LCD vervangen door Vacuum Fluorescent?

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Lijkt me erg interessant voor al die onleesbaar wordende LCD'tjes...

u-version_comparison.jpg


-> http://www.noritake-elec.com/uversion.htm

Iemand ervaring hiermee?
 
als je van het onderste display het filter omdraait (licht filter) en ik neem aan dat er een lichtje achter zit

dan krijg je toch precies het zelfde effect: namelijk licht doorlatende letters/tekens en blanco wordt dan zwart





300px-LCD_layers.png


1 Vertical filter film to polarize the light as it enters.

2 Glass substrate with ITO electrodes. The shapes of these electrodes will determine the dark shapes that will appear when the LCD is turned on. Vertical ridges are etched on the surface so the liquid crystals are in line with the polarized light.

3 Twisted nematic liquid crystals.

4 Glass substrate with common electrode film (ITO) with horizontal ridges to line up with the horizontal filter.

5 Horizontal filter film to block/allow through light.

6 Reflective surface to send light back to viewer.


filter nummer 5 dus omdraaien lamp erachter en je hebt licht doorlatende letters in plaats van licht blokkerende letters
 
Volgens mij is zo'n vacuüm fluorescent scherm dikker dan een LCD. met backlight, en zal dus waarschijnlijk niet altijd passen in de plaats van de oorspronkelijke LCD. Zou er zekerheid zijn of het mogelijk is in een MPC, dan zou ik het waarschijnlijk wel installeren.

Zo'n VFD is trouwens niet van hetzelfde principe als een LCD; er zit geen lamp o.i.d. achter.
 
Volgens de site zou het om dezelfde afmetingen als een LCD gaan, dat is goed nieuws dus. Maar ik denk niet dat de grootste LCD (4 lijnen x 40 karakters) een grafische is, zoals die van een MPC...
 
Back
Top