Ay-3-8913

chromisX

heuleu!?
Lid sinds
3 augustus 2002
Berichten
260
Locatie
Bunde
Tijdens het zoeken naar jack pluggen om kabels te maken, stuitte ik op een aangename verrassing in een van de meer donkere plekken van mijn rommelkastjes: 4 chips, getiteld AY-3-8913.

Ik herhinnerde me het ineens weer: een vriend had me die jaren geleden gegeven, omdat ik ooit om SID's had gevraagd voor een eigen bouwproject. In plaats daarvan kreeg ik die mee.

Het zijn ook synthesizer IC's. Ze hebben gezeten in ZX-spectrums. Yamaha heeft ook een versie van de AY3 uitgebracht, die in sommige MSX'en zijn te vinden.

Het voordeel van de chip is dat deze 3 analoge uitgangen heeft. Ofwel: experimenteren met synthesecircuits is dan makkelijk mogelijk.

Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met die dingen?

Ik ga ze eens aansluiten komende week. Eens kijken wat het kan en geeft :D
 
Die VCF is leuk! Bedankt voor de tip.

Ik heb overigens toch geen 8913's, maar 8910's. Dat is gunstig want die hebben 2 8-bit poorten extra die via de registeradressering van de chip ook gewoon te lezen/schrijven zijn.

Komende tijd maar eens een leuke 8-bit DAC vinden om zo de CV te regelen voor die VCF, of welk ander ding dan ook. Zo kan ik die fijntjes op de 8910's zelf aansluiten.

Met wat doorlinken vond ik ook een hele kleine doch interessante ringmodulator, op dezelfde site van de maker van die VCF.

Als ik komende weken iets zinnigs te horen krijg uit de chip(s) dan laat ik wel wat weten hier :D
 
Back
Top