Genelec 8030a's; wat vinden jullie ervan?

Steve303

aka WOLF
Lid sinds
13 oktober 2002
Berichten
1.694
Locatie
Gent - België
Hoy,

Morgen is het eindelijk zover, ik ben van plan om mijn set monitors te gaan ophalen. Vorige keer al een luistertest gedaan had en de genelec's 8030a's kwamen er volgens mij het beste uit. Ik heb ze vergeleken met event's en dynaudio speakers in de prijsklasse van 300 t.e.m 500 € per luidspreker. De genelec's komen op 750€ voor een paar wat mij een mooie prijs lijkt die binnen mijn budget blijft.

Nu wil ik jullie last minute vragen wat jullie van die genelecs vinden en of ze echt wel de moeite zijn.
Naar mijn oren klonken ze heel lekker.
P.s. ik heb het forum al afgezocht maar vindt er niet veel info over.
Zijn er mensen op SF die ze ook gebruiken?

Greetz
 
Hey,

Ik ben van de week naar de winkel gegaan om een set 8040's te kopen. Toch nog even luisteren daar en vergeleken met een setje BM6A's van dynaudio (Ok ok ok, is wel andere prijsklasse). Ik schrok me kapot, die genelecs klonken werkelijk nergens naar. Nu is het misschien een kwestie van smaak, en wil ik geen ruzie zoeken met de genelec liefhebbers, maar ik zou toch nog een keer goed luisteren naar de dynaudio's. Ze zijn misschien wel wat duurder, daarom heb ik een 2dehands setje gekocht, maar ze zijn het geld echt waard...
 
Al van de Kobalts gehoort???

Al van de Kobalts gehoort???

Hey Steve303.

Ik heb net zoals jij de laatste tijden gespaart voor een nieuw setje actieve monitor speakers. In ong. dezelfde prijsklasse.
Genelec als ook Dynaudio heb ik beluistert, maar heb uiteindelijk gekozen voor de Kobalts actieve monitor speakers van het merk EMES. In soundonsound (www.sospubs.co.uk, moet je maar eens kijken) worden de speakers van EMES altijd heel goed besproken!
De kobalt serie is net uit, en is qua specificaties 'beter' dan de 8030 van genelec, bijv: 70Watts ipv, 1 inch ipv 3/4 tweeter.
De kobalts zijn, zoals de 8030, kleine actieve speakers (5 inch woofers), dus als je nog niet van deze hebt gehoort ....
Volgens een bron weet ik dat het Interface blad de kobalts heel positief zal bespreken in de komende Juni editie.

De Genelecs zijn natuurlijk ook niet verkeert ;)

Ik heb de Kobalts net in huis (misschien als eerste in NL) en vond ze, in een vergelijking met de Dynaudio BM5a speakers, heel goed klinken.

Morgen sluit ik alles aan ( Moet nieuwe tafel nog in elkaar zetten ).

Groeten en succes,

Frederik.

PS: Prijs voor een paar is 598 EURO !!!!!!!
 

Attachments

  • kobalt.jpg
    kobalt.jpg
    17,8 KB · Bekeken: 98
Ondertussen heb ik de genelecs in huis en ik ben er echt zeer aangenaam verrast van. Op foto lijkt het zo meer een plastic case met wat luidsprekers in maar in het echt ziet het er echt wel veel degelijker uit; en de klank die er uit komt is echt wel :okdan:. Ik versta niet waarom veel mensen deze lelijk vinden ook, ik vind ze echt wel mooi, maar das natuurlijk een smaak hé. Ik versta trouwens niet dat er zo sterk word gelet op het uiterlijk van een luidspreker; het belangrijkste is en blijft toch de klank.
Ik heb de genelecs nogmaals vergeleken met de dynaudio's BM5A en de genelecs spelen in mijn ogen (en vooral oren) toch wel een stukje beter.

Greetz
 
Origineel geplaatst door Special K
Hey,

Ik ben van de week naar de winkel gegaan om een set 8040's te kopen. Toch nog even luisteren daar en vergeleken met een setje BM6A's van dynaudio (Ok ok ok, is wel andere prijsklasse). Ik schrok me kapot, die genelecs klonken werkelijk nergens naar. Nu is het misschien een kwestie van smaak, en wil ik geen ruzie zoeken met de genelec liefhebbers, maar ik zou toch nog een keer goed luisteren naar de dynaudio's. Ze zijn misschien wel wat duurder, daarom heb ik een 2dehands setje gekocht, maar ze zijn het geld echt waard...

juist :biertje:

zonder iemand tegen de borst te stuiten.. genelecs zuigen

genelecs=popmuziek
het klinkt nergens naar, maar iedereen heeft het erover
als je nou serieus naar die dingen gaat LUISTEREN ipv kijken wie ze allemaal heeft kom je dr wel achter

dynaudioos benne 10000 keer beter
 
Zoals je zelf zegt zijn ze inderdaad wel een andere prijsklasse. Je kunt dus ook geen appels met peren vergelijken. Het eerste wat ik me had voorgehouden is me aan mijn budget te houden.

Persoonlijk vond ik dat de dynaudio's veel platter klonken dan de genelecs (BM5A vergeleken met 8030a's).
Ik heb de genelecs ook niet gekocht omdat het genelecs waren maar omdat ik de klank echt goed vond. En voor een kleine monitor als deze komt er echt nog wel behoorlijk wat laag uit.

Ik mixte vroeger trouwens af op luidsprekers van mijn stereo en heb nu de genelecs, je kunt je dus wel voorstellen wat voor een verschil het voor mij is zeker...
 
ik heb de 1029a's nu zo'n 1,5 maand en ben er nog steeds heeel erg blij mee. Wat een geluid komt uit, zelfs op het laagste volume kan het al flink blasten en vol volume DURF ik niet eens.
Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie wel voor de Dynaudio BM5a ging, die vond ik wat 'smoother' klinken en de genelecs wat feller. Maar het paste gewoon niet in de ruimte waar ik nu werk.
 
ik heb zelf de 1031A 's , en ik wil niet anders meer. Bij Genelec (dat is mijn ervaring) zijn de kleinere modellen niet echt denderend, terwijl de grotere modellen (groter als de 1031A) teveel van het goeie zijn.

Monitorspeakers zijn echter niet per definitie slecht of goed, ieder mens is anders, dus ieder mens heeft ook een ander gehoor. Ik heb met mensen gesproken die helemaal gaan voor KRK , terwijl ik na een half uur met bloedende oren en knallende koppijn gewoon moet stoppen met luisteren. Ook zijn er mensen die de Mackie's helemaal geweldig vinden; ik word er niet koud of warm van.

Monitorspeakers zijn smaakgebonden, afhankelijk van het gehoor van de gebruiker, de grootte van de ruimte, het materiaal waarmee de ruimte bekleed is, en kunnen zelfs als je studio vol staat met mensen anders klinken.

Kies dus gewoon de monitors die JIJ goed vind klinken , en test dit door een stukje muziek te luisteren wat jij goed vind klinken. PAK ECHTER NOOIT EEN PRODUCTIE VAN JEZELF! anders vergelijk je namelijk de sound van je oude speakers met de nieuwe, waardoor je nooit tot een eerlijk oordeel zult komen.

...maar goed, deze thread zal zeer waarschijnlijk uitlopen tot een welles/nietes getouwtrek waar niemand wat aan heeft....


ik heb gezegd!
 
Origineel geplaatst door B.S.E.
ik heb zelf de 1031A 's , en ik wil niet anders meer. Bij Genelec (dat is mijn ervaring) zijn de kleinere modellen niet echt denderend, terwijl de grotere modellen (groter als de 1031A) teveel van het goeie zijn.

Helemaal mee eens!

Ik heb de Genelecs 1030A en ik vind het fantastische dingen, voor mij geen anderen meer :)
 
Re: Genelec 8030a's; wat vinden jullie ervan?

Origineel geplaatst door Steve303

Nu wil ik jullie last minute vragen wat jullie van die genelecs vinden en of ze echt wel de moeite zijn.
Naar mijn oren klonken ze heel lekker.



I rest my case.
 
Ze klinken best ok om gewoon naar te luisteren. Maar om op af te mixen zijn ze inderdaad waardeloos. Er komt wel ontzettend lekker laag uit, maar in het midden laten ze enorm te wensen over. Ik vind het een beetje de "in car sound". Op zich niet verkeerd om te weten hoe je liedje daar klinkt, aangezien dat toch een plek is waar veeeeeeeel muziek geluisterd word.

Origineel geplaatst door DJ Fuse
juist :biertje:

zonder iemand tegen de borst te stuiten.. genelecs zuigen

genelecs=popmuziek
het klinkt nergens naar, maar iedereen heeft het erover
als je nou serieus naar die dingen gaat LUISTEREN ipv kijken wie ze allemaal heeft kom je dr wel achter

dynaudioos benne 10000 keer beter
 
Even een paar details . Active speakers van bovengenoemde merken zijn ok . Er is geen onderdeel die meer klank verschil maakt dan een speaker. Heb zelf al een aantal nearfields ietwat opgewaardeerd . Standaard hebben active nearfields in deze prijsklasse 3 problemen .. Onvoldoende demping / behuizing te zwak / storings gevoelig door onvoldoende filters en te kleine elkoos in de voeding . Stel dat je dynaudio beter vind klinken dan genelec. Met bovengenoemde verbeteringen zou dat heel goed wel eens andersom kunnen zijn .

Technisch gezien kwa meetwaarden verschillen monitors in deze prijs niet veel . Maar onze oren zijn erg gevoelig voor bijklanken . Zo klingt een nearfield vergeleken een paar volwassen mains altijd als een schoenen doos .

Bassreflec zie je ook veel . Eigelijk is bassreflec een trukje die niks te maken heeft met referentie . de luisterpositie plaatsing en plaatsing van de poort ( voor of achter ) bepaald in grote mate of het in die sitatie ok is of niet . Zodra b.v. 1 monitor iets minder laag heeft kun je dit ook waarnemen als een wat schreuwerige monitor

Zodra je een monitor thuis heb kun je geen a/b vergelijking meer doen . De situatie in een winkel is heeeeel ver van het ideale. Alles wat trilt heft freqenties op . Een stapel speakers waar slechts 1 tje van speeld metelkaar vergelijken is daarom ook volledige onzin .

Laatst een blinde test gedaan . KRK behringer thuth en een mackie naastelkaar . De middelste werd vaak als beste beoordeeld en dan te weten dat de monitors regelmatig van plek verwisseld werden .

Met een bedrag in je hoofd een gokje wagen is altijd leuk . De naam monitor is slechts een kreet die een product duurder maakt . Zeer veel normale hifi boxen kunnen zondermeer als monitor gebruikt worden .
 
ik ben t eigenlijk met iedereen eens :)

vooral t budget is bepalend natuurlijk. Ik werk in een reclameopnamestudio.. en dan moet alles tiptop en duur zijn, anders gaan je klanten naar de buren. Ik heb dus t geluk om met KS digitals AMD 3 te werken met een dikke woofer erbij. ik zou ze zelf nooit kunnen kopen.. is vreselijk duur

ik heb wel via de future store een paar dynaudio's op proef gehad die veeeeeeeel goedkoper zijn en waar je nog heel erg veel aan kunt instellen.. die vind ik qua prijs/kwaliteit veel beter dan de KS.. alleen met die KS wordt ik nooit verrast als ik een commercial op de radio of tv hoor.. met genelecs heb ik dat persoonlijk wel. idd, de clubbie sound kan je er wel goed mee horen omdat ik het gevoel heb dat ze behoorlijk boosten, vooral in het laag. misschien voor muziek maken voor sommigen heel lekker, kan, maar als ik een tv commercial afmix of een muziekje ga ik toch liever voor rete eerlijke monitors. ik vind de genelecs over het algemeen weinig presence hebben of hoe schrijf je dat. of ze bij de buren in een kast staan of zow..
 
Het idd zo dat de hele dure systemen gewoon voor veel minder verassingen zorgen .. Dat dure spullen klanten trekt is ook logies . Maar kwa prijs zijn de grote systemen te duur . Maar dat komt omdat ze er niet veel van verkopen . Ik maak er ook een beetje een sport van om voor een eerlijk bedrag echte mid / mains te bouwen
 
Back
Top