soldeervraag: 3 punten

Cecil

Zoals de ouden zongen...
Lid sinds
11 november 2003
Berichten
839
probleempje ...

ik heb een printplaat waarop een kapot jack-busje gesoldeerd is. Nu wil ik het vervangen, maar het zit op drie punten vast. Het lukt me niet om hem los te krijgen met mijn huis-tuin-en-keuken-éénpunts-soldeertechnieken. Ik denk dat ik er een speciale soldeerbout voor nodig heb...kan dat kloppen?

suggesties welkom

Cecil
 
Gebruik soldeerlitze of een tinzuiger om de tin meteen weg te zuigen nadat je het met je soldeerbout vloeibaar hebt gemaakt (klinkt best ranzig deze zin, maar het werkt wel).
 
dank je voor de reactie!

echter: dat is nou precies wat me niet lukt. Dan zou ik ook aan de andere kant van de print moeten kunnen werken, maar daar groeien wel 30 van die jackbusjes...
 
tsja, is idd altijd een vervelend klusje.
1e tip: lukt het je niet om de pinnetjes van de bus los te knippen zodat je één tegelijk los kunt solderen? Ik weet nl nie welk type bus op je print zit.

2e tip: één pin verhitten, beetje trekken aan de bus, pinnetje zal wat terugtrekken. dan w88 tot de tin weer hard is.(ook een ranzige zin trouwens...) Volgende pin, idem dito. en zo ga je net zolang door tot alle pinnetje los zijn. Deze methode duurt wel ff. Maar t gaat wel. Een soldeerzuiger of litze draad zuigt veel tin op, maar niet alles zodat je bovenstaande methode toch nog zult moeten doen, zo is mijn ervaring.
 
:eureka:
Als je het nieuwe Jackbusje al in je bezit hebt zou ik gewoon even naar Meppel rijden.
Ik vervang het gratis voor je mits de print niet te veel beschadigd is intussen.
Eventueel heb ik ook wel Jackbusjes liggen.

De Thee staat klaar,...:biertje:
Wel zelf koeken mee nemen :)

greetz,

Mike
 
Back
Top