metering van focusrite trakmaster

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.786
Locatie
Utrecht
ff een vraagje over de metering op de focusrite trakmaster ... als ik de +4 uitgang op mijn delta44 aansluit, en deze ook op +4 inputs schakel dan krijg ik een 0dB signaal op mijn delta44 terwijl de trakmaster ongeveer -6 aangeeft op z'n output meter.... gebruiken ze allebei een ander formaat ofzo? of mis ik ergens iets?
 
niemand?
 
Digitale signalen moeten harder gezet worden in verhouding tot analoge...

Mischien dat het daarmee te maken heeft.

Maar zoals je het nu vertelt lijkt het net andersom te zijn..

Waarschijnlijk ben ik aan het zwetsen.

Dus kan iemand dit nader toelichten.
 
-9 dB analoog is -18 dB digitaal. Extra veiligheid in verband met headroom/clippen in het digitale domein. Dat zou een verschil van -9 dB verklaren. -6 snap ik niet helemaal....

[edit]
Even verduidelijken, in het digitale domein wordt dus 9 dB extra headroom genomen... zoals het er stond kon je het ook anders opvatten...
[/edit]
 
Laatst gewijzigd:
ik snap dat digitale niet helemaal? het gaat analoog mijn trakmaster uit en analoog mijn delta44 weer in
 
heeft het niet te maken met gebalanceerd + 4 db en ongebalanceerd - 10 db.

4 - 10 = -6 db

Zit er niet een knopje achterop waar je dit kan instellen ?

edit: Ik had het o db verhaal niet gezien..... vaag
 
Origineel geplaatst door boestaman
heeft het niet te maken met gebalanceerd + 4 db en ongebalanceerd - 10 db.

4 - 10 = -6 db

Zit er niet een knopje achterop waar je dit kan instellen ?

op de trakmaster heb je een ongebalanceerde en gebalanceerde output, op de delta44 kan je de sensitivity in de control panel instellen..heb ik allemaal al goed ingesteld....
 
Vaag.... ik had het hele verhaal niet goedgelezen.....

Voor 12.00 uur ben ik nog niet helemaal wakker :)
 
Je trakmaster zal waarschijnlijk rms waarden weergeven en je delta piekwaarden.

edit:
Digitaal 0dB is 0dB full scale, de max piek die je converters kunnen registreren. Als je trakmaster dan een willekeurig signaal registreert met gemiddelde waarden op -6 (VU?) kan dat signaal nog wel hogere pieken hebben. Die pieken geeft je delta weer.

edit:
Een sinus die 0VU aangeeft op je analoge meters gaat men vaak -12 dBFS of -16dBFS laten zijn in het digitale domein. Zo heb je een headroom voor pieken van 12/16 dB.
 
Laatst gewijzigd:
BTW in de manual van je trakmaster staat dat de fader knop van de output level ervoor dient om de uitgang van je trakmaster af te stellen op de input van het volgende apparaat.
 
Origineel geplaatst door Toon
BTW in de manual van je trakmaster staat dat de fader knop van de output level ervoor dient om de uitgang van je trakmaster af te stellen op de input van het volgende apparaat.


ja maar er staat ook dat je ernaar moet streven om de output level rond de 0 te laten pieken.....als ik dat doe komt het signaal ongeveer 6dB te hard mijn delta44 in..
 
Origineel geplaatst door olafmol
ja maar er staat ook dat je ernaar moet streven om de output level rond de 0 te laten pieken.....als ik dat doe komt het signaal ongeveer 6dB te hard mijn delta44 in..

Ook als die fader knop helemaal naar links staat?
 
Origineel geplaatst door Toon
Ook als die fader knop helemaal naar links staat?

als je de fader helemaal naar links zet dan maak je het signaal zachter...dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?
 
Origineel geplaatst door olafmol
als je de fader helemaal naar links zet dan maak je het signaal zachter...dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?

Je output metertje blijft toch op 0 pieken? Dat is juist de bedoeling van die knop. Aanpassen aan levels van verschillende toestellen.
 
Origineel geplaatst door Toon
Je output metertje blijft toch op 0 pieken? Dat is juist de bedoeling van die knop. Aanpassen van levels van verschillende toestellen.


nee dus niet........... als ik mijn delta44 inputs niet wil laten oversturen en zeg maar tegen de 0dB wil hebben moet ik mijn output fader op de trakmaster zover naar beneden draaien dat de output level op de trakmaster ergens rond de -6 aangeeft...... dat is dus mijn vraag: waarom geeft de trakmaster -6 aan als de delta44 dan 0dB aangeeft?
 
Als die fader knop de output meter ook beïnvloed heeft het te maken met verschillende maximum levels van apparatuur. Toestellen die bv. de +4dBu standaard gebruiken hebben dikwijls allemaal andere maximum peak levels(= headroom). Dure gear kan pieken verdragen tot bv. +32 dBu terwijl goedkope toestellen maximum piekwaardes kunbnen hebben van bv. +22dBu.

Wanneer nu op de output meter van je focusrite de 0db waarde overeenkomt met bv. +28dBu en je delta 44 slechts maximum waardes van +22dBu kan verdragen zal je de output met 6 dB moeten verlagen.
 
Origineel geplaatst door Toon
Als die fader knop de output meter ook beïnvloed heeft het te maken met verschillende maximum levels van apparatuur. Toestellen die bv. de +4dBu standaard gebruiken hebben dikwijls allemaal andere maximum peak levels(= headroom). Dure gear kan pieken verdragen tot bv. +32 dBu terwijl goedkope toestellen maximum piekwaardes kunbnen hebben van bv. +22dBu.

Wanneer nu op de output meter van je focusrite de 0db waarde overeenkomt met bv. +28dBu en je delta 44 slechts maximum waardes van +22dBu kan verdragen zal je de output met 6 dB moeten verlagen.

ok tnx..dus er is niet echt iets vreemds aan de hand begrijp ik?
 
bovenstaande verhaal klopt idd....de meter op de trakmaster is afgesteld op de optionele digitale output...beetje raar maar dan begrijp ik nu hoe het werkt...advies van hugh robson op het SOS forum is ofwel gewoon de metering van je soundcard gebruiken, of de -10 output gebruiken omdat ie qua dBu meer in de buurt komt van de delta44....

tnx allemaal!
 
Back
Top