Bouwplannen voor Polyfusion als alternatief voor Oakey SuperLadder

rutgerjv

Ouwe rot
Lid sinds
23 juli 2002
Berichten
562
Locatie
Elst (GLD)
Hallo,

ik heb bij onze goede vriend Tony Allgood van Oakley Sound een order geplaatst voor een aantal modules, maar daarbij had ik zo graag een Super Ladder gehad, alleen blijken deze uitverkocht en mogelijk niet meer terug te komen (cash flow probleempje).

Er zijn dus twee oplossingen:

1. Jullie bestellen nu allemaal een Oakley module en maken Tony Allgood rijk genoeg om een nieuwe run op de Super Ladder te doen.

2. Misschien kan iemand helpen bij het vinden van een alternatief. De bedoeling van de synth is als volgt. Ik speel in een prog rock band en wil een synth bouwen die live makkelijk te bedienen is maar in de studio flexibel. Het zal dus een soort MS20 design worden met patchpanel, maar ook gewoon interne verbindingen met schakelaartjes. Lekker makkelijk.

De sound die ik zoek is eigenlijk gewoon Moog. De sound van Keith Emerson(ELP) en Rick Wakeman(Yes). Tony Allgood meldde mij dat hij ook de SVF filter nog heeft, maar die is totaal anders van klank, meer Oberheim. Dat is niet wat ik zoek.

Nu heb ik hier schematics van de Polyfusion filters, en die zien er zeer bouwbaar uit, en bovendien zijn de meeste onderdelen nog te krijgen! Nu weet ik alleen niet hoe dit filter klinkt. Ik weet dat Polyfusion-spul ontworpen is door mensen afkomstig uit de Moog fabriek. Wie weet hoe deze filters klinken?

Heeft iemand een Polyfusion modular of demootjes ervan?

Groeten,

Rutger

ps. Veel van de modules voor de synth zijn door mijzelf her-ontworpen vanuit bestaande schematics. Ik zal proberen deze beschikbaar te maken met verslag erbij op een website!
 
alternatieve superladders wellicht hier:

synthesizers.com
MOTM
 
polyfusion filter is een redelijk standaard topologie, zo uit het boekje, het elektor formant 24 dB filter lijkt er heel veel op. Ik denk dat het klankmatig wat minder "warm" klinkt dan het transistorladder filter. De moog onderdelen zijn makkelijker te vinden, de 3080's zijn al twee jaar niet meer in productie, nu nog wel te krijgen....
 
Ik denk dat Paul S. van MOTM wel bereid is om een filter zonder frontplaat e.d. te leveren. De 490 is super Moog maar niet Minimoog, die specifieke sound zit 'm niet alleen in de filters maar ook in de VCA en EG's. 440 is ook leuk, zeker veelzijdiger en net zo'n "Amerikaanse" sound als de 490, maar dan anders. Ik zou het heel moeilijk vinden om te kiezen tussen die 2... denk dat de 440 het bij mij zou winnen op basis van z'n veelzijdigheid. Dan heb je een soort Pro One maar dan met een Prophet rev. 2 filter :)

Ik denk trouwens dat alle moderne modular leveranciers wel bereid zijn om alleen de onderdelen te leveren die je nodig hebt.

Misschien ook leuk om je synth zo te bouwen dat je het filter kunt verwisselen?
 
440 bedoel je? Klopt... maar het is wel een heel warm en kleurrijk filter met een duidelijk muzikaal/Amerikaans karakter. Dat CGS Synthacon filter komt trouwens ook heel dichtbij het Moog geluid, en kost geen r*k. De mijne is nog niet af maar toen ik 'm laatst even in testopstelling had draaien dacht ik meteen "Moog"!

Wat me tegenstaat van die 490 is dat de resonantie vanaf "knopstand" 3 heel abrupt "inkickt" en dat je daarmee veel bas verliest. Zo schijnt het oorspronkelijke Moog modular filter ook te werken maar toch... dat is niet echt Minimoogy zeg maar. Op de 440 zit een schakelaar waarmee je dat effect kan opheffen, erg goed. Ik zou echt ff die 440 overwegen, supercool en origineel filter voor een mono.

Rutger, als je eens wilt komen luisteren ben je welkom in Delft.
 
Back
Top