Een sub... alleen voor luisteren?

Bartology

Big member
Lid sinds
2 mei 2004
Berichten
2.588
Locatie
Nederland
Ik heb sinds kort een actieve subwoofer in mijn bezit. Mijn spel klinkt ineens zwaar vet :D
Wat ik me afvraag is het volgende:

Gebruik je een sub alleen voor het spelen en afluisteren of ook voor het mixen en masteren?
 
Re: Een sub... alleen voor luisteren?

Origineel geplaatst door Bartology
Ik heb sinds kort een actieve subwoofer in mijn bezit. Mijn spel klinkt ineens zwaar vet :D
Wat ik me afvraag is het volgende:

Gebruik je een sub alleen voor het spelen en afluisteren of ook voor het mixen en masteren?

Dat is een goeie vraag.. ik zou zeggen alleen voor luisteren. voor masteren juist niet, daar het de boel dikker maakt en dat willen we in dat stadium niet..

ben benieuwd wat de experts hier van zeggen. Ik zie namelijk steeds meer sub's staan bij professionele setups (and i wonder why)
 
Agree

Zelf beluister ik weergaven op zo minimaal mogelijke speakertjes, waarvan ik weet dat alle muziek daar altijd proportioneel mee weergegeven wordt. Als het daarop goed klinkt, is het goed van klank op elke set.
Subgeval zou ik mooi gebruiken om mee te knallen als je niet AAN je muziek WERKT, als ik je was.
Wel lekker om zo'n kreng te hebben he?
hoest met de buren, trouwens
Vinden die em ook leuk?:frons:

Gr
RoZo
 
Re: Re: Een sub... alleen voor luisteren?

Re: Re: Een sub... alleen voor luisteren?

Dat is een goeie vraag.. ik zou zeggen alleen voor luisteren. voor masteren juist niet, daar het de boel dikker maakt en dat willen we in dat stadium niet.

Het maakt het natuurlijk alleen dikker als hij verkeerd staat afgesteld. In principe heb je een sub om het frequentiebereik van je gewone monitors naar beneden toe aan te vullen. Als je monitors binnen +- 1dB maar tot (bijvoorbeeld) 60 Hz gaan, kun je er een crossover filter tussen hangen en alles onder de 60 Hz uit de sub laten komen. Als je nu de fout maakt om de sub ook boven de 60 Hz te laten weergeven (of je monitors niet af te knijpen onder de 60 Hz) dan wordt een bepaald bereik min of meer verdubbeld, en dat is niet wat je wilt.
 
Wat ik doe met mijn setupje en de sub, is voordat ik een track ga eq-en en afmixen, eerst een referentie CD opzetten die je goed kent. Daarna kan je alles op gehoor e-qen en mixen. Soms moet je opletten met bassen en zorgen dat die niet alleen in de sub te horen zijn, daarvoor is in een sub vaak een voetschakelaar ingebouwd. Dan kan je heel snel ff de sub uitzetten of het zonder sub ook nog goed klinkt.

*D
 
Goeie raad knakker!

Ik kwam tijdens mijn studie in Hertz regelmatig tot de ontdekking dat sommige golfvormen op te grote speakers hun FASE in de ruimtje waarin je zit niet kunnen afmaken.
Als je dan zes stappen buiten die ruimte gaat staan blaas je bijna weg van de bas, terwijl je dichtbij de speaker diezelfde bas helemaal niet zo ervaart.

de verleiding van die weergave apparatuur benutten tijdens MAAKPROCESSEN is soms verleidelijk, maar je maakt er meer foute beslissingen mee dan je wenst, als je niet oppast!
:geslaagd:
Gr
RoZo
 
Des te meer freq berijk je speakers hebben en hoe betrouwbaar dat is des te beter . Een nearfield alleen geeft een goed real live beeld maar een set monitors die ook de laagste octaven pakken zonder problemen is altijd beter. Veel active systemen worden bij de ingang gefilterd . meestal bij een 40 hz dan kun je lekker blazen maar je mist ook direct belangrijke informatie van wat er in het laag gebeurd .. Zo hebben veel instrumenten bij een toetsaanslag even een beetje gelijkstroom . Deze gelijkstroom drukt je compressor etc direct de problemen in . Ook mixers gaan dan bijna direct vervormen omdat het niet ontworpen is voor ultra lage freqenties . Dan heb je aan een passive speakertje een beetje meer . Ook hebben veel active systemen een offset correctie netwerkje . Deze zorgt ervoor dat continu spanningen niet worden weergegeven .

Een sub doet niks meer dan drukverschillen maken . In een 30 m3 ruimte is de druk een stuk minder vergeleken in de gang met de deur open .. de luchtverplaatsing in de gang is kun je veel beter rhoren / voelen omdat daar relatief gezien meer lucht per m3 verplaatst word .

Veel muren zijn niet zwaar genoeg om deze drukverschillen tegen te houden zodat je ze ook voeld . Bonk eens op de muur met je oor ertegen aan . Meestal hoor je dan een staande golf . Alls onder deze freq gaat dwars door de muur heen en kaatst pas weer als het b.v. een buiten muur tegen komt .

Om een 1 sub te gebruiken onder de 60 a 80 hz klingt leuk maar wat gebeurd er als je phase verschillen heb in het laag ? de meeste subs krijgen het stereo signaal die word samengevoegd maar niet alle subs doen dit correct .

Lage freq hebben een grotere golflengte en hebben dus ook meer tijd nodig om voledige freq weer te geven . Als je een sub dus in een hoek van je ruimte zet en je nears dichtbij praat je al heel snel over 200 mili seconde tijd verschil en dit klingt dus traag . Lekkere dikke monitors met dikke woovers aan elke kant is veel betrouwbaarder maar helaas is de markt niet groot voor deze jongens en betaal je veel te veel .
 
Back
Top