Wat zijn nu goede soft synths (midi keyboards)??? Help plz... newbie!

Newbie_85

Nieuwkomer
Lid sinds
24 augustus 2005
Berichten
1
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en nieuw op het gebied van synthesizers. Ik heb wel jaren keyboard gespeeld (had een yamaha psr 740), maar nu wil ik graag met de computer muziek gaan componeren en zou ik graag een midi keyboard (soft synth) aanschaffen. Aangezien ik hier nog helemaal niet in thuis ben zou ik graag advies hebben van mensen die er wel verstand van hebben.

Ik wil muziek gaan maken in de Celtische en New Age stijl... en zou graag de strings, choirs en effecten met de synth maken (en dit mixen met echte instrumenten als harp, tin whistle, gitaar, piano en drums).
Ik heb een laptop met grote harde schijf en goede geluidskaart, dus dat is niet het probleem. Ik ben alleen op zoek naar een goede soft synth (en goede software natuurlijk).

Qua prijs zat ik zelf te denken aan tussen de 150 en 350 euro.

Kan iemand mij adviseren? Merken, types? Welke software?

Heel erg bedankt!!!

*~ Lieke ~*
 
zoek je een apparaat (hardware) die je overal kan mee nemen of een softsynth-plug-in om in een sequencer programma te gebruiken of eem standalone soft synth die je op de pc kan laten draaien?

Volgens mij wil je een bak die midi aanstuurbaar is met toetsen.
 
volgens mij wil je heel graag kennis maken met de zoekfunktie
 
Re: Wat zijn nu goede soft synths (midi keyboards)??? Help plz... newbie!

Origineel geplaatst door Newbie_85
...zou ik graag een midi keyboard (soft synth) aanschaffen. Aangezien ik hier nog helemaal niet in thuis ben zou ik graag advies hebben van mensen die er wel verstand van hebben.
Een MIDI keyboard is niet gelijk aan een softsynth. Sowieso zul je een soort compleet pakket moeten hebben : controller (toetsen), ASIO-compatible geluidskaart, en dan de softsynth zelf (al zijn die ook gewoon gratis te downloaden op www.kvraudio.com)

Ik wil muziek gaan maken in de Celtische en New Age stijl... en zou graag de strings, choirs en effecten met de synth maken (en dit mixen met echte instrumenten als harp, tin whistle, gitaar, piano en drums).
Ik heb een laptop met grote harde schijf en goede geluidskaart, dus dat is niet het probleem. Ik ben alleen op zoek naar een goede soft synth (en goede software natuurlijk).
Wat is een 'goede geluidskaart'? Voor laptops houdt dat al vaak in (zeker als je er echte instrumenten bij wil doen) dat je een audio-interface nodig hebt; een los kastje (breakout box) die je via Firewire of USB aan de computer hangt. Als je dat al geregeld hebt hoef je alleen nog maar de controller te hebben.

CME heeft een mooie - de UF5 of UF6. Edirol heeft ook een serie controllers - het ligt er een beetje aan hoeveel toetsen je nodig hebt en wat je eisen zijn wat kwaliteit betreft. Of je kunt je PSR gebruiken met een MIDI-interface.

Wat betreft de software - zoals ik al zei, een hoop is al gratis te krijgen. Choirs - Crystal VST of het (niet zo gratis) Spectrasonics Atmosphere VST. Je kunt ook kiezen voor iets als IK Multimedia SampleTank, je krijgt dan gelijk een hele hoop geluiden (net zoals op de PSR) waar je zelf ook nog dingen aan kan veranderen.

Als laatste zul je hoogstwaarschijnlijk ook nog een sequencer nodig hebben om alles mee op een rijtje te zetten. Dat ligt wederom er aan aan wat je dan nog qua financiën over hebt.

Overigens is tussen 150 - 350 een hoop verschil. Voor 150 heb je alleen de controller, 350 levert je al een audio interface, controller en misschien een sequencerpakket op (al krijg je die bij sommige audio interfaces er gewoon bij).
 
Back
Top