijkt dus 24/44.1 op dit moment.

De MIDI performance heb ik met MIDI test gedraaid. Deze is ook supergoed, de MIDI latency ligt rond de 1ms, met een jitter van 0.2ms. Dit is het performance-niveau van PCI MIDI interfaces. Een USB of firewire MIDI interface ligt meestal ergens tussen de 5 en 10ms.

De DSP-effecten van de 1616m heb ik nog niet echt beluisterd, dit lijken voornamelijk bread&brutter effecten van een matig tot gemiddelde kwaliteit. Ze werken gek genoeg niet als VST-plugins in Ableton Live, terwijl er wel een versie van Live Lite wordt meegeleverd met de 1616m. Volgens EMU wordt hier momenteel naar gekeken. Er zit een behoorlijk uitgebreid software-pakket bij, met vnl lite versies van oa sonar, ableton live, cubase, emulator X etc.

Tot zover mijn eerste impressie. Samenvattend denk ik nu voor 499 euro een hele goede audio-oplossing voor mijn laptop te hebben gevonden. Het lijkt erop dat audiokaarten die in de buurt komen van de 1616m minstens het 2voudige kosten. Heel kort even de pro's en de con's dan:

Pros:

- geluidskwaliteit
- MIDI performance
- aantal ins en outs
- prijs
- flexibiliteit
- verwerking
- PCMCIA kaart werkt ook zonder breakoutbox

Cons:

- geen volumeknop op PCMCIA kaart
- externe adapter voor microdock voeding
- MIDI-connectors niet ingebouwd in microdock
- ASIO 2.0 drivers werken niet zo snel als zou kunnen
- geen multi-audio WDM drivers
- flexibiliteit maakt software/routing complex
- geen aparte software-stream voor koptelefoon uitgang

Olaf
 
hoi,

weet jij of je die expansions(zoals de mo phat, virtuoso, planet earth) ook kan draaien op de emulator x le?
 
Origineel geplaatst door therealshonuff
hoi,

weet jij of je die expansions(zoals de mo phat, virtuoso, planet earth) ook kan draaien op de emulator x le?


weet ik niet, weet eigenlijk niet wat het verschil tussen de gewone en de LE is.... als ik me goed herinner eet ie .XPE files
 
Re: EMU 1616m review

Dank voor deze review!

De DSP-effecten van de 1616m heb ik nog niet echt beluisterd, dit lijken voornamelijk bread&brutter effecten van een matig tot gemiddelde kwaliteit. Ze werken gek genoeg niet als VST-plugins in Ableton Live,

Op mijn 1212m gaat dat via E-Wire en/of de PowerFX. Ontbreken die nog voor deze kaart?
 
Re: Re: EMU 1616m review

Re: Re: EMU 1616m review

Origineel geplaatst door etaoin
Dank voor deze review!



Op mijn 1212m gaat dat via E-Wire en/of de PowerFX. Ontbreken die nog voor deze kaart?

nee zitten er gewoon bij
 
zeker oke reviewtje .. ga je er nou ook mee draaien ? met die smtp gevallen ?
of mis je daarvoor nog 1 phono ingang ?

en in welke categorie meot ik lynx kaarten zien .. is dat tussen delta1010 en een rme ?
 
Origineel geplaatst door MadR
zeker oke reviewtje .. ga je er nou ook mee draaien ? met die smtp gevallen ?
of mis je daarvoor nog 1 phono ingang ?

en in welke categorie meot ik lynx kaarten zien .. is dat tussen delta1010 en een rme ?

ja denk wel dit in te zetten voor live/DJ sets.... in principe heb ik niet nog een preamp nodig, omdat de shure 44-7 elementen die ik gebruik zo'n harde output hebben dat djdecks dat met z'n softwarematige RIAA curve kan handelen...

Lynx wordt door veel mensen boven RME geplaatst...denk dat lynx wat "amerikaanser" klinkt dan RME
 
Origineel geplaatst door olafmol
ja denk wel dit in te zetten voor live/DJ sets.... in principe heb ik niet nog een preamp nodig, omdat de shure 44-7 elementen die ik gebruik zo'n harde output hebben dat djdecks dat met z'n softwarematige RIAA curve kan handelen...

Lynx wordt door veel mensen boven RME geplaatst...denk dat lynx wat "amerikaanser" klinkt dan RME

UPDATE: heb de boel even flink doorgetest met djdecks, de ingebakken phono-preamps doen het als een zonnetje (perfect readout) en ook gewoon via de line ins met 2 digitale gains via de EMU DSP erover, en RIAA correctie in djdecks werkt het als een trein..hoef dus geen losse phono preamps meer mee te nemen.
 
UPDATE: merktte dat ik met rightmark analyse een foutje heb gemaakt, ik had de samplerate niet goed gezet in de EMU drivers bij hogere samplerates. Daardoor leek het dus dat 96KHz en hoger minder goed scoorden dan 44.1. Nu opnieuw goed getest, en de resultaten worden alleen nog maar beter. Het is niet het verschil tussen 16 en 24 bits maar het scheelt toch nog wel enigszins.

Ook ff subjectief de klank getest: heel erg lekker rond en vol. Zal er vast mee te maken hebben dat ie een kleine rolloff heeft in het hoog ofzo, maar mij bevalt het zeker wel. De pre-amps klinken subjectief ook buitengewoon goed!

nog een minpuntje dat ik ontdekt heb: de aansluiting van de netwerk-kabel voor tussen de PCMCIA en de microdock zit net onhandig ondersteboven, dus met het "palletje/clipje" aan de onderkant ipv aan de bovenkant, wat imho een stuk handiger zou zijn als je de kabel eruit wilt halen..nu moet je eerst de boel een beetje optillen om er onder te kunnen komen

verder nog nieuws: er schijnt een 1.81 driver update aan te komen met verbeterde ASIO performance, en multichannel WDM drivers. eens zien.

trouwens, begin me hoe langer hoe meer aan de achterlijke design-beslissing om de headphone outs altijd een kopie van output 1/2 te maken te ergeren. Dit scheelt gewoon 1 stereo output die je niet kunt gebruiken als je de headphone output als PFL /monitormix wilt gebruiken..superstom van EMU/Creative

Olaf
 
Fijne review : )

Nog een dom vraagje; is dit eigenlijk de enige laptop soundcard met een phono-ingang? Mijn zoektocht levert alleen dit resultaat op...

Tweede puntje; het feit dat hij een PCMCIA interface heeft is dat nu juist goed of niet of maakt het eigenlijk niet uit?
 
ik had notebook firewire problemen en pcmcia was daaromw el een uitkomst voor mij. bovendien vind ik het ook wel erg handig, dat je ook als je loskoppelt een volwaardige audio interface houdt.
ik vond de review (ik had m al gekocht, de gewone 1616 dan) trouwens erg informatief.
zelf zou ik niet verder komen dan: klinkt uitstekend, bruikbare software meegeleverd, degelijke bouwkwaliteit, eenvoudige installatie, veel mogelijkheden (aansluitingen) op dit kleine bakje.
 
Origineel geplaatst door billbea
Fijne review : )

Nog een dom vraagje; is dit eigenlijk de enige laptop soundcard met een phono-ingang? Mijn zoektocht levert alleen dit resultaat op...

Tweede puntje; het feit dat hij een PCMCIA interface heeft is dat nu juist goed of niet of maakt het eigenlijk niet uit?

vraag 1: RME en edirol hebben ook firewire units met phono ingangen. ESI heeft USB oplossingne met phono inputs

vraag 2: ik vind het zelf wel prettig.....schijnbaar geeft PCMCIA een wat lagere load op je processor
 
Origineel geplaatst door olafmol
UPDATE: merktte dat ik met rightmark analyse een foutje heb gemaakt, ik had de samplerate niet goed gezet in de EMU drivers bij hogere samplerates. Daardoor leek het dus dat 96KHz en hoger minder goed scoorden dan 44.1. Nu opnieuw goed getest, en de resultaten worden alleen nog maar beter. Het is niet het verschil tussen 16 en 24 bits maar het scheelt toch nog wel enigszins.

Ook ff subjectief de klank getest: heel erg lekker rond en vol. Zal er vast mee te maken hebben dat ie een kleine rolloff heeft in het hoog ofzo, maar mij bevalt het zeker wel. De pre-amps klinken subjectief ook buitengewoon goed!

nog een minpuntje dat ik ontdekt heb: de aansluiting van de netwerk-kabel voor tussen de PCMCIA en de microdock zit net onhandig ondersteboven, dus met het "palletje/clipje" aan de onderkant ipv aan de bovenkant, wat imho een stuk handiger zou zijn als je de kabel eruit wilt halen..nu moet je eerst de boel een beetje optillen om er onder te kunnen komen

verder nog nieuws: er schijnt een 1.81 driver update aan te komen met verbeterde ASIO performance, en multichannel WDM drivers. eens zien.

trouwens, begin me hoe langer hoe meer aan de achterlijke design-beslissing om de headphone outs altijd een kopie van output 1/2 te maken te ergeren. Dit scheelt gewoon 1 stereo output die je niet kunt gebruiken als je de headphone output als PFL /monitormix wilt gebruiken..superstom van EMU/Creative

Olaf

kijk eens .. dat zijn de betere reviews ! daarnaast is die koptelefoon bij mij geen probleem
ik mix toch analoog .. digitaal summen bevalt me voor geen meter ! en dan kan ik via de harwarde mixer pfl-en

trouwens hoor dat veel amerikanen met serato scratch mixen .. jazzy jeff , questlove etc ..

iemand die dat tegenover dat pakket van olaf, vinyl scratch en of traktor in waarde kan vergelijken !

voor de rest wist ik wel dat dit een topkaartje zou zijn .. ik ga ook maar eens kijken wat die lynx doet ..
in welke categorie moet ik nu die emu kaartjes zien ? volgens iemand op newsgroepen beter dan rme .. maar dat was maar 1 persoon die dat zei .. al heb ik het niemand zien ontkennen danwel anders doen voorkomen ..

ben benieuwd !
 
nog ff een opmerking: ik heb paar weekjes geleden voor het eerst mijn laptop met djdecks, FS vinyl en de 1616m meegenomen naar een kleine DJ-gig. Heb daar gewoon 1 draaitafel gebruikt (ivm ruimtegebrek enzo) en de 1616m uitgangen op de DJ-mixer geprikt. Heb in djdecks nog een convolution plugin met een studer tape-impulse response op de audio uitgang geprikt (voor wat minder hoog en wat meer laag) en het klonk allemaal als een tiet! Echt heel veel volume en lekker rond en warm. Wat me het meeste opviel was dat er ook een dubbele CD-speler stond(zo'n numark ding) en dat het geluid van mijn laptop-setup echt veel harder en warmer was. Ik was erg tevreden in ieder geval! En ook mooi dat je met maar 1 draaitafel gewoon 2 decks kunt bedienen/mixen.

Olaf
 
Bedankt voor de fijne review. Ik ga denk ik voor de 1616. De 1616m is mij toch te duur.
 
Ik dacht ergens in de manual te lezen dat het logo op het kaartje wel zou moeten oplichten als je hem installeert. Dit gebeurt bij mij ook niet. Wellicht een ontwerpfoutje?

Verder vind ik het een fantastisch ding. Alleen vind ik dat het Patchmix DSP programma een nogal knullige user interface heeft. Vind het niet echt prettig werken en ziet er ook nog eens lelijk uit, maar ik snap wel dat je er veel meer controle mee hebt.
 
Origineel geplaatst door Renze
Ik dacht ergens in de manual te lezen dat het logo op het kaartje wel zou moeten oplichten als je hem installeert. Dit gebeurt bij mij ook niet. Wellicht een ontwerpfoutje?

zat er eerst wel in, maar zag er volgens de EMU gasten "niet goed uit" en dus is weer gedisabled. Er wordt schijnbaar nog wel gekeken naar mogelijkheden om het er toch wel mooi uit te laten zien en dan kan het weer ingeschakeld worden.
 
nog even een vraagje en waarschijnlijk niet de slimste ; )

Is het zo dat bij deze kaart (de 1616), de kaart eigenlijk al functioneel is zonder dat losse kastje? en dat bij bijvoorbeeld een Firewire Audiophile de geluidskaart ook daadwerkelijk in dat kastje zit? zodat je altijd dat kastje bij je moet hebben?
 
Back
Top