De juiste versterker bij de juiste box

search64

Ouwe rot
Lid sinds
6 september 2003
Berichten
1.348
Misschien een domme vraag, maar hoeveel kwaad kan het om een 150 watt speaker op een 45 watt versterker aan te sluiten?
 
Geen domme vraag , Wat gebeuren kan is dat je amp het zwaar heeft als het wat harder moet .. En ALS een versterker het niet meer trekt en er iets stuk gaat komt er bijna altijd gevaarlijke gelijkstroom op je speakers . Op een normaal volume tot behoorlijk mag het eigelijk niet gebeuren . Neem een gemiddeld rendement van 92 db van je speakers . Dit zullen ze doen bij 1 watt op 1 meter afstand en 92 db is al ERGGG hard. Neemt niet weg dat een goed ontworpen eindtrap beter zal presteren . Kijk eens op www.musicstore.de daar heb je fame eintrappen voor een 120 euro die best wel erg goed klinken voor het geld
 
Ohm heb je ook niet veel aan . Tenminste , een slechte versterker kan het sneller moeilijk krijgen met een 4 ohm speaker .. Maar aangezien de meeste monitors 8 ohm zijn verwacht ik daar geen problemen mee
 
volgens mij als je je versterker teveel belast krijg je distortie en deze distortie daar kunnen je spiekers niet goed tegen en worden ze sneller oud. of is dit alleen met zachte ophanging
 
je eindtrap kan idd gaan vervormen als ie te zwaar moet trekken. De toppen van je signaal worden dan afgevlakt.

Code:
Clipping
Clipping occurs when an amplifier is asked to deliver more current 
to a speaker than the amp is capable of doing. 
When an amplifier clips, it literally cuts off the tops and bottoms 
of the musical waveforms that it's trying to reproduce, thus the term. 
This introduces a huge amount of distortion into the output signal. 
Clipping can be heard as a crunching sound on musical peaks.

gelijkspanning op je outputs is dus het eindresultaat als je eindtrap te veel moet trekken.

als stelregel wordt normaal aangehouden dat je eindtrap iets meer vermogen heeft dan je speakers, hierdoor voorkom je het clippen van je eindtrap. In jouw geval zou ik dus voorzichtig zijn. Maar evengoed zou je een acceptabel volume moeten kunnen produceren.

Je moet gewoon je grens weten (en horen).
 
Back
Top